Gå til innhold

M52B28 komplett motor med ca 230 hk.++SOLGT++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for salg samme motor som gär ogsä i annen träd med nesten samme overskrift og mange svar . Der finnes mange tekniske opplysninger og henvisninger og mer detaljerte anlternativer hvis du allerede har motor og mange deler allerede. Da blir motoren billigere.

Men her et annet alternativ som kan väre lettere ä forholde seg til:

M52 B28 motor fra velholdt 96 mod 328i. Godt litt over 200.000 km. Ingen lekkasjer. Mekaniker som tok ut motoren sa den gikk helt fint.

Sä det som fölger med motoren:

En komplett M52B28 motor med M50B25 Vanos ledningsnett,innsug med större 328 dyser, Bosch 413 hjerne som er spesialchipet for 2,8 motor og M50 innsug. Starter, dynamo,servopumpe, brakett for AC pumpe. svinghjul med clutch. Original eksosmanifoil uten Lambdasonder. Kan väre at noen vannslanger og vacuumslanger rundt innsuget mä byttes.

Denne motoren yter da ca 230 hk. Og selges som beskrevet ovenfor for

17.000 kr. Motoren kan leveres langs E18/E39 fra Sandefjord til Stavanger

i slutten av mäneden.

Det som er bra med denne motoren er at vanlige mekanikere ikke ser forskjell pä motorene ved EU kontroll. Da kan du kjöre som 320 i vognkortet og spare mye penger pä forsikring. I Tyskland krever de ikke kraftigere bremser med denne lösningen. Men det hadde jeg vurdert uansett. De originale 325 bremsene er jo ikke större enn 318is.

Enda mer potensiale med grenrör,sportseksos og kvassere kammer. Tunere sier at en kan fä over 260 hk ut av denne motoren uten at man bytter mer enn kammene inni motoren; fra USA M3 f.eks. Men kjöper man mye spesialdeler for ä fä ut de resterende kreftene koster det mer enn hva som er fornuftig, synes jeg. Kjöp heller M3 motor da.

Eirik.

Skrevet

Har sjekket hva M52B28 motorene koster i Tyskland, og kan bekrefte at motorene er ikke rimeligere enn hva jeg forlanger. Noen selger også dyrere. Og vanlig at det ikke følger mange deler med.

Som sagt tidligere,så er motoren billigst for dere som har en ødelagt/slitt motor, og kan plukke det du trenger fra din egen motor.

Skrevet

Henter denne fram igjen for eventuelt nye interesserte.

Kommer hjem nå på torsdag, og kan levere motoren fra Sandefjord til Stavanger langs E18/E39.

Kjempemotor med muligheter for enda mer effekt i moderat prisklasse.

Skrevet

Hei Marius. Du har vel en dobbelvanos motor siden bilen din er 1999 modell?

Vet ikke hvordan det da blir med ledningsnettet. Om en kan koble til M50 enkel Vanos ledningsnett på din bil. EWS vil ikke være problem. Lurer bare på hvordan styringen vil bli.

Har andre erfaringer med dette?

I tilfelle dette ikke går har jeg en overhalt topp fra 528 dobbelvanos liggende. Venter bare på å få tak i en 2,8 liter blokk å montere den på. Da er det mulighet å få i alle fall en 2,8 liter inn i bilen din til en gunstig pris. 43 hk og ca 90 Nm mer vil merkes godt det og.

Den motoren bli tilgjengelig i begynnelsen av desember.

Eirik.

Skrevet

Har dobbel vanos ja.. Vet ikke hvordan det blir med ledningsnett da nei, men styres ikke dette av hjernen ? Og ledningsnett har jo du, samt hjerne ?

Joda, alt er bedre enn di 150hk'ene som står i nå, selv om motoren er i topp stand så blir den litt for slapp.. :-)

Skrevet

Jeg sammenlignet hjernene på en 328 enkel vanos og en 99 mod 728 dobbelvanos. Dobbelvanosmotoren har helt andre tilkoblinger til hjernen. Det ser mer ut som kontakter som plugges inn enn alle de små pinnene på de eldre hjernene. Tror at ledningsnettet styres på en helt annen måte.

Det vet jeg dessverre ikke noe om. Lavvoltstyring? Men skal prøve å undersøke noe. Dessverre passer ikke M50 innsuget på dobbelvanos motorene.

Men du har likevel god sjanse til å få en betydelig mye sprekere motor med en 328 motor. Da har du alle delene fra din gamle motor, og kan omprogrammere om hjernen til 328 styring. Bremser og understell mener jeg er helt likt på 320 og 328.

Skrevet

Ja, jeg tror delenr'ene på 328 og 320 bremseskiver er helt likt..

Da er egentlig enkel-vanos å utelukke.

MEN, på disse m52b28tu-motorene...-er det ikke noe startsperre-greier som gjør at man MÅ ha tenningslås og hjerne tilhørende motoren eller hva det nå er ? Mener å ha lest noe om dette...

Skrevet

Hallo igjen.

Tror at på de nyere motorene som kan hjernen oppdateres/programmeres til f.eks en 328 motor uten at du må gjøre noen ting med hjerne osv. Tror at BMW verkstedet kan gjøre dette. Og sikkert andre tunere også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...