Gå til innhold

Hjelp. forsterker blir varm=/


Anbefalte innlegg

Hei.

Har problemer med at MAC monoblokk i bilen blir veldig varm. jeg kjører 2x12 pioner TS-W307D2. Har i tilegg 5 farads kondensator og 50kvadrats kabel helt frem. Noen som har noe anelse om hvorfor forsterkeren blir så varm? Inni mellom er det nesten så man ikke kan holde hånda på den=/

Håper på svar fra bimmers folk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe galt i det heletatt.

Har en Audison monoblokk og den blir rimelig varm om du trør på en del. Det blir som du sier at du knapt kan ta på den.

Det vil jo alltid være et tap i form av varme og i en monoblokk merker man det ofte godt.

Men vær sikker på at du ikke har koblet i for lav ohm i forhold til det forsterkeren tåler da.

Har forresten også en Rotel effektblokk her hjemme og den varmer som en steikovn bare du spiller litt på vanlig volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest kjapt om elementet. Ser ut til at de kan koples i 1 eller 4 Ohm. Om de begge står i 1 Ohm og du brokopler så vil motstanden bli fryktelig lav. Står begge i 4 og er brokoplet vil det være 2 Ohm.

For alt jeg vet så er det nok til at forsterkeren din blir varm.

Sjekk elementene dine i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da bruker du bare en av de to spolene på hver sub og det vil funke ganske dårlig.

Ta hver sub og koble + på + og - på -.

Siden spolene dine er 2 ohm vil hvert sub element nå være 1 ohm.

Når du så skal koble dem på forsterkeren er det viktig at du ikke parralellkobler. Da blir alt 0,5 ohm og det klarer den garantert ikke.

Du må seriekoble og får da 2 ohm. -Og det burde gå greit.

Håper du skjønner. Jeg vet jeg er rævva til å forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...