Michaeel Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Jeg har en bmw 520 24v 1990 modell. det er vell den motoren som kalles m50b20 ? men så er det en ting jeg lurer på.. er det registerKJEDE eller registerREIM på disse bilene ? jeg har hørd at registerkjede er vedlikeholdsfritt og at motoroljen tar seg av smøringen der. stemmer dette ? Håper noen har et konkret svar på dette Takker på forhånd
Ballder Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Kjede. Og teoretisk sett vedlikeholdsfritt.
Azeton Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Men så har du strammeren på den som blir slitt og må skiftes
Michaeel Skrevet Oktober 22, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2008 Takk for svarene. men strammeren ja sier du! men når man kjøper ny registerreim må man også kjøpe ny strammer. må man kjøpe ny kjede om man kjøper ny strammer ?
Mons1 Skrevet Oktober 22, 2008 Skrevet Oktober 22, 2008 Det er litt forskjell her med hht strammere. Registerrem på M20-motorene måtte tilslutt byttes hver 40000km selv om "boka" sier 60000km. BMe gikk ut og anbefalte bytte ved 40000km pga mye motorras. Når man bytter regreim, så bytter man også strammeren. Ikke for at strammeren er blitt slakk, men at lageret kan ha blitt slitt på strammehjulet. På M50-motorene med kjede så følger kjeden en skinneog skinnen presse som kjeden av en kombinert fjær og oljetrykk. Over tid vil kjeden strekke på seg samt at skinnen slites. Da vil man tilslutt blir slik at strammeren når helt ut og kan ikke stramme mer. Det er altså ikke strammeren som er slitt, men kjeden som har strekt seg samt at skinnen er slitt ned. Det er det mer riktig å bytte kjeden og skinnen. Slitt kjede hører man ved raslelyd når motoren er kjørt skikkelig varm. Temperaturen gjør at kjeden strekker seg. Kjeden er ikke garantert driftsikker for det har hendt at kjeden har røket. Men normalt når kjedene over 300000km uten problemer. RS Takk for svarene. men strammeren ja sier du! men når man kjøper ny registerreim må man også kjøpe ny strammer. må man kjøpe ny kjede om man kjøper ny strammer ?
MortenK Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 "Men normalt når kjedene over 300000km uten problemer " Da er det jo en ganske smart løsning istede for reim! Har hørt at reimer må byttes etter x km eller hvert 5år! Så etter som jeg har forstått det så er kjede den beste løsningen
Wolfeh Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Vel det er nå kjeder som har ryket ned i 120.000km på m50 motorene. Og det skal vistnokk være en svakhet ved disse motorene 91-93. Virker som om jeg må bytte denne snart. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=94649 En post hvor jeg har fått en del tips om ang akk dette her.
pengelek Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Litt OT: På Golf VR6 sier VAG at det aldri trengs å skifte kjede og delene som hører til. Men i realiteten så raser over 50 % av vr6 motorene dersom det ikke er byttet kjede innen 200 000 km.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå