Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Etter mi meining og det eg har lest er det vel best å dreie stempel uansett om man kjøre over eit bar?

Trenger ikke det for 1bar.. fins di som har lada mye mer enn de også, kommer jo ann på drivstoff og tykkelse på pakninger også.

Finns andré BMW org stempler også som gir under 8:1 vis målet er å ha så lav komp

Eg skreiv da over eit bar :P Selfølgeleg om man kjøre for.eks e85 så kan man lade meir og med att eg skreiv dreie stempela funkar vel det på nesten samme som å kjøre tjukk MLS pkn :)

Men om FTE har planer om å kjøre over 1bar, la oss si 1.5 bar da utvikler det en hel del hk på en 2.5L og da er kansje ikke dreide stempler den beste løsningen lengre?

Ja det gir jo samme ønskede effekt som er lavere komp. om man vil dreie stempler, grave i forbrenningskammerene, eller annen pakning får være opp til hver enkelt.. Man ender jo som regel opp i en kombinasjon av dette.

Skrevet

Den beste løsninga er jo altid smidd innmat osv men om man kjører budsjett så er det den billigste måten å gjere det på, finst jo folk som kjøre 450hk på original innmat med dreide stempel pianotråd osv, da med nyoverhalt motor selfølgelig. Denna diskusjonen kan bli lang og lengre enn langt så eg stopper her :)

Skrevet
Den beste løsninga er jo altid smidd innmat osv men om man kjører budsjett så er det den billigste måten å gjere det på, finst jo folk som kjøre 450hk på original innmat med dreide stempel pianotråd osv, da med nyoverhalt motor selfølgelig. Denna diskusjonen kan bli lang og lengre enn langt så eg stopper her :)

Ja eg har jo sjøl kjørt 350hk på orginale deler og kjørt med dreide stempler og hadde ikkje hatt noe problem med å kjørt mer effekt heller. Men kan man oppnå ønsket effekt med std komp som eg forstod FTE lurte på kan man jo spare seg for hele greia :D

Eg har uansett for lav komp, for store stempler, for små turboer, for store dyser, for liten IC, for store trykkrør osv

Men ser ikkje vekk ifra at det fungere for det :lol:

Skrevet

hvorfor vil dere ha så jævlig lav komp da?

8,8:1 er helt nydelig. Rom for en del effekt.

Folk er også alt for opptatt av ladetrykk. "hvor mye kan jeg lade før motoren ryker?" osv

Det er syl.trykket som dreper motoren, og der er det flere ting som spiller en rolle.

Skrevet

om man skal ha 350-400hk så er dekomping bare tull egentlig.. m20 motoren har vell 8.8 og 9.2? og det er helt perfekt.. jeg kjørte ca 1 bar på min m30 med over 10 i komp.. og jeg hadde det driiitgøy.. lenge... helt til jeg skrudde opp til 1.5 :D hehe

Skrevet

Ikkje veit eg men syns det går igjen hoss dei fleste att man burde senke komp OM man skal OVER eit bar...

Som morty her seie så rauk motorn på 1.5bar og ettersom måten han skriver her og det eg har sett tidlegere virke det som om han har langt meir peiling enn meg og mange andre, ettersom eg huska rett så er vel han ein av dei som har skreve att så lenge man helde seg under eit bar eller på eit bar så funker det med rett tenning, mengde bensin osv...

Og selfølgeleg henge folk seg opp i ladetrykk når Norges land begynne og bli ganske ekstremt i forhold til antall bilar med mykje hk, da vil folket ha det og SOM REGEL må man lade over eit bar for og få eit gromt antall hk med mindre man har en motor som har en del ifra før :)

Uansett så finnes vel ingen mal, man må berre gjere det man trur er rett også må man prøve å feile. Det er det man lære av...

ehrnst: Har og sett på mykje av det du skrive så veit att du og er langt meir lærd enn meg i dette men eg veit du skjønar kva vi meine! :)

Prøva ikkje å sette på plass nokken her, eg veit att eg ikkje har nokke å stille opp med i diskusjon med dokke så ja, eg seie meg ferdig med diskusjonen...Håpar eg :P

Skrevet

grunnen til att min motor røyk på 1.5 bar var pga uåpnet motor gått 300 000.

min var mappet ordentlig på 1,5 bar. men toppakning klarte ikke holde trykket.. stakkarn har jo sitti der i 300 000.. så den fikk lov å ryke.

men med 8.8 i komp. BRA mappet motor og alt orginalt holder den nok fint 1-1.5 bar... med bedre toppakning og bolter såklart...

Skrevet

Kor mye effekt vil du ha?

Hehe, hvor MYE jeg vil ha er vel vanskelig å svare på.. Men tenkte å være litt realist med tanke på at jeg vil få dette godkjent i vognkortet. Og denne gangen har jeg desverre ikke 100.000,- på bok til bygging, så vi kan vel si at det blir litt budsjettbygg dette.

MEN det betyr jo ikke at jeg ikke kan klargjøre bunn for mer effekt senere (evt etter godkjenning) og da vil jeg også være litt realist, og si: 330-360hk bremset i benk...? Er det mulig i en prefacemotor med urørt bunn?

Har blitt tipset om MLS 3mm stålpakning for å senke kompen noe, men andre sier igjen at de ikke blir tette.

Er rimelig fersk på turbo på BMW, har kun skrudd Cosworth tidligere, og der er jo alt plankekjøring egentlig.

Skrevet

Facelift:8.8:1

Preface:9.7:1(stempla er ikkje egna så godt til Turbo)

skal man kjøre uten sprut ville ikkje eg gått over 0,7bar på standard 8.8:1 motor og 0.5 på 9.7:1

skal man kjøre E85 trenger man ikkje gjøre noe med kompen på 8.8:1 stempla

skal man kjøre med datasprut så er det heller ikkje vits og senke kompen..men da spiker den lettere uten og dekomp på vanlig bensin..E85 er det bare positivt med høy komp.

man kjøre opp mot 450-500 hk på 8.8:1 stempla før man må begynne og tenke på smidde stempler

Skrevet

Kor mye effekt vil du ha?

Hehe, hvor MYE jeg vil ha er vel vanskelig å svare på.. Men tenkte å være litt realist med tanke på at jeg vil få dette godkjent i vognkortet. Og denne gangen har jeg desverre ikke 100.000,- på bok til bygging, så vi kan vel si at det blir litt budsjettbygg dette.

MEN det betyr jo ikke at jeg ikke kan klargjøre bunn for mer effekt senere (evt etter godkjenning) og da vil jeg også være litt realist, og si: 330-360hk bremset i benk...? Er det mulig i en prefacemotor med urørt bunn?

Har blitt tipset om MLS 3mm stålpakning for å senke kompen noe, men andre sier igjen at de ikke blir tette.

Er rimelig fersk på turbo på BMW, har kun skrudd Cosworth tidligere, og der er jo alt plankekjøring egentlig.

skrur du cosworth skrur du greitt m20 også, forskjellen er bare kvaliteten (tolk det som dere vil) :lol:

Om eg har tolket deg rett så har du en preface løst og en facelift stående i bil? Bilen din er jo STRØKEN så regner med den står varmt i en garasje i vinter så om den står uten motor betyr vel ikke noe?

Hadde eg hatt valget hadde eg uten tvil kjørt facelift stemplene.

Har selv kjørt bare med org pakning (1bar) og +0.3mm elring og pianotråd (1.1bar)

det finnes jo masse motorer som går med mye hk med MLS, og veldig mange motorer har og dette orginalt!

MEN på m20 er det min oppfatning at mange sliter med lekkasje, dette skyldes nok i mange tilfeller feil eller også mangel på maskinerign av topp og blokk. MLS krever en mye finere overflateruhet på både topp og blokk for å holde tett enn hva en std pakning behøver.

I tilleg koster MLS mye i innkjøp, så om man først skal maskinere blokk og topp kan man like godt frese spor til pianotråd slik jeg ser det.

Min "orginale" 2.5l gav 308hk og 450nm på hjul i dynapack ved 1.1bar. har ikke anelse hva kompen var siden det var smidde stempler i den, men alt i motor var helt org foruten datasprut og dyser.

Vis du vil bygge "billig" så hadde eg nok lagt meg rundt 350hk

Ny overhalt facelift bunndel 8.8:1

topp pakning etter ønske

885 topp og innsug, her kan du fint matchporte innsug selv og ta vekk støypefeil osv

sett i en annen kam, feks ppf sin z45 (disse dukker ofte opp brukte)

ARP stud bolter "må" du ha

kjøp datasprut med en gang! datasprut/tennig og dyser kan du nok finne brukt.

En egnet turbo kan du nok finne brukt

Grenrør finner du nok også brukt, vis ikke så holdt kina grenrøret til motorviagra sitt fint hos meg etter eg sveiste og herja litt med det.

sahs 618 trykkplate må du til med (mener det stod ix plate i min og den holdt 350nm på hjula i benk men det holder ikke til effekten du vil ha)

Får du lødd noe sånn i sammen bør du passere 300hk på hjul før du passere 1 bar.

Eg har tidligere kjørt både amc toppen og 885 usveist med 1bars trykk uten problemer.

Du kan jo selvsagt også bygge 2.7 :D Eg har forresten vektjusterte 320 råder som har overlevd 1.6bar på en 2.9l.

Vet ikkje koss tilgangen på e85 er hos deg men for min del er det uaktuelt og det eg babler om gjelder bf98...

Skrevet
sort matt toppdeksel og børstet matt stål "riller" og skrift ;)

Tja eller sort blank og blank polerte striper, og matte trykkrør :)

Skrevet
M20 har helt klart potensiale..se litt ute i filme.. 2 min og 35 sek:http://www.youtube.com/watch?v=lM-OR0-l8ao

får gåsehud....

hehehe, er jo 3xhastighet på filmen og der da =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...