Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går og venter på en 525 01mod som jeg har kjøpt. Skulle hvist sitte 18" sommer dekk på den. Er veldig i tvil om dette er litt breit og lav profil. Regner kanskje med at det kan medføre dekkstøy og vandring på sporete veg? Noen som har synspunkter på dette? Er mer opptatt av comford enn at det skal være tøft.

Skrevet

Hvis du er mer opptatt av komfort så foreslår jeg at du bytter de med mine 17". :wink:

De påstår at E39 fint takler store dimensjoner på felger, men det er klart det vil være mindre komfortabelt å kjøre på 18" i forhold til feks. 16". Dyrere er det og den dagen du skal ha nye dekk..

Skrevet

Far min kjører på 235 dekk, 18", usikker på profil men bilen er helt suveren på veiene, merker ingenting av sporing... Forøvrig en 03 525dat med m-understell...

Skrevet

Har kjørt to sommere på 235/40-18. Det fungerer greit med lite sporing. Hvor mye den sporer er svært avhengig av to faktorer, innpress på felg og dekkfabrikat. Jeg har grei erfaring med Dunlop som har svært avrundet dekkskulder.

Men på dårlig vei merkes det godt at man kjører på lavprofil og understellet klarer rett og slett ikke håndtere de ekstra påkjenningene en tyngre felg og lavere profil påfører.

Jeg er nå tilbake på originaldimensjon 225/55-16 og bilen føles langt mer harmonisk og er ikke minst utrolig mye mer komfortabel, slik en E39 skal være!

Skrevet

Jeg kjører med originalfelgene 15", mens dama har 17" på sin bil. Min er ti ganger bedre å kjøre, så kan aldri tenke meg å bytte. Men vil tro 16" er et fint kompromiss.

Skrevet

Har kjørt med 18" og 19" på sommeren, og 18 er litt bedre på de veiene vi har, men ingen sporing el noe.

har 17" på vinter å det funker som bare det

Skrevet

Her var det en del sprikende meninger. Får vel henge meg på da, for å gjøre forvirringen din komplett. :wink:

Jeg har kjørt E39'er med alt fra 15" på stålfelg (grøss) til mine nåværende 18" felger. Siden du skriver du er mer opptatt av komfort enn at det skal se tøft ut, hadde jeg gått for et kompromiss jeg. Da hadde jeg valgt 17". Går du ned til 16" vil det se veldig puslete ut på en E39, siden denne sluker hjul. Er personlig veldig fornøyd med 18", og forskjellen fra 17" er ikke enorm komfortmessig...

Sporing og støy har mer med dekkvalg å gjøre, så satser du på kvalitetsdekk så burde ikke det bli noen problemer. Jeg kjører på "budsjettdekk" på mine 18", og det fungerer veldig bra både med tanke på sporing og støy. Skal også nevnes at jeg har M-understell, som jo er litt stivere og bitte litt kosmetisk senket.

Skrevet

Jeg bruker 205/65-15 vinterdekk, som selvsagt er utrolig komfortabelt men blir litt pinglete på tørr asfalt. Bilen føles litt "slapp i fisken". Kjøreegenskaper mellom sommerdekk og vinterdekk kan ikke direkte sammenlignes da førstenevnte er vesentlig mykere i oppbygging og gummiblanding, men det gir en pekepinn.

Har kun kjørt E39 med senkesett på 17" og det synes jeg ikke var spesielt behagelig på dårlig vei. Understellet på den bilen var forøvrig ikke i spesielt god forfatning. Med originalt understell ville det nok fungert mye bedre.

Oppsummering:

Vinterdekk: 15-16"

Sommerdekk: 16-17"

18" og 19" egner seg i mine øyne kun til posering og kjøring på svært bra veier.

Anbefaler forøvrig i kjøpe skikkelige kvalitetsdekk. Bilen min er ikke til å kjenne igjen på Bridgestone Turanza mot budsjettdekkene som stod på når jeg kjøpte den!

Skrevet

Takk for alle svar og meninger. Har vel fått bekreftet noe jeg også mener er tilfelle når det gjelder lav profil kontra noe høyere profil. Regner med at det blir 16" eller max 17". Mener en BMW fortjener de kjøre egenskapene som det er mulig og frembringe. Men som med alt annet, vi har forskjellige meninger og det er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...