Zattaxu Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Hei, har en 316, e46 fra 99 med 1.9 liter motor. Leser på forumet at Castrol anbefales til BMW. Hvordan olje bør jeg kjøpe nå før vinteren 0w-30, 0w-40, 5w-30 eller 5w-40? Kjøpte bilen for ikke så lenge siden og tenkte selvfølgelig å bytte oljefilter samtidig. Hvor ofte anbefales det at man bytter andre enkle ting som luftfilter og plugger?
Lars89 Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 Castrol anbefaler jo 0W30, så det er jo temelig safe. Fordel å ha litt tynn olje om vinteren så motoren får raskt smøring.
S.Arnesen Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 kjører 5w-50 på min m52tu motor, er det bmw bruker på så og si alle sine motorer...
Zattaxu Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Hvis oljen er Yw-XX, har jeg da forstått det riktig hvis Y er tykkelsen, hva er XX. Hva er forskjellen på 0w-30 og 5w-50?
Bimmerchris Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 XX er vel hvor mye varme oljen tåler før den begynner å smøre dårlig. Altså er vel en 50-olje mer egnet til banebruk osv.
E46Johnny Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 W= winter og angir viskositeten til olja når den er kald 0W er en olje som holder seg tyntflytende når det er kalt 5w vil være en olje som er litt tykkere når det er kalt osv 0w-xx xx er her oljens viskositet når den er varm, høyere tall sier at oljen tåler høye tempraturer.
pbk Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 W= winter og angir viskositeten til olja når den er kald. W'en står vel for "weight", måleenheten for viskositet. Ellers er jeg enig med deg Edit: Da tok jeg feil, W er vinter, men 30, 40, 50 osv er "weight".
E46Johnny Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Fant denne på nettet, (bilforumet) det var noen der som hadde sjekka SAE spesifikasjonene, så her følger en komentar. Fant og flere tabeller som anga viskositet ved forskjellige tepraturer så det er bare og google litt. Sitat:Opprinnelig skrevet av marius 10W50 10 = viskositet i -18grader W = vinter 50 = viskositet ved +100grader Sikker på det..? hvorfor får jeg bestandig W=vinter olje når jeg handler olje også på sommern er noe som ikke stemmer skal sjekke dette opp i morgen, mulig jeg er på vilspor, men den beskrivelsen din har jeg ikke hørt om før. Edit fant dette ved lite søk på nettet Viskositet klassifisering for auto motor -og gir oljer angis i SAE (Socety of Automotive Engineer) SAE 0W er den mest lettflytende graden for motoroljer, SAE-50 er den tykkeste. (W angir at oljen kan anvendes ved vinter bruk. Oljer som dekker tre eller fire SAE grader, betegnes som multigradsoljer. SAE-klassifisering for Auto gir oljer har en egen klassifisering med høyereSAE-nummer for samme viskositet innen motorojler. Eksempelvis tilsvarer en SAE 75W girolje tilnærmet en SAE 10W motoroljes tykkelse. Automotive Engineers følgende viskositetsgrader for motorolier, der blev tvunge til brug i marts 1982.De egentlige ikke-vinter grader (ikke "W" betegnelser), f. eks. SAE 20, 30, 40 og 50 kan bruges hvor man ikke kommer ud for koldt vejr. Forskellen mellem højere viskositetsgrader og lavere er, at højere viskositet giver en bedre hydrodynamisk film, der egner sig til højere arbejdstemperaturer. De giver imidlertid større intern modstand og gør brændstoføkonomien dårligere.De fleste motorolier er betegnet som SAE 10W30, 10W40, 15W40 etc. Disse er multigradsolier. For at producere en 10W30 vil den, der blander olien, fremstille et produkt med en "kold drejnings simulator" viskositet på max. 3500 cP ved -20oC (Karakteristikken for en 10W olie) og en viskositet mellem 9.3 og 12.5 cSt ved 100oC (SAE 30 olie). OK gir meg W=vinter, men det står den kan bruks på vinte, du kan også bruke den om sommern bruker. Jeg begynte å lure litt på om lærdomen min fra bil mek linja hadde begyntt å forsvinne. __________________
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå