heltn Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Noen som egentli vet hva som skjer om en blir stoppa av politie med turbo bil som ikkje er godkjent som det? Blir det lappen, eller bot? Skjekker di det i det heletatt?
Ballder Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Stopper dem meg, så kan jeg nekte dem og se under panseret, men da ligger det garantert en formodning om fremvisning av kjøretøyet til biltilsynet sånn ganske umiddelbart i grunn. Dem er nok ikke helt grønne når det gjelder kjøretøy heller, men på min bil så kan man omtrent ikke se noe som helst til selve turboen, så hadde nok tatt sjangsen på og la dem titte, og forklare at intercooler redusere drivstoff forbruket så vidt det er. Kan jo ha flaks.. Men blir nok fremvisning til tilsynet anyway. Så lenge du får kjøre videre, så er jo den verste biten overstått, da jeg i mitt tilfelle avskilter bilen tvert, og rigger ned turbostellet før visning. Men det hender jo at dem følger deg til tilsynet uansett tid på døgnet, slik at du ikke får gjort en dritt før dem får bilen i hende, o da er jo helvete i gang. Ser for meg avgifstberegninger og ymse andre tiltak da ja.
S.Arnesen Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 får innkalling til visning på bt, og mulig avskilting på stedet....
heltn Skrevet Oktober 22, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2008 Da er det og håpe på at politiet ikkje ser underpansere, blir du vinka inn, stopp bilen 10 meter før han Det er vel stort sett senking di ser på, eu ok osv. *Håper jeg* Tenker bare på, og reise til gatebil med Turbo bil som ikkje er godkjent er vel kanskje risikabelt?
destroyy Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Ta den på henger den sisten biten hvertfall.... uten skilter
heltn Skrevet Oktober 22, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2008 hehe, mye stress var det for noe så lite
Gunnar Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 ...og forklare at intercooler redusere drivstoff forbruket så vidt det er. Radiator til AC...
Ballder Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 ...og forklare at intercooler redusere drivstoff forbruket så vidt det er. Radiator til AC... Med 2" rør og silikonslanger. Skeptisk. Men skal se om jeg ikke får lakket synlige rør og cooler sort matt. Ingen grunn til og la det skinne opp foran der igrunn.
[space] Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Men er det så mye stress å få godkjent en gammel bil med turbo eller kompressor da? Så lenge bremser osv også er oppgradert?
Ballder Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 ":rx49i5tw]Men er det så mye stress å få godkjent en gammel bil med turbo eller kompressor da? Så lenge bremser osv også er oppgradert? Ikke alle gamle biler som ble solgt nye i Norge, og etter litt lesing på nett rundt temaet, så vil jeg påstå at det ikke er så lett ja. Er flere grunner til at det kryr av "ulovlige" bygg rundt om. Null forståelse, liten vellvilje og en snitt alder på 72+ på tilsynet er vel noen av grunnene til at det ikke er lett.
oddis Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Man burde utelukkende sette turbo på biler som har vært over 10 år i Norge, så slipper man iallefall unna avgiftsøkning. Har man skills til å ettermonterte et turbosystem er det ikke problem å ta det av igjen / bytte motor før visning. Handler bare om å legge ned en arbeidsinnsats. Dessverre er forståelsen på biltilsynet like mangelfull som størrelsen på paragrafboka dems.
Ballder Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Man burde utelukkende sette turbo på biler som har vært over 10 år i Norge, så slipper man iallefall unna avgiftsøkning. Har man skills til å ettermonterte et turbosystem er det ikke problem å ta det av igjen / bytte motor før visning. Handler bare om å legge ned en arbeidsinnsats. Dessverre er forståelsen på biltilsynet like mangelfull som størrelsen på paragrafboka dems. Det største problemet er at man faktisk bruker en bil som er ganske så ulovlig på offentlig vei. Konsekvensen av en ulykke der det blir fatale personskader, eller med menneskeliv som går tapt, stiller ikke akkurat sjåfører/eiere av slike fordon til noe mer rettferdig rettegang i ettertid. Dog er slike ulykker tragsiske nok med lovlige kjøretøy. Trenger vel ikke si mer enn det... Ett annet problem blir det jo dersom man blir huka inn og testkjørt på dyno der og da. Kronerulling på størrelse med nyere bil da, men lell en bagtell og regne i forhold til ovennente problemstilling. Finner rett og slett ingen fordeler med ulovlig bygg!! Men hva faen skal man gjøre når intr. for slikt er stor, og økonomien ligger på snittet av hva en vanlig mann/Kvinne tjener... Jo... Man tar sjansen på at det går bra, noe det heldigvis gjør for de aller fleste.
oddis Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 De eneste fordelene må være at man får en billig og bra bil, med billig forsikring. Dumt og grenseløst irriterende å bli kriminalisert for sin hobby. De burde heller være glade det finnes litt mer teknisk begavede (enn dem selv?) mennesker i Norge og heller belønne disse med forståelse og imøtekommenhet. Av egne erfaringer vet jeg at skikkelige ombygde biler blir brukt med varsomhet og er til enhver tid i meget god stand. Du finner neppe sjåfører som er mer redd for redskapen når enn de som har brukt flere hundre-tusner på modifikasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå