Gå til innhold

M52B28 med ca 230 hk. VIKTIG NY INFO.++SOLGT++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal du ha for motoren komplett og optimalt trimmet uten eksosmanifold? Slik at det bare er å sette den rett nedi? Har M52 B20 '98 fra før av...

Greide ikke helt å følge med på alle alternativene tidligere...

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hei Eirik.

Du kommer støtt og stadig med bra info på all slags, så tenkte ihvertfall å komme med min erfaring med omygging til m52....

230Hk får man ikke ut av en m52b28 med standard m50b25 ledningsnett/innsug/dyser uansett hvor heftig chip man putter i.

Dysene på 2.5 klarer ikke mer enn i underkant av 200hk, så disse må nok byttes til minst orginale 2.8 dyser som er 50cc større og klarer rundt 250Hk. Da vil du igjen få problemer med at dysene ikke passer overens med styreenheten og motoren vil drukne i bensin og gå dårlig.

Så pass på og få tak i en chip med et mapp som passer større dyser :)

Bygger man om fra Siemens til Bosch vil man også få problemer med at motoren som hadde Siemens styring mangler ett hull i toppen til motortempføler pga Siemens har 2 i 1 føler.

Fikset dette med å kunne ut vannuttaket til innsuget og heller sette den ene motortempføleren der (gjengene passer heller ikke så en overgang må lages).

Servopumpe brakketten passer heller ikke overens, og velger man å bytte hele oljefilter/dynamo/servopumpe brakketten til m50 ser man at det mangler en slags tilbakeslagsventil for oljen som de har satt i m52.

Aner ikke hvorfor den er der på m52, men jeg valgte for min del å beholde den delen og heller modifisere/dreie av brakketten til servopumpen.

Med m50 el.nettet vil også m52 stålrøret til kjølevannet som går langs blokken under innsuget komme i veien for festebrakkettene til ledningsnettet. Løste dette ved å kappe stålrøret, lage ny flens slik at m50 gummislangen kunne festes på, og lage festebrakkett slik at delen ikke spretter ut av blokken når det blir trykk i systemet.

Peilepinnen på m52 er også annerledes så her og må det lages en brakkett, og oljelufterøret må blendes eller kjøres i en oilcatch tank.

M52 toppdeksel passer heller ikke overens med Bosch el.anlegget pga kablene til Coilene, så m50 må benyttes her. Velger du å bruke m52 deksel passer heller ikke m50 coilene uten å evt fjerne litt av godset på disse.

Pluggen på veivhus ventilasjonen er heller ikke lik.

Er man så heldig å får med ZF kassen må mellomaksling byttes pga store hardykoblingen og ryggelysføler kabelen må skjøtes pga bryteren kommer på andre siden av kassen.

Har nok glemt litt forskjellig, så får heller komme med det senere. Her var det jeg kom på i farten ihvertfall.

Skrevet

Hei du Torminator. Forutsetter at du har en M52 motor med Vanos, og ikke M54 dobbelvanos. M54 motorer passer ikke til ombyggingen.

For å klargjøre ting:

M50 motor uten Vanos fra 1991 til 09.92.

M50 Vanos fra 09.92(i praksis 93) til ca 1995. Noen 94/95 modeller skal ha startsperre.

M52 motoren har sortlakkert toppdeksel. Den kom først i 1994/95 E38 728i. Hovedsakelig sier vi at M52 motorene kom fra og med E39 i 1996. Og E36 fra 1996- til 08.98. Alle M52 har EWS eller startsperre

I utgangspunktet kan du bruke alle utvendige deler fra din motor. Da mener jeg ledningsnettet, starter ,dynamo og servopumpe. Regner med at

alle braketter og fester passer overens for alle M52 motorene.

For at du skal få full utnyttelse av motoren og ha en lettest mulig ombygging, er det enkleste å bruke et modifisert M50 innsug med alle delene til M52 innsuget påmontert.

