G-RACING Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Har ohm'et begge ABS følerne mine fremme for å finn ut om de er gåene. ABS+antispinn lyser i intrumentet, og er ute av funksjon. Har hørt at ved bruk av et voltmeter skal man ohme seg frem til 1000 OHM. Stemmer dette? Jeg fikk 1600 OHM, betyr dette at der gåene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 jeg vet ikke om det er riktige måten å måle abs følere på... trur du må ha di på bilen og surre på hjulet.. da skal di gi pulser ettersom den passerer abs skiva.. magneten i følern som føler at taggene går forbi og dermed skal den gi pulser... men, seff.. ingen guru her.. bare tanker.. mvh ray på min gamle audi s8 så fikk jeg pluttselig feil på 3 av følerne og den kom og gikk litt... gikk ved lave hastigheter osv.. da va følern bare skitten og trengte rengjøring.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dvil Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Ifølge en DIY på www.autopower.se er det ikke bare en vanlig spole der. Det er derfor ikke entydig å måle motstand. Men han skriver at de som ble målt viste 1000-1500 ohm når den var gåen og 0,2 til 8 Mohm når de var Ok. Anbefaler å lese hele selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KenVH Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 ikke alle type abs følere som tåler å ohmes heller. du kan måle spenningen når du roterer hjulet. bare sett multimeteret på VAC, mål direkte på abs føleren mens du roterer hjulet. avhengig av bil så skal du ha en viss spenning ved visse hastigheter. dette må du finne ut på egenhånd, men det gir deg en klar indikasjon på om føleren virker eller ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinz Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Ifølge en DIY på www.autopower.se er det ikke bare en vanlig spole der. Det er derfor ikke entydig å måle motstand. Men han skriver at de som ble målt viste 1000-1500 ohm når den var gåen og 0,2 til 8 Mohm når de var Ok. Anbefaler å lese hele selv. De er omvendt. 1000-1500 ohm er dei ok. og viss de er andre mål er dei sannsynlig gåen. kan lese diagnose. Kan og måle alle og samenligne resultat og den som aviker er nok defekt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Og grunnen til man måler vekselstrøm/VAC, er at denne spolen generer bittelitt spenning ca 1,5V ved rotering på hjul for hånd. Er altså en induktiv giver... Link to comment Share on other sites More sharing options...
540is Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Og grunnen til man måler vekselstrøm/VAC, er at denne spolen generer bittelitt spenning ca 1,5V ved rotering på hjul for hånd.Er altså en induktiv giver... Naa.. mere som en hallgiver. E39 har aktive sensorer som må ha spenning fra styreenhet for å gi signal,da det ikke er noen tannkrans de føler på, men et magnetbelegg i simmeringen på hjullageret. Skal du måle signal må tenning være på og sensor tilkoplet ledningsnettet.Hjulet dreies Skal ha 2500-4500 ohm motstand med frakoplet sensor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Hofstad Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Og så nå det gjaldt typen på E39, og beklager det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
G-RACING Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Takker for alle svarene, kjempe flott! Men ble nå enda mer usikker på hvor mye ohm jeg egentlig skal ha. Var så mangen delte meninger her. tenker jeg tar å kontrollerer de bak også, så finner jeg ut hvile motstand disse ligger på. Får også prøve å snurre rundt hjulet med voltmeteret på vekselstrøm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turn-in Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Det er bare å måle alle fire og se om de gir omtrent like verdier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 er vell ikke sikkert at det går og måle seg fram til via ohm om sensoren bare er full av skit og dermed ikke får kontakt. ville anbefalt å prøvd å sprutet bremse rens på sensoren om du ser den? eller noe annet rensespray? verktøy på boks eller lignende.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dvil Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Dette ble litt forvirrende, så jeg måtte lete etter mer infomasjon. Det kan tyde på at det er (minst?) to generasjoner ute og går her. På denne tråden er det nevnt to typer sensorer: http://www.unofficialbmw.com/phpBB/view ... 3a5645505a Her er en som fant korrodert sensorkabel: http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... stion.html Forøvrig har jeg ingen tro på bremserens, annet enn for å fjerne møkk. Hele sensoren skal være støpt inn i plast. Hvis det er kontaktproblemer er det sprekk og vann har kommet til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 jo, vet sensoren ser støpt inn i plast.. men, den reagerer på magnetisk felt og kan komme bremsestøv og drit forran sensoren.. blir det mye slikt så vil den pluttselig bli forvirret og få konstant signal.. vet ikke om dette er noe som kan skje på bmw, hvordan dette er montert og satt sammen.. men, på min tidligere audi s8 så fikk jeg denne feilen på samtlige abs følere.. audi sa jeg skulle bytte alle, fant en diy på nettet som anbefalte på prøve å rense den først.. en boks rensespray så fungerte alle sammen igjenn.. men, de kan jo selfølgelig bli øddlagt og disse sensorene koster jo ikke all værden så er jo bare og bytte?? Audi S8 sensor 1800,- per stk....... her er linken til siden http://www.audidiy.com/a8.html abs tingen http://www.audipages.com/Tech_Articles/ ... oting.html Mvh Ray Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRIFTER Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Du kan også ta opp skjøtekontakten fra sensoren og rense inni der, kontaktpinnene på min var helt svarte...littegrann isopropanol og knikke med en q-tips så var problemet borte måtte byttet en sensor på forrige bilen (E46) og den var et helvette å få ut, måtte borre den i stykker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now