Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  todleif skrev:

Ikkje start bilen iløpet av vinteren. (må du starte skal motoren gå i minst 30 minutter!)

Hvorfor?

Skrevet
  Torek skrev:
  todleif skrev:

Ikkje start bilen iløpet av vinteren. (må du starte skal motoren gå i minst 30 minutter!)

Hvorfor?

Skal du først starte motoren er det greit at den blir driftsvarm. Det er forskjellige meininger om motoren skal startes iløpet av vinterlagringen, eller om den ikkje skal startes. Eg har foreløpigt ikkje starta motoren iløpet av vinteren. Men at du starter motoren og sløkker den rett etterpå er vel ikkje det beste for motoren. Da er det greit at den blir driftsvarm. Hsr andre synspunkter på dette er det berre å kommentere

Skrevet
  Haug skrev:
  todleif skrev:

Kobl ifra batteriet. (lades eit par ganger iløpet av vinteren)

.

Fikk beskjed av verksmester på Bmw om å ikke frakoble batteri pga av det elektriske. Heller å vedlikeholdslade 1 gang i mnd.

No har eg ein gammel bil, so eg har ikkje tenkt på det. På ganske nye biler kan det sikkert væra ein fordel å ha batteriet tilkobla. (men dei skal vel tåla at batteriet blir frakobla dei og!)

Skrevet

Leste noe et sted om at motoren burde startes og ikke stå aaaaltfor lenge. Tror det var noe med stempelfjærene eller noe som ikke burde stå i spenn i samme posisjon.

For min del så kommer nok jeg til å starte den 2-3 ganger i løpet av lagringene... men om jeg lar den gå så lenge som 30 min tror jeg nok ikke...

Skrevet

Hmm..hadde vært fint å fått en fasit på dette. Vil jo helst gjøre vinterlagringa mest mulig skånsom for bilen.

Skrevet

mange PAPPSKALLE forslag her ja!!!!

FASIT:

Vinterlagringstips:

-Skru av en av polene til batteriet.

-Spray i motorrom med wd40 ( hindrer uttørking og korrosjon )

-Ikke sett bilen på betong ( tørker ut punkter på hjulene dine ) Fire firkanter utklippet gulvbelegg pleier duge, selv har jeg fliser i garasjen..

-Ikke sett inn våt bil, vask, bon og tørk bilen, og så la den stå ute en hel dag og tørke i vinden.

-Håndbrems av

-Flytt bilen to-tre ganger i løpet av vinteren. Dette for å få litt rotasjon i væskene inne i motoren, samt få et punkt på hjulene som står på bakken.

Thats'it.

H_c

Skrevet

hvorfor er det ingen som setter bilen sin på bukker?

-da slipper man få skeive dekk

-da beholder man fjær og dempere lenge

-da slipper at alle foringer står i spend.

Skrevet

fordi da står fjører og understel i en UNATURLIG posisjon LEEENGE! Det er laget for å stå i den posisjonen det står når bilen er på bakken..

Skrevet

og hvor har du det fra at alle foringer står i spenn når hjula er på bakken?

Hvis du ikek skal gi skikkelige råd så la vær å gi dem, her er det fullt av 18 åringer som følger rådene fra 17 åringer, og alt går til hellvete!

Skrevet

Ikke nødvendigvis demperne/fjærene. Men er vel gjerne en grunn til at støtdempere blir levert komprimert, annet enn at de tar mindre plass?

Kan se poenget med at det ikke er bra for foringer etc at de står lengre i en unaturlig posisjon og gjerne tørker opp litt, for så å bli satt på bakken slik de egentlig skal stå..

• 2 weeks later...
Skrevet
  H_c skrev:
og hvor har du det fra at alle foringer står i spenn når hjula er på bakken?

Hvis du ikek skal gi skikkelige råd så la vær å gi dem, her er det fullt av 18 åringer som følger rådene fra 17 åringer, og alt går til hellvete!

Jeg har lagt papp-plater under alle 4 hjula. Holder det? ..og nå står den på 17" felger med 205/40 gummi..er det lurest å legge om til vinterhjula(15" BBS(husker ikke dekkprofil)) og la den stå på dem under lagringsperioden?.

Hva er WD40, og hvor fåes det kjøpt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...