Jump to content

Service på bilen selv


pengelek
 Share

Recommended Posts

Nå skal jeg sette igang med servicen på bilen min selv (BMW E38):

Har kjøpt inn luft filter, oljefilter, olje, pakning til bunnpanne, klimafilter m.m

Skal skjekke at boltene til oljepumpen sitter ordentlig i samme slengen som jeg skal bytte olje og olje filter, og bytter da selfølgelig bunnpanne pakningen samtidig.

Luft og ac / klima filter skal også selfølgelig byttes.

Tennplugger skal byttes, men har ikke fått kjøpt enda.

------------------------------

Mitt spørsmål er:

Nå virker jeg sikkert veldig dum, men vet ikke helt hva det heter; Bak under bilen påmidten av akslingen til bakhjulene er det jo et sted man kan bytte olje, hva heter dette stedet, og hvilken olje skal det ha?

Hvor ofte bør man bytte olje her, og er det en vanskelig greie som fort kan gå galt, akuratt som bytte av aut. olje?

Takker for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Her må du være forsiktig.

Noen differ er svært ømtålige ang type olje og nivå.

Tidligere var det slik, at en skulle fylle olje til det rant over. Da satt jo skruen midt på.

Men ved nyere biler, er det slik at ved noen biler. stikker de ned en sugererørs lignende sag med nivå bryter. Dette fordi det ikke skal mer enn 1/3 olje. Dette pga legeringen i soljulet og type lager.

Så hadde jeg vært deg- hadde jeg tatt dette på ett verksted :-)

Link to comment
Share on other sites

Okej, da gjør jeg det på BMW. Noen som vet om det er kostbart.

Ja skal skifte pakningen i bunnpanna. Skal jo ha av bunnpanna for å skjekke at de 3 boltene til oljepumpa sitter som de skal, og tenkte det kansje var greit å bytte ut pakningen etter jeg har skrudd opp?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke kjennt ved grunnen til at bunnpanne skal av og bolter på oljepumpe sjekkes.

Er det en svakhet\feil på disse motorene ?

Bare nysgerrig jeg.

Olje pumpen sitter med 3 bolter, og når en e38 har gått en god bit (over 150 - 200 000km) bør de skjekkes for 2 av tot 3 bolter har tendens til å skru seg selv ut.

Nå har min bil rundet 200 000 km, så tenkte at det skader jo ikke skjekke når jeg først skal skifte olje på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Når du likevel er under bilen, så sjekke over stag og pakninger. Kanskje børste av litt rust, evt legge på litt tectyl ETTER at du har vaska grundig og kanskje smålakka litt der du ser at lakken er borte?

Om du jekker opp bilen, sjekke hjullagrene at de ikke er slark, sjekke rundt jekkfestene etter rust. Kan jo også ta en titt på bremseskivene og klossene om de er av ukjent alder ;)

I bentley manualen står det hva som er sjekklista til bmw på de ulike servicene. service 1 og 2 osv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...