kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Les denne----> http://www.rbnett.no/article/20081013/AKTUELT02/247087217/1226/NYHETER08 Her har vi en bilfører som tabbet seg ut, men ville gjøre opp for seg. Og hva får han igjen....anmeldelse ifra huseier, og fratatt førerkortet. Tipper 21-åringen har nå lært for godt...er du uheldig å kjører borti noe...STIKK AV.... (må presisere at jeg kjenner denne hendelsen kun ut ifra denne artikkelen)
BreitBau Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Jøss.. Saklig innlegg.. 1. I mange tilfeller må slike ting anmeldes og saken oppklares om man skal kunne få igjen på forsikring.. 2. Hadde han ikke rett til å miste lappen mener du? 3. Om det hele hadde dreid seg om en inbruddstyv, som stjeler alle pengene i kassen, for så å komme tilbake med dem.. Er det da plutselig greit?`
kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Joda, er enig med det du skriver. Men det jeg ville få frem, var at det var bilsjåføren selv som var så ærlig å sa ifra... Tror ganske sikkert han angrer nå. Hadde det vært jeg som hadde vært uheldig, så hadde nok jeg også sagt ifra, men hadde ville gjort opp for meg uten å blande forsikringen inn i bildet. Dyrt...ja, helt klart.
Azeton Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Hehe.. Så en fyr som ble påkjørt, sa til føreren etter på at det så ikke ut som noen store skader på fyren. du skulle tilbudt han penger..! Isteden for og miste førerkort og få bot på 5000+..
BreitBau Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Joda.. Det går jo an det når det ikke er værre.. Sånn er det jo med småskader også.. Og er jo enig i at det hadd vært "lettere" å stikke av... Jeg satser på at han blir belønnet for sitt mot og sin ærlighet.. Dyrere forsikring må han nok bare ta imot.. Men jeg håper systemet her virker som det skal, og at de formildende omstendighetene veier tung for juristen.. Men nå vet jo selvfølgelig ikke vi hvordan han har oppført seg før da? Tenker på rulleblad, prikker på førerkort o.l.
BreitBau Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 http://www.andalsnes-avis.no/article/20081013/NYHETER/260285172/1022 Om dette er samme saken tror jeg kanskje ikke det er så rart at han mister lappen?
kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Ja, dette er samme sak. Og jeg mener at han bør stå til ansvar for sine handlinger... Men det jeg fortsatt prøver å lage en debatt om, er ikke om hva galt han har gjort, men om hvor ærlig folk er. Da spesielt når han er klar over at det kommer til å slå tilbake på en selv...
Der Barockengel Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Å, det der er definitivt samme saken. Og hvis du klarer å trykke inn en vegg av armert betong, kan den skaden bli svært dyr å utbedre. Det spørs også om det å ta det på forsikringen ikke engang er et alternativ - mulig det lukter regresskrav her... Jeg tror nok likevel bilføreren ville fått en strengere reaksjon dersom han hadde forsøkt å stikke av fra skadestedet - identifisert hadde han nok før eller siden blitt.
kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Billig blir det hvertfall ikke, bare vinduene koster vel en formue. (må vel sikkert skiftes ut, siden den sto i spenn) Ryktene går jo på en slik liten plass, så det hadde nok bare vært et tidsspørsmål før den mistenkte hadde blitt tatt ja. Var vel vanligere i gamlere tider at partene ordnet opp seg i mellom...