Det billigste vil være hvis du kjøper et M50 innsug fra meg, og gjør jobben selv med å bygge om innsuget. Da koster det deg 1.200 kr. Info om dette har jeg skrevet på side 1. Der en henvisninger og forklaringer med bilder på hvordan man gjør det. For å slippe dette kan en også kjøpe ferdig ombygde M50 innsug som er påmontert alle delene du trenger fra M52 innsuget. Se forskjell på innsugene på bildet. Men så trenger du å omprogrammere hjernen din. Da må den sendes bort. Eller kjøpe en ferdig omprogrammert hjerne der startsperren er fjernet.

Se side 1 for ny info om priser.

Vet du hva. Det tar så mye tid dette å skrive til hver enkelt. Kan dere ikke ringe meg på 92 22 65 44 så forklarer jeg nærmere da.

Viktig at dere leser igjennom ting jeg har skrevet og forklart tidligere på tråden. Da finner dere kanskje svarene dere leter etter.

Jeg blir sittende i timevis og skrive på denne måten. Har ikke tid til dette.

Skrevet

Har du noe pri på motor komplett m/el nett, kan jo sitte tili morgen hvis man skal lese alt, kan du skrive kort hva som er gjort??

-grenrør kammer og innsug??

noe mer?

Skrevet

Ny info om priser på side 1. Det tar ikke mer enn ca 5 minutter å lese igjennom hovedannonsen. Med flere alternativer blir det også mye mer å skrive.

Hvis du synes det tar lang tid å lese. Hvor lang tid tror du jeg har brukt på å skrive det? Og ikke minst svare enkelte personlig. Tar fort en halv time pr svar.

Kanskje det tar en halv time å lese igjennom alt. Det er da ikke mye for en som virkelig er interessert i denne motoren og M50 ombygging. Jeg har sikkert brukt 15-20 timer på å lese og finne fram til infoen jeg har skrevet her. Så dere kommer nesten rett til dekket fat .

Skrevet

Takk ES for veldig bra info. Godt med dere som allerede har gjort erfaringer.

Snakket med chipspesialisten i dag, og han mente at dysene til M50B25 holder til denne tuningen. At de alltid har en del ekstra å gå på. Han skal kontakte andre for å forhøre seg nærmere. Og spørre han med 245 hk om hvilke dyser han bruker. Han var rimelig sikker på at det var M50 dysene.

Jeg har jo 2,8 liter dysene også på innsuget.

Hvis jeg har forstått deg riktig, så er det sikkert lettest at de som allerede nå har M52 motor bruker sitt ledningsnett og Siemens hjerne. Og bruker et ombygd M50 innnsug med alle delene som trengs fra M52 innsuget. Da skulle alle delene passe overens angående peilepinnen, servopumpen m.m

Ved bruk med M50 pakke med innsug,ledningsnett og hjerne er det greit å si at hvis en skruer på servopumpe, og festebraketter fra m50, så skulle jo M52 motoren være grei å få på plass. Dette er jo lett å gjøre når motorene står på gulvet/motorstativ. Har også passet på at jeg har både Bosch 413 hjerne og Bosch ledningsnett sammen for å unngå problemer med tilkoblinger.

Når en skifter motor og ikke setter inn en helt lik motor, blir det som regel

noe ekstra tilpasninger. Men å bruke M50 pakken på M52 blokken tror jeg skal gå greit uten for mange problemer.

Fikk en telefon fra en hyggelig kar i Bergensområdet som også er tuningspesialist. Hans erfaringer er at det ikke fungerer bra og bare sette på M50 innsug. Veldig viktig å få riktig tilpasset chip. Etter 14 forskjellige mappinger(håper dette er rett uttrykk) så har han funnet fram til rett chip.Så jeg kan videreformidle seriøst interesserte videre til ham. Men de chipene er enda dyrere enn de jeg skaffer. Vet ikke om de er bedre. Men ingen vits å ta kontakt hvis du synes at de jeg skaffer er for dyre. Han samler erfaringer fra flere av dem som kjører M52B28. Og kan bekrefte at en tunet motor går mye fortere enn standard 328.

Så ES. Jeg takker for ditt innspill og kommer tilbake med mer info om dyser.

En ting som er sikkert er at denne form for rimelig tuning av 2,8 literen kommer til å bli mye mer kjent framover. Og det vil drive prisene på delene en trenger oppover.

Eirik.

Skrevet

2.8 liter dyser yter likemye som US E36 M3 3.0. så burde ikke være noe problem det

men tilbake til salget

11.500 kr for M52B28 motor uten ledningsnett,starter,dynamo,servopumpe og hjerne. Original eksosmanifoil uten lambdasonder og originalt innsug med dyser følger med. Tennspoler er også på motoren. Liten sprekk i motordekslene. Da har du en vanlig motor med 193 hk.

ledningsnett 1500

ECU 1000-1500

dynamo 600

servopumpe 800

lamba 1000

innsug 1000

starter 1000

og for at alt skal passe må man bytte følere temp føler bankesensor. veiv + trigger er MYE som ikke går overens.

man må også bytte topplokket til m50 vis man ikke vil ha kablene i klem

dette blir jo over 7 tusen bare i di delene der. + de er ikke de letteste å finne. og prisene kan variere.

så dette syns jeg var vanvittig dyrt, får komplette orginale 328 motorer med girkasse for 15 tusen..

skaff en slik motor som du la ut når tråden ble startet. da kan jeg heller betale deg 15000.- som du skulle ha.

- kim

Skrevet

Takk for mer info om dyser, Kim. Har selv sett at USA M3 har samme dysene. Spørsmålet er også om de lysegrønne dysene fra M50B25 er store nok, og om programmeringen med M50 hjerne og innsug må forandres.

Når det gjelder salget av denne motoren, er det nesten en forutsetning at en har enten en M50 eller M52 motor fra før. Det er mange som har delene de trenger allerede fra en slitt motor.

Har noen en M52 320, så trenger du egentlig bare å bygge om M50 innsuget. Og få chipet hjernen. Da koster motoren 12.600 kr uten chiping.

Hvis du ser etter så forlanger jeg 2,500 kr for innsug, ledningsnett og hjerne til M50. Det er en gunstig pris. Og 2.500 for spesialtilpasset chip.

Du tok nok litt hardt i på prisene. Men hvis de er så dyre så skal jeg få tak i en del ytre deler, for de kan jeg få tak i billig. Jeg har f.eks en servopumpe liggende fra M50 som kan leveres med. Og har liggende dynamo og starter i Stavanger.

Den opprinnelige motoren blir nok ikke slik den var tenkt, siden jeg ikke har Vanos til den. Den blir nok en 2,8 alublokk, med topp uten Vanos. Og alt av ytre deler fra M50. Det er sjelden vare. Og blir dermed 32 kg lettere enn M50B25 Vanosmotoren. Det har sine fordeler. Skal snakke med mekanikeren min i morgen om det prosjektet. Men det drar jo opp prisen når toppen må planslipes eller at den andre renoverte toppen må portes. Tror ikke det er så mange som vil ha motor med strupete kanaler etter at dette er blitt kjent. Og er det noen som kan gjøre porting eller topparbeidet selv, kan jo motoren selges billigere.

Hvis du finner en komplett M52B28 motor i Norge med ledningsnett, hjerne

og girkasse for 15.000 kr så må du bare slå til. Jeg har ikke sett slike motorer til salgs på lange tider. Jeg vet det ble solgt et par 2,8 litere gunstig for en stund siden. Men det tror jeg ikke skjer nå når potensialet i denne motoren er blitt mer kjent.

Så får jeg se hva dere som har vært interesserte sier videre.

Eirik.

Skrevet

kammerat kjøpte 328 komplett med gir bremser og alt diff for 15000.- koed.no selger jo også egentlig veldig rimelig.

Skrevet

Fikk et tips om at et BMW prosjekt som gikke for en tid siden , som omhandler M50 innsug ombygging + trimming. Laaaaang tråd. Brukte 2 timer og 10 min på å lese alt. Men det gjør vi som har interesse av å få tips og lære mer.

Tråden ble skrevet av JE Motorsport i tidsrommet sept. 06 til juni 08.

Tittel: E36 328 suge Hk+.

Spesielt de første sidene inneholder viktig info. Noen gode innlegg også.

De bekrefter at alt etter hvor mye en gjør, er det mulig å få mer enn 260 hk ut av motoren. Bare kammer blir da byttet innvendig.

Side 9 fra Rogeren. Pristilbud ombygd M50 innsug til M52 med montering og tilpasset chip. 12.000 kr + mva . Da får en også vite hva andre forlanger. Og dette er bare innsuget og chip!!

Side 33 viser bilder av ombygd M50 innsug og også toppen med de store innsugskanalene.

Side 34 står det at M52 innsug slipper igjennom 190 ccm3 i sekundet, mens M50 innsuget slipper 270 ccm3 igjennom. Forklarer mye.

En annen viktig ting. Det viser seg at spjeldet bremser luft når en kommer opp i disse ekstra effektøkningene. Det kan ha mye for seg å dreie større åpning i spjeldhuset og få satt inn større spjeld. Slipper da nok luft igjennom. Med vanlig spjeld er det en brems fra ca 6.000 omdr i følge tuningspesialisten fra Bergen.

Noen prosjekter har lett for å ta helt av og koste mye. Men du kan få 80 % av maks effekt med mine gunstige alternativer.

Mitt tilbud spesielt med komplett M50 pakken sparer ombygging av innsug, billigere chip av hjerne og passer da spesielt dere som har M50 Vanos fra før av.

Jo mer jeg leder om denne tuningen, desto mer overbevist blir jeg om at dette vil bli veldig populært framover.

Takk for alt arbeidet du la ned i denne tråden JE Motorsport.

Skrevet

Men kan du ikke si ifra vis du for en komplett motor med m50 Innsug m50 ECU Grenrør og hele pakka?

for jeg trenger en slik motor

Skrevet

Snakket nettopp med chiptuneren min. Han mente at spjeldhuset er stort nok. Jeg har en Alpina M52 3,2 liter 260 hk, og tror at denne motoren heller ikke har større spjeld enn 328. Har ikke mulighet til å sjekke nærmere fordi motoren er i Norge.

Og han bruker dysene fra 2,8 literen som også står i USA M3 som referanse når han lager spesialchipen. Så dysene bremser ikke ytelsen

Det er ikke spesialportet spjeld på min motor.

Skrevet

Vi misforstår sikkert hverandre.

Jeg har allerede M50 innsug, Bosch ledningsnett og 413 Vanoshjerne liggende som kan settes på 2,8 literen. Og får tilsendt tilpasset chip i neste uke. Den pakken koster 5.000 kr i tillegg til kjøp av motoren på 11.500 kr. Da koster motoren 16.500 kr. Hvis det er enklere med et M50 ventildeksel med hensyn til veivhusventilasjon, så har jeg det og liggende.

M50 servopumpe har jeg og liggende.

Så du får se hva du gjør. Jeg er hjemme til i slutten av mnd, og du kan få motoren levert der du vil i Mandal. Da slipper du frakt eller hentekostnader og tiden som går med.

Så valget er ditt. Jeg har enda god tid på å finne kjøper til motoren, så kan du i mellomtiden se om du finner noen tilsvarende billigere.

Tror ikke Koed kan eksistere lenge hvis de selger understell og motor/gir for 15.000 kr. Da må de få inn delene utrolig billig.

Skrevet

vis du levere en komplett motor som bare kan settes rett inn bilen. ferdig med alt. slik som du solgte først i denne tråden kjøper jeg. vis ikke blir det for dyrt rett å slett. selv om man har delene liggende selv, så har jo de delene man har liggende en verdi.

eks man gir ikke like mye for en bil med gåen motor som en med frisk motor, bare fordi jeg har en motor liggende .

vis du klarer å levere slik motor som du hadde tenkt å selge , er jeg meget intrisert, og kjøper den.

men vis ikke må jeg desverre takke nei.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...