Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt 525 motor med Vanos. Den er kjørt 171.000 km.

Motoren ble bare kjørt 6.000 km etter en overhaling.

Plansliping av topp og ny toppakning.

Nye ventilløftere.

Nytt registerkjede med ny kjedestrammer.

Ny ventildekselpakning.

Nytt termostathus + ny termostat.

Ny vannpumpe.

Dette koster jo mange tusenlapper.

Motoren er komplett med ledningsnett,LMM og hjerne.

Den er velegnet til E30 ombygging, pga at fordypningen av bunnpannen

er framme. Jeg kan være behjelpelig med info om hva som må gjøres for å bruke denne motoren i E30 for den som kjøper motoren.

Motoren selges komplett for 12.000 kr. Motoren kan leveres med chip som gir ca 215 hk. Hvis du har slitt motor, men har

innsug, ledningsnett og hjerne selges motoren billigere.

Motoren kan leveres valgfritt med E34 eller E36 bunnpanne.

Kommer hjem til Norge i slutten av oktober med fergen til Larvik. Skal også innom Sandefjord. Så motoren kan leveres langs E18/E39 fra Sandefjord til Stavanger.

Eirik.

Skrevet

Har lest en del på E30.de som er en spesialside for E30 ombygginger. Det er ikke bare å skli denne motoren rett ned. Det går greit, men det er små tilpasninger som må gjøres på flere områder. Fordelen med denne siden er at en kan dra nytte av andres erfaringer.

Det er så mye å eventuelt skrive, at jeg tror at det letteste for meg er å oversette direkte det som står skrevet mens dere samtidig ser på bildene.

Ellers blir det timevis med oversettelsesarbeid.

En slik ombygging er jo for dere som har erfaring med dette eller får hjelp av noen med erfaring.

Kan ellers skrive at han som satte inn denne motoren i E30 var svært begeistert for hvor raskt den gikk opp i turtall og drog av gårde. Han sa den gjør 0-100 på ikke mer enn 7 sekunder.

Så ombygg i en E30 er en del mer arbeid enn E36. Men den blir jo veldig rask i en så lett bil.

Skrevet
Har lest en del på E30.de som er en spesialside for E30 ombygginger. Det er ikke bare å skli denne motoren rett ned. Det går greit, men det er små tilpasninger som må gjøres på flere områder. Fordelen med denne siden er at en kan dra nytte av andres erfaringer.

Det er så mye å eventuelt skrive, at jeg tror at det letteste for meg er å oversette direkte det som står skrevet mens dere samtidig ser på bildene.

Ellers blir det timevis med oversettelsesarbeid.

En slik ombygging er jo for dere som har erfaring med dette eller får hjelp av noen med erfaring.

Kan ellers skrive at han som satte inn denne motoren i E30 var svært begeistert for hvor raskt den gikk opp i turtall og drog av gårde. Han sa den gjør 0-100 på ikke mer enn 7 sekunder.

Så ombygg i en E30 er en del mer arbeid enn E36. Men den blir jo veldig rask i en så lett bil.

Har målt min E30 med M50 til 6.7 sekunder 0-100 og 2 personer :twisted: Ellers kan jeg si at det å putte en M50 motor er ikke så vanskelig som folk flest tror. Jeg fiksa det uten noen spesiell erfaring med motorbytting fra før på ca 1 uke. Da var bilen kjørbar. Du får det meste av informasjon du trenger til byggingen fra nettet!

Skrevet

Takk for info, Steven.

Godt å høre erfaringer fra dere som har gjort en slik ombygging. Hvis du ikke har chip i din motor, er det jo sjanse for at den går enda raskere.

Dette er virkelig en bra motor som har byttet mange deler som normalt kommer når motoren nærmer seg 200.000 km. Har sparer du penger med å kjøpe en motor som allerede er skiftet mange deler på.

Skrevet

Steven hvor mye kostet det? må vel bruke en annen mellom aksel, bunnpanne, olje pickup, bremsekraft forsterker. osv?

Hvor mye ca koster alt det andre som trengs?

Skrevet

Denne motoren trenger du ikke bytte bunnpanne, oljepickup på når den er fra E34. Det er derfor den passer godt til E30 ombygging.

Hvis du forstår noe tysk, så finner du mange tips på E30.de.

Skal se litt senere i kveld på hva andre gjorde angående girkasse og mellomaksling.

Skrevet

Ja, spesialisten på E30.de brukte sin egen kasse fra E30. Det var 320 kassen, men 325 kassen er vel også lik. Både 320 og 325 E30 mellomaksling passet.

Bare slavesylinderen fra E36 girkasse måtte brukes fordi M50 motoren vissnok har en sterkere helning bakover. Han bygde opp med et par skiver på festene til girkassen.

Det ser ut til at det er veldig få nye deler som må kjøpes ekstra for dere som allerede har en E30 320/325.

Tilpasninger med flensen fra eksosmanifoilen må gjøres. Men det er jo vanlig med slike motorombygg.

M50B25 motorombyggingen virker jo bare bedre og bedre. Og med chip i tillegg får en M3 ytelser. Og til omtrent 1/3 del av prisen til E30 M3.

Skrevet

Henter motoren fram igjen for nye lesere.

Denne motoren er dyrere enn normalt, men sä er den ogsä nylig päkostet sikkert 6.000 kr. Bare sjekk ut hva disse delene og sliping/sjekk/pakninger til topp koster.

Som sagt en veldig bra motor ä sette inn i en E36 eller spesielt E30. Med chip og over 200 hk vil en E30 dra i fra det meste av standard biler pga lav vekt.

Eirik.

Skrevet

Hei Fixfax.

Regner med du sikter til E30 ombygg.

Der passer E36 motorfestene perfekt.

Angående eksos skal den visstnok passe til og med katalysatoren fra M50. Andre igjen har kappet av et par cm av rørene på kat en og sveiset på flensene til E30 eksos.

Disse tingene er ikke noe problem.

Skal prøve å skrive en kortfattet beskrivelse av det som må gjøres ved ombyggingen senere.

Eirik.

Skrevet

Ser ikke dumt ut med M50 motor oppi E30? Men rimelig trangt.

En kortfattet oversikt om hva som mä gjöres ved E30 ombygg.

M50 motoren blir lovpriset for sin myke og rolige gange. Og for kraft og lite forbruk.

Alltid bruke bunnpanne fra E34 + oljepickup evnt oljepumpe. Braketter til motorfeste fra E36 passer topp.

Manifoil fra M50. Kat fra E36. E36 M3 passer ogsä. Noen tilpasninger mä gjöres.

Plassproblemer rundt bremsekraftforsterker. Kan omgä dette ved ä löfte motoren höyere pä innsugside. Kan bruke E30 M3 motorfeste med 2 cm höyere gummi. Samtidig bruke en 2 mm skive pä eksoside for bedre klaring mot bunnpannen. Blir da 5 mm klaring.

325 IX bremsekraftforsterker kan brukes for mer plass. Ogsä eldre E32 750 og andre med gassbeholder. Kanskje E34/32 540/740 ogsä?

Der er 2 cm klaring mot motorvegg. Mer enn nok klaring framme. E36 og E34 radiator kan benyttes.

Dette er kortinfo om ä fä motoren nedi.

For mange bilder og hele prosjektet, gä til E30.de .

Höyre side klikk 325 24V. Sä venstre oppe Motorumbau(ombygging)

Umbauanleitung. Ombyggingsveiledning.

Lenger nede venstre side. Projekt 325i 24V Touring.

Hver del har mange bilder. Trykk pä Motoreinbau for ä se bilder av det jeg har beskrevet over.

Vet ä kjöpe en tysk-norsk ordbok, finner du lett ut av det meste.

Eirik.

Toppdekselet tar borti pä eksosside. Et blekk mä böyes opp for ä fä motoren nedi. Böyes ned etterpä til passe klaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...