E.H.D Skrevet Oktober 4, 2008 Share Skrevet Oktober 4, 2008 marius: det som er med speilrefleks kontra digi, er at speilreflekt fanger ikke opp like mye farger som et digitalt kamera, så man må egentlig har mye mer arbeid med speilrefleksbilder...det som er moro med speilrefleks er jo lang lukkertid og slikt que Det er jo bedre farger og kontrast fra speilrefleks enn kompaktkamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Oktober 4, 2008 Share Skrevet Oktober 4, 2008 joa, men bildene i seg selv trenger litt bearbeiding... det er det jeg mener eller har jeg misforstått helt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HappyHenke Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2008 joa, men bildene i seg selv trenger litt bearbeiding... det er det jeg mener eller har jeg misforstått helt? Med speilrefleks har man jo to muligheter. Det ene er å ta bilder i JPEG format, dvs da justerer kameraet selv kontrast / skarphet / skygge / lys osv. Dette gir bilder som de fleste er tilfredsstilte med. De krever ikke like mye etterbehandling som bilder tatt i RAW formatet. RAW derimot gir deg mer etterbehandlings jobb, ettersom kameraet ikke gjør noen justeringer selv, men gir deg som tar bildet jobben. Her har du også mye flere valgmuligheter, særlig når det gjelder å gjøre mørke partier lysere. Du kan faktisk få et bilde som er tatt om natten, til å se ut som om det var tatt på dagen (men ikke uten betydelig mengder støy i bildet, seff) Tok selv alltid bilder i JPEG før, men nå som jeg har kommet litt inn i det, så går det for det meste i RAW. Sant nok, det krever litt mer tid med etterbehandling, men resultatene du får er bedre enn hva du kunne oppnådd med JPEG. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Oktober 6, 2008 Share Skrevet Oktober 6, 2008 Må nok bytte kamera etterhvert jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HappyHenke Skrevet Oktober 6, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Må nok bytte kamera etterhvert jeg da Jeg har ihvertfall aldri angret på at jeg skaffet meg digital speilrefleks kamera Den billigste løsningen vil være å skaffe seg et brukt EOS 350D. Sjekk ut bruktmarkedet på www.foto.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå