Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg sette igang med servicen på bilen min selv (BMW E38):

Har kjøpt inn luft filter, oljefilter, olje, pakning til bunnpanne, klimafilter m.m

Skal skjekke at boltene til oljepumpen sitter ordentlig i samme slengen som jeg skal bytte olje og olje filter, og bytter da selfølgelig bunnpanne pakningen samtidig.

Luft og ac / klima filter skal også selfølgelig byttes.

Tennplugger skal byttes, men har ikke fått kjøpt enda.

------------------------------

Mitt spørsmål er:

Nå virker jeg sikkert veldig dum, men vet ikke helt hva det heter; Bak under bilen påmidten av akslingen til bakhjulene er det jo et sted man kan bytte olje, hva heter dette stedet, og hvilken olje skal det ha?

Hvor ofte bør man bytte olje her, og er det en vanskelig greie som fort kan gå galt, akuratt som bytte av aut. olje?

Takker for svar:)

Skrevet

Her må du være forsiktig.

Noen differ er svært ømtålige ang type olje og nivå.

Tidligere var det slik, at en skulle fylle olje til det rant over. Da satt jo skruen midt på.

Men ved nyere biler, er det slik at ved noen biler. stikker de ned en sugererørs lignende sag med nivå bryter. Dette fordi det ikke skal mer enn 1/3 olje. Dette pga legeringen i soljulet og type lager.

Så hadde jeg vært deg- hadde jeg tatt dette på ett verksted :-)

Skrevet

Okej, da gjør jeg det på BMW. Noen som vet om det er kostbart.

Ja skal skifte pakningen i bunnpanna. Skal jo ha av bunnpanna for å skjekke at de 3 boltene til oljepumpa sitter som de skal, og tenkte det kansje var greit å bytte ut pakningen etter jeg har skrudd opp?

Skrevet

Nå er jeg ikke kjennt ved grunnen til at bunnpanne skal av og bolter på oljepumpe sjekkes.

Er det en svakhet\feil på disse motorene ?

Bare nysgerrig jeg.

Skrevet
Nå er jeg ikke kjennt ved grunnen til at bunnpanne skal av og bolter på oljepumpe sjekkes.

Er det en svakhet\feil på disse motorene ?

Bare nysgerrig jeg.

Olje pumpen sitter med 3 bolter, og når en e38 har gått en god bit (over 150 - 200 000km) bør de skjekkes for 2 av tot 3 bolter har tendens til å skru seg selv ut.

Nå har min bil rundet 200 000 km, så tenkte at det skader jo ikke skjekke når jeg først skal skifte olje på bilen.

Skrevet

Når du likevel er under bilen, så sjekke over stag og pakninger. Kanskje børste av litt rust, evt legge på litt tectyl ETTER at du har vaska grundig og kanskje smålakka litt der du ser at lakken er borte?

Om du jekker opp bilen, sjekke hjullagrene at de ikke er slark, sjekke rundt jekkfestene etter rust. Kan jo også ta en titt på bremseskivene og klossene om de er av ukjent alder ;)

I bentley manualen står det hva som er sjekklista til bmw på de ulike servicene. service 1 og 2 osv.

Skrevet

"I bentley manualen står det hva som er sjekklista til bmw på de ulike servicene. service 1 og 2 osv."

Dette ligger på internett også.. Har adressen ett eller annet sted:) Takk for tips

Skrevet

Foresten, bare for å være heeeelt på den sikre siden.. man trenger ikke gjøre noe spesiellt når man skifte tennplugger, som å smøre dem inn med noe eller noe? Det er vel bare å skru ut å skru inn de nye igjen? ;)

Skrevet

Er det jeg har gjort på min 520, bare passe på at en ikke mister noe nedi der ;)

Bare løsne de gamle, skru inn de nye. Og ikke skru de så hardt til at en ser stjerner. De skal tross alt av etter en stund igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...