Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo

er det noen som har en god forklaring på hvorfor lockup'en på min

530d beggyner å fuske, den er veldig rask til å gire (øke turtallet) når jeg gir litt gass. Må ha over 90 km/t for att den skal komme på og den går raskt ut av lockup igjen ved pådrag.

har ikke hatt olje skift på automaten dei siste 100000 km.

har heller ikke hatt av batteriet for å nullstille kassa.

hvor mange km. kan man regne på disse automatkassene?

har noen byttet til en brukt kasse og blittt fornøyd?

bilen er en 2000 mod

Skrevet

Min var også sånn når jeg kjøpte bilen. Disse kassene er adaptive og skal etter en tid tilpasse seg ditt kjøremønster.

På min har den gradvis lagt inn lockup i lavere og lavere hastighet, samt at den holder på lockup lengre under belastning. Min legger nå inn lockup i hastigheter over 65 km/t og over 90 skal jeg gi svært mye pedal for den "slurer" i vanlig modus. Hvis jeg legger inn femte "manuelt" holder den på lockup uansett belastning så lenge hastigheten er over 90.

Forsøk å kjøre pent over litt tid, hvor du konsentrerer deg om at pådraget til enhver tid er slik at lockup er inne, så skal det i henhold til min erfaring bedre seg.

Oljeskift anbefales, men har ingen betydning for dette.

Skrevet

har den ikke noe sport mode? da skal vell den adaptive delen ikke regnes med lengre og den skal gire mer sportslig? eller?

Skrevet

Hadde samme problemet på min 530d. etter en tids kjøring så ble den "normal". nå holder jeg under 2000 rpm i 5 gir opp baker den i starten ville ha 3000 rpm og helst 3 gir. utrolig irriterende i starten, men det blir bedre.

Skrevet

Jeg har gjort det samme som Odd-M her. Min kasse er i mine øyne helt optimal nå, men så sjalter jeg over i sport ved en hver brå akselrasjon for ikke å ødelegge igjen.

Prøv å resett kassa og lær den opp på nytt. Vil den fremdeles ikke så kan du begynne å se etter dyrere løsninger på problemet.

Skrevet

hei

har hatt bilen i 7.5 år nå og kjørt samme kjøremønster hele tiden,

min er slik att den vil ikke holde på lockup om jeg kjører i "manuell"

må lure den med å slippe gassen flere ganger for å få den i lockup og da i hastigheter over 80-90 km/t

kan også trykke på gearstangen frem mange ganger i manuell.

litt gass og den går opp på turtall.

skal prøve å ta av batteriet når jeg kommer hjem og se om det kan hjelpe

andre tips motas med takk også.

Skrevet

Har nettopp kjøpt en 525ia og reagerte på at den stressa mye i valg av gear. Forstår det slik at den vil tilpasse seg min kjørestil etter hvert. Dere snakker om "lockup". Hva menes med det. Sorry at jeg brøt inn i tråden men det passa bare så godt.

Skrevet

Viss det er 100 000Km sidan sist oljeskift på automatkassa så ville eg skifta olje og filter tvert.

Hadde eg hatt automatkasse ville eg skifta olje og filter kvar 60 000Km.

Billigare å skifte olje litt ofte enn å få problem med girkasssa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...