Gå til innhold

Airbag sensor i setet e46 kaputt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en e46 99 mod å nå lyser airbag lampen.

Var inne på bmw for å sjekke hva som var galt å da sa de det var sensoren i passasjersetet som var gåen. Den kosta det 5000-6000

kr å fikse fikk jeg beskjed om.

Den er visst veldig følsom mot vann og feks. Visst man setter bare kneet ned i setet. Små punktbelastninger altså.

Er det noen motstand eller noe jeg kan sette på for å aktivere airbagen

hele tiden å får å fjerne varsellampen`? Er ikke gira på å bruke 6000 kr

på no sånt..Noen som har hatt lignende problem?

takk :)

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja jeg skiftet den selv, kjøpte ny fra GS Bildeler å betalte vel rundt 1000 lappen, brukte litt tid siden jeg ikke hadde gjort det før, men det gikk helt greit.

Du sparer MYE på å gjøre slikt selv!

Skrevet
Ja jeg skiftet den selv, kjøpte ny fra GS Bildeler å betalte vel rundt 1000 lappen, brukte litt tid siden jeg ikke hadde gjort det før, men det gikk helt greit.

hva omfatter denne operasjonen da? har nemlig blitt velsignet med samme lyset selv, og er veldig lite lysten på å bruke 4800kr (prisen jeg fikk fra Brennes auto sarpsborg) på å få noen til å gjøre dette for meg....

En liten kjapp DIY hadde blitt satt stor pris på om du har noe tid å avse til å lage en :D

Skrevet

hva omfatter denne operasjonen da? har nemlig blitt velsignet med samme lyset selv, og er veldig lite lysten på å bruke 4800kr (prisen jeg fikk fra Brennes auto sarpsborg) på å få noen til å gjøre dette for meg....

En liten kjapp DIY hadde blitt satt stor pris på om du har noe tid å avse til å lage en :D

Ja jeg kan vel prøve å skrive en inn her, men jeg må droppe bannskapen mens jeg holdt på da!!! :) gi meg 5 min....

skal prøve mitt beste...

Skrevet

Ja jeg kan vel prøve å skrive en inn her, men jeg må droppe bannskapen mens jeg holdt på da!!! :) gi meg 5 min....

skal prøve mitt beste...

Flott :D

Merk: jeg er stor gutt, så jeg skal vel klare å overse diverse uheldige utsagn... hehe

Skrevet

SKIFTE AV AIRBAGSENSOR:

Jeg skrudde først ut setet, 2 skruer forann og 2 bak som går ned i karroseriet, så løsnet jeg sikkerhetsbeltet fra setet.

Så tar du av kontakten som sitter under setet å setet er løst!

Så tok jeg ut setet satte det inne i stua å begynte å se meg rundt hva som skulle løsnes, jeg hadde sportseter på min så det var litt xtra vrident å få løst.

Passasjersetet har som regel en førstehjelps pakke, ta denne av og skru av det festet som står igjen også, dette er i veien om jeg ikke husker helt feil.

Jeg tok av dekslene rundt setet, de som sitter rundt setehever, ryggjusterer o.s.v. her er det en skrue på baksiden å resten skal være klips, så det er bare å dra av, måtte se flere ganger selv over dette for det satt noe inni h..... fast, men det er litt "vanskelig" å dra av....

Men litt makt måtte jeg bruke..

I underkant av setet ligger det en plastlist, denne vipper du av rundt hele setet.

Å jeg hadde skinnsetet også, så jeg vet ikke om det er likens festet som stoff... men...

Under setet er skinnet festet med jern nagler som ser ut som en sirkel, bruk her en tang å bøy disse ut, for de er delt.

Vær forsiktig her for de skal inn på SAMME plass, veldig lett å ødelegge skumgummien i setet.

disse ringene ser man lett, kan være rust på disse så de kan sitte godt fast i skumgummien, hold igjen med hånden når du bøyer disse opp.

Nok om skumgummien.

Har du sportseter så har disse en flipp forann som også må løsnes for å komme til, ikke selve flippen men TREKKET!

Denne løsner du med et skrujern på undersiden av denne "flippen" de er klemt fast med noen "jernklemmer"... vanskelig å skrive men man ser de når man ser bakom der, måtte bruke lommelykt får å se alle..

Når det er løst kan du ta trekket av "flippen" så kommer du til "hovedsetet", der ligger det noen spiler(sportseter) disse er også festet med jernringer, samme her løsne disse med et skrujern(dritjobb).

Her er det veldig trangt å samme gjelder her også med å være forsiktig.

når alle spilene er av, er det bare å trekke opp ledningen å ta av sensoren.

Når du setter på den nye så skal den da så klart ned gjennom samme "hull" som den andre.

Sensoren har noe klebrige greier som gjør at den sitter fast, husk å fjern den beskyttelse greia på den nye så den fester seg!

(Sportseter) der er det noen tvergående spiler, som man ser av den gamle så skal den nye også UNDER den bakerste spila i setet, vær forsiktig her også så man ikke lager en knekk i den nye sensoren.

Den nye sensoren MÅ sitte så og si på samme plass for ikke å få noe belastning på feil sted på denne.

Så er det bare å reversere det som står over å få inn setet igjen!

Ellers kan det være noen skruer jeg har glemt å nevne, men det ser man om man ikke får av noe, da er det nok noe som er fast enda.

Håper dette var til "litt" hjelp i så fall.

Lykke til!!!

Kommer jeg på noe skal jeg edite denne :)

EDIT : Man må løsne noen skruer til 1 eller 2 av de spakene man justerer setet med. Men har man setet oppned å ser under så skjønner man dette

Skrevet

hadde du bodd i tromsø kunne jeg jort jobben! tar meg 1 time å skifte sittebelastning sensoren:) har jort dette masse..

bruke under en time å skifte sete trekk på x3 :)

Skrevet
er ikke så vanslelig som man sku tru!

en time så har jeg tatt ut sete å bytta sittebelstingsensoren og montert inn sete og sletta airbaglampa

Nei det er jo ikke DIREKTE vanskelig, men på min var så å si de fleste ringene rusta, så jeg måtte være j----- forsiktig, å da tok det TID!! :)

Skrevet

en time så har jeg tatt ut sete å bytta sittebelstingsensoren og montert inn sete og sletta airbaglampa

kommer du til meg i helga å tar det for en festblankett da kanskje? hehe hadde vært flott:)

Skrevet

kommer du til meg i helga å tar det for en festblankett da kanskje? hehe hadde vært flott:)

:) Langt fra Tromsø til Sarpsborg :)

Har du sportseter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...