BreitBau Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 For å svare deg på spørsmålet, er det jo selvfølgelig allti en grense for HVOR ærlig man skal være.. Selv er jeg aktiv bruker av Hvite løgner, der jeg mener at dersom mottaker av løynen ikke blir vanskeligere stilt, eller nødvendigvis trenger å vite den rette sannhet, så trenger ikke jeg nødvendigvis si den heller, siden det ikke gagner noen av oss at sannheten kommer frem.. I butikk er det ofte slik.. Man skylder på leverandør om en forsendelse ikke kommer tidsnok, når man i realiteten kanskje var 2 min for sent ute til bestilinngstid du visste deadline på.. Det gagner verken meg, eller kunden å få vite hvilken idiot jeg er.. Når det kommer til saker der jeg forvolter skade som påføres andre, både psykisk, økonomisk og selv om det aldri skjer, fysisk, så er jeg ikke snauere enn at jeg ville meldt i fra til vedkommende.. Jeg stikker ikke av fra skader jeg har laget, for at andre skal få betale regningen.. Uansett om det er ett firma, eller en privatperson..
Der Barockengel Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Tipper raskt på 20.000 for et stk. vindu - litt avhengig av hvor innbruddssikre de er. Vi kan håpe at murveggen ikke er trykket inn så mye at det må graves for å utbedre den (bl.a. for å unngå problemer med drenasje og påfølgende lekkasjer). I så fall kunne det føre til at store deler av varmekablene i fortauet utenfor må taes opp igjen også. Det å miste førerkortet er slik sett ikke det verste.... Heldigvis ble ingen personer skadet - selv om det er trist med eldre damer som ikke kan føle seg trygge i eget hjem.
kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Jeg stikker ikke av fra skader jeg har laget, for at andre skal få betale regningen.. Uansett om det er ett firma, eller en privatperson.. Nettopp...og det gjorde heller ikke bilfører. Han ville gjerne ordne opp for seg. Men fordi at han ville ordne opp for seg...så blir han ytterlige straffet. (ja, en straff som er vel fortjent) Må ikke misforstå meg, at jeg oppfordrer folk til å stikke av, det gjør jeg absolutt ikke. Det jeg henger meg opp i, er hvilken signaleffekt det har når andre leser denne reportasjen.
Der Barockengel Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Men fordi at han ville ordne opp for seg...så blir han ytterlige straffet. Synes du egentlig han får ytterligere straff? Dersom han ikke hadde meldt seg, ville han også kunnet lese i avisen om at han ville miste førerkortet når han ble tatt. Han kunne sånn sett risikere at når politiet fikk ringet ham inn, ville han bli pågrepet av politiet hjemme hos seg selv, med hele nabolaget som tilskuere.... Akkurat det kunne vel gjerne hatt en viss signaleffekt også. Tror faktisk han slipper lettere ved å ha meldt fra selv.
kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Når det kommer til saker der jeg forvolter skade som påføres andre, både psykisk, økonomisk og selv om det aldri skjer, fysisk, så er jeg ikke snauere enn at jeg ville meldt i fra til vedkommende.. Dette har jo med samvittighet å gjøre. Noen får dårlig samvittighet av å kjøre ned en brøytestikke...de fleste ikke... Nå har ikke jeg kjørt ned så veldig mange brøytestikker, men tror jeg hadde satt den opp igjen en dag det hadde passet seg slik..
kuanov Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2008 Men fordi at han ville ordne opp for seg...så blir han ytterlige straffet. Synes du egentlig han får ytterligere straff? Dersom han ikke hadde meldt seg, ville han også kunnet lese i avisen om at han ville miste førerkortet når han ble tatt. Han kunne sånn sett risikere at når politiet fikk ringet ham inn, ville han bli pågrepet av politiet hjemme hos seg selv, med hele nabolaget som tilskuere.... Akkurat det kunne vel gjerne hatt en viss signaleffekt også. Tror faktisk han slipper lettere ved å ha meldt fra selv. Ja, om han hadde stukket av, og IKKE blitt tatt. Eller at huseier hadde godtatt erstatningen ifra bilfører, og bilfører ikke hadde blitt anmeldt. (selv om det hadde vært på sin plass) Er sikkert mange tanker som surrer rundt i hodet for og imot det å melde seg, jeg syns at bilfører i dette tilfellet gjorde det riktige. Men som jeg skrev, straffen er vel fortjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå