PF0075 Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Vurdere å sette inn motor/kupevarmer i min e61, da vi har en del småkjøring til og fra barnehege o.l. Aller helst ville jeg hatt webasto, men dette skal angivelig koste rundt 25000,- ?? aldeles avsindig.. Har forstått det slik at motorvarmeren monteres på bunnpannen og varmer oljen, er dette riktig? I såfall hvor god effekt blir det da?? Noen som har erfaring med dette? Pris hos BMW med Defa utstyr er ca 7000,- hørest det greit ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfeh Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Jeg betalte 2300 for defa på min bil. Men jeg monterte selvfølgelig alt selv. Null problem hvis du har en liten anelse om hvordan du skal skru osv. Det kommer litt ann på hvilken motorvarmer som går til din bil. Min måtte monteres under eksos anlegget og inn i et hull hvor kjølevesken på motoren gikk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PF0075 Posted October 25, 2008 Author Share Posted October 25, 2008 Tegningene fra defa ligger på nettet, men jeg skal ha strøm til kupevarmer også. Forstår det slik at motorvarmeren monteres direkte på bunnpannen. BMW bruker 4 timer på jobben. Dvs 10-15 timer i garasjen + mye helvete antageligvis.. Tar ikke sjansen på det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfeh Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 10-15 timer i garasjen? Jeg brukte 3.5 timer på å gjøre dette. Hvis da et merkeverksted bruker lengre tid vet ikke jeg. Ja, strøm til kupevarmer er et hull i torpedoveggen på 20mm også er det gjort. Men nå vet ikke jeg hvordan det blir gjort på din modell så jeg skal ikke krangle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomerikk Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Fire timer er vel for å montere komplett sett med batterilader og timer, skal det bare monteres motor og kupevarmer gjør du det greit på fire timer selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfeh Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Mente timeren ble satt i stikkontakten, eller er dette noe nytt som blir montert direkte i motorommet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomerikk Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Forsjellige typer, de har med timer som monteres i cupe og med radiostyrt fjernkontroll (1200 meter) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonden Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hvis du skulle montert selv er det ikke anbefalt å borre i torpedoveggen for innvendig kontakt, ledningen legges via E boksen i motorrom og inn gjenom en orginal gjenomgang.Effekten er ikke stor ved montering av en slik motorolje varmer men gir nok varme til lettere start ved en del kuldegrader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
E46Johnny Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Virka merkelig å bruke olje varmer på en vankjølt motor, så det mener jeg må være feil, har montert mange motorvarmere i tiden jeg jobba som bil mek og olje varmer var da kun brukt på luftavkjølte motorer. Som regel er det bare å fjerne en forut bestemt frostplugg i motorblokka også skrue eller banke varmeren på plass litt etter vilken type det er. Siden det er en diesel du har er bilen kansje utstyrt med tillegsvarmer for å forter få varme i bilen, da vil en vebasto løsning bli en hel del billigere for noen av de delene du trenger allerede finnes. Men har du mye små kjøring ville jeg vurdert en el baterilader for å tillegslade bateriet siden vebastoen bruker vifta i bilen til å sirkulere lufta i kupeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytern Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 På min e39 skal elementet legges utenpå blokka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PF0075 Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 det er riktig at det er med batterilader, timer og det hele, så det gidder jeg ikke å begynne med en gang... E46johnny; ifølge Defa skal motorvarmeren monteres direkte på bunnpannen og varme oljen! . Den har nok ikke forvarme, for 25000,- for webasto var en omtrentlig pris fra BMW ålesund. Men det var det der med effekten jeg var skeptisk til, om den ikke gir nok effekt til å kjøre i gang varmeapperatet etter oppstart er jo mye av vitsen borte. Det er tross alt ikke mange dagene i året det er 10 minus eller mer her på sunnmøre.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomerikk Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Utvendige kontaktvarmere blir mye brukt på aluminiumsmotorer for å redusere fare for galvanisk korrosjon og lekasje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
E46Johnny Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 det er riktig at det er med batterilader, timer og det hele, så det gidder jeg ikke å begynne med en gang... E46johnny; ifølge Defa skal motorvarmeren monteres direkte på bunnpannen og varme oljen! . Den har nok ikke forvarme, for 25000,- for webasto var en omtrentlig pris fra BMW ålesund. Men det var det der med effekten jeg var skeptisk til, om den ikke gir nok effekt til å kjøre i gang varmeapperatet etter oppstart er jo mye av vitsen borte. Det er tross alt ikke mange dagene i året det er 10 minus eller mer her på sunnmøre.. Olje varmer på din bil ja, var inne på defa å sjekka. står faktisk i at monterings anvisningen at virkningen ikke er så god. så den er nokk ment til kunn å forvarme olja når det er ordentlig kalt. Sjekk pris med andere en BMW når det gjeller montering av Webasto, mange boch veksteder som gør den jobben, garantert billigere en merkeverksted, i tillegg får du muligens den forvarmer funksjonen som vil gi deg varme i varmeapparatet nesten umidelbart. Men desverre er bensin/disel varmere dyre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PF0075 Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Kan selvsagt høre med bosch, for litt av poenget for mitt vedkommende er jo å ha varmluft på de korte turene. Forvarme? Er det ikke webasto som er forvarme da?? De monteres jo med sirkulasjon slik at en både har varm motor og kupe. Etter installasjon av slik må bilen omprogrameres, gjør eventuelt bosch slike ting? Dyrt ja!! det er jo bare en dieselbrenner Link to comment Share on other sites More sharing options...
E46Johnny Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Vil tro at boch kan ordne full pakke ja, er vell ofte boch/simens som leverer elektronikk til biler. men jeg ville sjekka grundig på forhånd. Webastoen varme kupe og motor ja, men den forvarmeren hjelper kjølevannet å bli varmt fortere. Men det brukes litt ekstra diesel da Har en kolega med merce B 180 cdi som har forvarmer, han sier at varmeapparatet gir temperert luft meget fort, men han har ikke komplett Webasto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts