Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... tid=527405

"Forslaget inneholder en rekke drastiske grep for å begrense biltrafikken i sentrale strøk. Blant annet foreslår Langeland og Halvorsen å bruke bompenger til å styrke jernbanen i storbyområder."

"Han ser også for seg at pengene fra en seteavgift på fly kan brukes til å styrke jernbanen."

Hadde enda pengene vært nok til å gi jernbanen et så kraftig løft at den hadde blitt brukbar, så hadde det vært fornuftig i mine øyne, men sånn ting ligger an nå, så snakker vi allikevel bare fortsatte subsidier til å holde det gamle rælet vi har nå i drift. Det tar lenger tid å ta tog fra Tønsberg til Gardermoen enn om man setter seg i bilen (på tross av at det er strake veien uten togbytter), og uten subsidier til jernbanen, så hadde det kostet en brøkdel også. Jeg begynner å bruke jernbanen den dagen det sparer meg for tid, og den dagen jeg slipper å sitte fast på toget i Bærum fordi det er trøbbel med linjene (sist gang jeg skulle ut å fly).

Skrevet

Hvis SV vil konsentrere seg om å styrke jernbanen i storbyområder, representerer dette en kraftig tilpassing til virkelighetens verden - tildligere når Hallgeir Langeland har uttalt seg på vegne av SV, har man kunnet få inntrykk av at jernbane var svaret på alt - over alt.

Vi i SV forsøker å markere vei der det ikke er jernbane.

Javel, dere har kanskje ikke overbevist helt i forsøkene der...

Kutte f.eks Ryfast, Rogfast og Hardangerbru.

Å ja, for der er det jo så god jernbaneforbindelse. #-o

Skrevet

" Dette er klimapolitisk riktig. Vi flytter penger fra forurensende transport til ikke-forurensende. Jeg regner med at forhandlingene vil vise at regjeringen mener alvor med klima,"

Hehe... Litt ironisk når Norge er blandt de værste landene med utslipp. Dette gjelder spesielt innenfor industri.

Hvis det går mye snarere å ta bilen enn kollektivtransport, så vil det nok ta en stund før folk gidder å tenke på miljøet.

"Ja til flere bomringer"

Akkurat det vi trenger. Norges svar på alt.

Snart kommer det vel forslag til å sette bompenger ved skoler, og sykehjem for å finansiere dette :roll:

Skrevet
Det tar lenger tid å ta tog fra Tønsberg til Gardermoen enn om man setter seg i bilen (på tross av at det er strake veien uten togbytter)

Og hva skjer hvis du skulle vært innom f.eks Bekkestua (ingen tog-forbindelse) på veien. Det hadde vært en omvei på 20 min med bil - og flere timer med kollektivtransport. Tog er døfødt.

Jeg foreslår å flytte penger vekk fra SV og inn til folk som lever i den virkelige verden.

Skrevet
"

"Ja til flere bomringer"

Snart kommer det vel forslag til å sette bompenger ved skoler, og sykehjem for å finansiere dette :roll:

Om du bor utenfor sentrum/lund i Kristiansand, så er det ikke mulig å kjøre til universitetet uten å kjøre gjennom bomstasjon :wink:

Ellers..heia Norge :roll:

Skrevet
"Ja til flere bomringer"

Ja, la ennå flere norske byer få en bomring rundt seg - slik at wannabe-urbane SV-sympatisører kan snuble hjem fra puben uten å være redd for å bli påkjørt - mens de ikke legger merke til at butikkene i byen forsvinner én etter én fordi de fleste ikke tar seg bryet med å reise inn til byen for å handle mer etter at bomringen kom. :roll:

Skrevet

tja jeg synes nå bomring er greit jeg, så lenge pengene går til veiprosjekter de betalende vil ha nytte av. Bompenger kommer aldri til å bli brukt til tog.

Det blir like dumt som om alkoholavgiften ble økt, for å få midler til å subsidiere grønnsakene. Spørs om SVere hadde likt det.

Nei, skal jeg ta SV som parti seriøst, bør de slutte å komme med slike forslag. Senest i dag hørte jeg sv vil la folk lovlig okkupere hus som har stått tomme et år.... ærlig talt hallo!? Det partiet har for mange rariteter blandt medlemmene.

Skrevet

Senest i dag hørte jeg sv vil la folk lovlig okkupere hus som har stått tomme et år.....

Merkelig at folk som kommer med slike "forslag" får lov til å sitte i et parti.

Da hadde vi fått folk som hadde sotte i bilen sin og ventet, "Nå er det bare to timer igjen kjære, så har vi fått oss ett nytt hus til."

Litt lignende med Kiwi fenomenet :roll:

Skrevet

SV klarer ikke å overraske meg med forslagene sine lenger. Når det gjelder utslipp så kan enkelt og greit ikke norge redde verden, slik enkelte hevder. SV og trygg trafikk kommer med så rare forslag at man ikke helt skjønner om det er en spøk eller alvor.

Skrevet
tja jeg synes nå bomring er greit jeg, så lenge pengene går til veiprosjekter de betalende vil ha nytte av. Bompenger kommer aldri til å bli brukt til tog.

Det blir like dumt som om alkoholavgiften ble økt, for å få midler til å subsidiere grønnsakene. Spørs om SVere hadde likt det.

Nei, skal jeg ta SV som parti seriøst, bør de slutte å komme med slike forslag. Senest i dag hørte jeg sv vil la folk lovlig okkupere hus som har stått tomme et år.... ærlig talt hallo!? Det partiet har for mange rariteter blandt medlemmene.

Såvidt jeg har fått med meg så spyttet da bilistene inn en god slant (1 mrd?) bompenger ifm. veiprosjekt pga. operaen i Bjørvika...

Skrevet

ja ikke selve operabygget altså, men veien til?

har ikke vært der enda, så aner ikke hvordan det ser ut der.

Jeg synes det er galt om bompenger skal brukes til kollektivtrafikk. Det blir litt robin hood fakter.

Skrevet
Senest i dag hørte jeg sv vil la folk lovlig okkupere hus som har stått tomme et år.... ærlig talt hallo!?

Det der har de faktisk ikke funnet på selv - det er gjeldende lov i en del land. Jeg mener Storbritannia har en lignende lov (selv om jeg ikke husker om 12 måneder er gjeldende periode), og det er ikke akkurat SV-land...

En slik lov kan ha noe for seg, siden den kan stoppe husspekulanter som, erhm, spekulerer i å kjøpe opp eiendommer og la de stå tomme i påvente av at de skal forfalle så mye at man får rivingstillatelse og kan planlegge nye, større bygg på tomten.

Men, selv om det er prisverdig å ville unngå at folk er husløse, må det vel være et nederlag å overlate til husokkupanter å rette opp feilene til maktesløse politikere som ikke evner å ha kontrollen over eiendomsmarkedet. :roll:

Skrevet

ser den med spekulanter ja.

Slik jeg har forstått det etter å ha hørt på radioen, er at sv vil legalisere husokkupanter. De skal få lov til å bo i hus som har stått tomme ett år.

En lov som sier at et hus ikke kan stå tomt i mer enn 12 måneder betyr ikke at hvem som helst kan flytte inn. De får vel pålegg om at huset må bli bebodd.

det er mye merkelige lover og regler rundt om kring i verden, og norge, og synes ikke vi skal få flere.

Skrevet

Jeg glemte å få fram at så vidt jeg har forstått det, kan i noen land hvem som helst flytte inn i et hus som har stått tomt i en viss periode, og gjøre krav på det som sitt eget, siden huseier har forsømt sin rolle og sine plikter som eier.

Uansett; en lovgivning jeg mener vi ikke behøver her, siden det både vil være å gi fra seg politisk styring, og være et svik mot privat eiendomsrett.

Kanskje en slik lov ville frambringe en ny type boligspekulanter; de som okkuperer tomme hus for så å selge dem videre.;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...