Jump to content

hvor mye har utvekslingen å si på aksen?

jensemann23
 Share

Recommended Posts

Jeg har lillediffen på min ombygde 325, altså 3,38 utveksling.

325 diffen har jo originalt 3,15.

Altså akser den litt bedre nå enn den vil gjøre dersom jeg bytter diff.

Testa 0-100 en dag, og kom inn på ca 7 sekunder. Hvor mye dårligere vil den akse med 3,15 diffen? Vil jeg merke stor forskjell? Og hvor svak er egentlig lillediff? Har ikke turt å rivstarte i frykt for å ødelegge diffen. Men det klør jo jævlig i venstrefoten etter å slippe clutchen med 6000 rpm:)

slippe ved 6K er vel lite optimalt, blir vel mest wheelspin av det.

Litt vanskelig å måle 0-100 egentlig, sjeldent helt bra i forhold til reel hastighet, f.eks kan det hende du har målt 0-90km/t bare.

0-100 på 7 sek er vel lite trolig bare ved å skifte diff, er vel 1 sek forskjell det.

fartsmåleren på obc'n er pretty close reel fart når det gjelder fartsmåling, den er ikke stilt for høyt slik som instrumentpanel visern er (ca 5 km/t eller mer).

men som LianLidude sier så er ikke 0-100 noen enkel prøvelse å måle

tror nok ikke du merker noe serlig forskjell.

jeg kjører 0.100 på 6.2 sec ca med min 328 vis jeg ikke husker feil. vi prøvde flere ganger og havnet på rundt der. var ikke lett å måle så om det stemmer for gudene vite :P

jeg kjører 0.100 på 6.2 sec ca med min 328 vis jeg ikke husker feil. vi prøvde flere ganger og havnet på rundt der. var ikke lett å måle så om det stemmer for gudene vite :P

Hva har du gjort med den for å fåden tiden? Var det speedometer eller reelle 100km/t ? Kjørte du begge veier for å være sikker på at veien var slett?

Jeg tipper forskjellen ikke er stor nok til å merke det noe særlig. Noen ganger kan man være tjent med dårligere aks også. F.eks på Våler hadde jeg tjent på å ha dårligere aks, men kunne dra lenger på girene.

Z3'n er oppgitt til 7 blank orginalt, men de få gangene jeg har prøvd greide jeg ikke matche den tiden. Havnet som best på 7.4 (gps-målt).

Lillediffen er veldig svak. Jeg har knekt tre i sommer, inkl. en med diffbrems. Monterer 325 diff med brems og tilhørende drivakslinger i morgen. Håper det holder.

Bilen blir ikke utsatt for ekstrem kjøring heller. En burnout en sjelden gang, men det er ikke så ofte. Strammer også opp drivverket før jeg slipper clutchen da. Ved siden av det så blir det litt sladding ved å clutche ut bilen på 2. gir f. eks. Dette tåler rett og slett ikke den diffen. Akselen som holder to av de små dreva på plass(husker ikke forskjellen på sol og planet) knekker og diffen smadres.

Hva har du gjort med den for å fåden tiden? Var det speedometer eller reelle 100km/t ? Kjørte du begge veier for å være sikker på at veien var slett?

I følge signaturen så har han m50 innsug samt 325 diff(som jeg har spurt om før) + div og noe likt som dette går som en e46 330i i følge en video på youtube dær man har ca samme mods mot en standar 330i.

Så 6,2 sekunder er vel ikke så langt fra sannheten da en 330i har 6,5sek.

jeg har 325 diff på min 328, merker jeg har litt høyt turtall på 5 giret når jeg ligger og kjører langt, så skulle hatt et gir til, men synes min akser litt bedre en vanlig 328 jeg men.

Man får jo mere moment på hjula med kortere utveklsing, så det nok forskjell ja. Må jo gire litt tidligere selvsagt.

En kompis har e36 320i manuell med 325 automat diff, klarte ikke å kjøre fra han med 325ia'n min uansett hva jeg prøvde annet enn å kjøre over 170, da nådde han turtalls-sperra 8)

OT:

btw, finnes det 91-92mod 320i orginalt med 170hk ?

OT:

btw, finnes det 91-92mod 320i orginalt med 170hk ?

Nei :wink:

mente det jeg og men han var bomba sikker på at han hadde fått tak i en shadow line som var orginalt trimma av BMW M, ble litt usikker selv så kunne ikke brase ut i en diskusjon heller :)