Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har satt bilen på bukker, ble jo noen strafferunder så nå driver jeg å samler deler så blir det en del skruing fremover.

Skal skifte en del av eksosen. så gamle eksosen kan selges om noen bil ha dobble potter bak på e30

Skal skifte rammelagerstøtte for den jeg har nå gjør at det lekker en del olje.

Skal forbedre kjølesystemet, har ennå ikke funnet ut hva som gjør at den blir for fort varm.

Olje kjøler skal monteres.

Dump ventil og servo skal monteres

Skifte dynamo.

Skrevet

Dette blir bra, blir jo noe så skjeldent som ein veldigt kjørbar m20 med mye effekt.

Du har laga deg eit lite problem med turboer som trenger vannkjøling :lol: men vis du finner ein liten radiator fra noe industri greier ei el. pumpe og kjøre ein egen lup på kjølingen til turboene kan da vera ein mulighet???

Skrevet
Dette blir bra, blir jo noe så skjeldent som ein veldigt kjørbar m20 med mye effekt.

Du har laga deg eit lite problem med turboer som trenger vannkjøling :lol: men vis du finner ein liten radiator fra noe industri greier ei el. pumpe og kjøre ein egen lup på kjølingen til turboene kan da vera ein mulighet???

Eg har lagd meg til med litt ekstra arbeid ja..men eg klarer ikkje å finne ut koffor motoren blir så fort varm, det gikk veldig fint med ein vann kjølt turbo på gamle motoren. Eg trur egentlig ikkje det er turboene som er årsaken til at tempen stiger fort :roll:

Men det hadde heilt klart vært bra med eget kjøle system. Men det tar fort litt plass. usikker på ka deler eg sko ha brukt og, alle tips mottas med takk

Det blir ikkje noe effekt monster, men den drar jo igang relativt tidlig :D

Skrevet

Trenger du egentlig vannkjøling på turboene da..? Har mulighet for det jeg også, men kjører uten. Kjøpte en Turbonetics T4 til Cosworthen min en gang, den var også ment for vannkjøling, men han jeg kjøpte den av (Jenspeed) sa at jeg ikke trengte. Så jeg kjørte uten.

Funka fjell det ;)

Er det olje eller vanntempen som øker fort? Bra Nm på bremsepapirene dine forresten :)

Skrevet

Hadde det ikke vært for at disse er kulelagra hadde jeg nok kjørt uten..

Er vann temperaturen,stiger fortere enn normalt.

Ja er greitt med nm..er jo bare en indikasjon, håper det kommer litt når Tennig justeres også

Skrevet

M20 turbo med varmeproblemer er en velkjent sak.

Har du gjort den modden med å sveise om termostathuset?

Hva slags vifte bruker du? I mange tilfeller er den originale viskosesaken helt overlegen.

Skrevet
M20 turbo med varmeproblemer er en velkjent sak.

Har du gjort den modden med å sveise om termostathuset?

Hva slags vifte bruker du? I mange tilfeller er den originale viskosesaken helt overlegen.

Eg var nå der så kan nå nett svare også, er ikke gjort mod av termostathuset. Greit M20 har varmeproblemer til tider, men her gikk tempen oppover (sakte) selv ved å holde halvgass på 4000omd (uten ladetrykk).

Stod i Dynapackn så det er ei elektrisk vifte som blåser i fronten. (pluss varmeapprat på bånn guffe). Er også elektrisk vifte på bil.

(ellers er eg enig med å bruke viskose, har det på min egen)

Merka på varmeapparatet at det er noe "rart" med sirkulasjonen da det varierte altfor mye i effekt. Virker som pumpa kaviterer ved litt turtall. Var mye bedre funk i varmeapparatet når en roa ned til 12-1500omd.

Holder tempen helt fint når en står på høy tomgang, ingen luft i systemet. (i lufteskrua iallefall).

En hører det koker i vannslangen utfra turboer etter motor er stoppa, så en teori kan være at de lager altfor mye luft når en belaster motoren litt/mye at de lager krøll med sirkulasjonen, mens når en roer ned på tomgang så er varmeutviklingen fra de mindre slik at en klarer å sirkulere nok vann igjennom de og forhindrer koking.

Er jo sirkulasjon hele veien så det lille/mye av luft de lager under belastning blir nok "lufta" ut i ekspansjonstanken etterhvert.

Skrevet

Eg kunne også tenkt meg å satt på orginal vifta,men den går ikke på med di slangene eg har nå, må evt ha det facelift plast røret på da.

Men uansett som du sier Eivind er det ikke vifta eller den "eksterne" kjølingen som er problemet i dette tilfellet.

størrelsen på kjøleviftene har noe å si når ting skal tynes, her fikk vi jo indikasjon på dårlig kjøling på "cruising".

Får koble ut turboene å se om den oppfører seg normalt på gata. Så lett den ble varm i benken vil eg kunne se det med pådrag i 5 opp en lang bakke feks.

Skal ut med vannpumpe og termostat for å sjekke, samt å spyle igjennom hele vann systemet en gang til

Skrevet

Har slitt med varmeproblemer på m20 turbo selv jeg, vet ikke hvordan det blir i år men håper den er bedre. Jeg kjører.med 65c termostat også, men.lurer på om den egentlig bare gjør det værre iom den står åpen hele tiden.

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2

Skrevet
Har slitt med varmeproblemer på m20 turbo selv jeg, vet ikke hvordan det blir i år men håper den er bedre. Jeg kjører.med 65c termostat også, men.lurer på om den egentlig bare gjør det værre iom den står åpen hele tiden.

Eg har ikkje hatt problemer før, men er noe som er feil denne gangen desverre

En termostat er jo åpen om den åpner på den eller den tempen så det skulle ha lite å si

Skrevet

Litt off topic nå, men jeg har en fornemmelse for om termostaten alltid er åpen, og motoren da holder ca 90 grader, så vil vannet få problemer med å sirkulerer like godt. Ikke mye sirkulasjon i et badekar:)

Skrevet

har ikkje gjort det før, eller denne gangen, men eg skal forsøke å koble om en del å kjøre retur til tank

Skrevet

Eg hadde samme problem ifjord, til slutt måtte eg heise opp bilen på ekspansjonstank side å sette 1.5 liters flaske med kjøleveske nedi tanken for å få ut all lufta, måtte også jekke opp bilen på den sida. Da kom det seg betraktelig, men da streika jo kjølevifta :P

I år har eg fått tak i Volvo 940 turbo vifte, testa den igår. Den blåser nesten minus grader :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...