Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å kjøpe en 90modell E30 325ixt M-Tech2, der motoren trenger overhaling.

Noen som kan komme med en grei oversikt over hvordan en kan lage 2,7 høy-komprimert suge motor?

Jeg har liggende en 2,4td veiv.

Hvilke råde/stempel kombinasjoner er utprøvd og anbefalt?

Skrevet

det ligger mye info om dette på nett og forumet her.

320/3 råder, diesel/eta veiv/blokk med 885 topp er oppskriften.

kjører du på med høvling av toppen (pass på at det ikke butter) så bør du passere 10 i komp.

ser ikke for meg noen andre løsninger enn å kjøpe nye stempler fra JE f.eks. da kan du velge å vrake i komp

Skrevet

Det ligger sikkert mye info om dette ute på nett, men stort sett har jeg funnet uoversiktlige sider, som omhandler turbo-bygg.

885-topp sier meg ikke noe, hva betyr det, og hvor er indikasjonen plassert?

En oversikt over forskjellige topper til denne motortypen er ønskelig :)

Jeg har hørt rykter om stempler fra M50B25 med og uten vanos.

Og alle de forskjellige eta-stemplene osv...

Mange som mener ditt og datt, som bare mener, uten å vite.

Jeg er usikker, og like uvitende, så derfor spør jeg rett ut, i stedet for å lete som en gal på nettet, som jeg allerede har gjort, hehe

Og i stedet for å skrive at dette finner man mye info om.., skriv heller ned fornuftig fakta i tråden her, så det kan bli oversiktlig og forståelig :)

Skrevet

bygde dette selv og fikk over 11,5 bar i alle sylindre..

: b25 blokk høvle av 2mm, td/disel veiv, b20/23 råder, jeg kjøpte nye stempler for de gamle var ødelagt.. me fikk ikke samme stemplene, selv om de nye skulle vere org. me de hadde kortere skjørter som gjorde at de ikke butta i veiv skinkene... (noe de gamle gjorde...

dette skal være allt..

lykke til..

Skrevet

Har tenkt litt på dette,men aldri prøvd.

Diesel/eta veiv,325 kat stempler(er ikke disse litt lavere),325 råder,og en 3mm topppakning.

Hvis man med dette ikke får plass til ventiler,så er det fram med noe dremel eller lignende for å ta ut så det blir plass.

Slipper å høvle topp/blokk da,og får vel en motor med ganske høy komp.

Skrevet
Har tenkt litt på dette,men aldri prøvd.

Diesel/eta veiv,325 kat stempler(er ikke disse litt lavere),325 råder,og en 3mm topppakning.

Hvis man med dette ikke får plass til ventiler,så er det fram med noe dremel eller lignende for å ta ut så det blir plass.

Slipper å høvle topp/blokk da,og får vel en motor med ganske høy komp.

Se her ja, dette var nemlig noe jeg har tenkt (håpet) på selv.

Ettersom bilen i dette tilfellet er en 90modell, har den jo katalysator.

Stempel-modifisering håper jeg å unngå.

Er det noen som har prøvd ut dette? :)

Skrevet

Men med 2.7 veiv og 135mm råder,så skal man nok ikke ha problemer med for lav komp.

Problemet blir vel heller å få modifisert så ventliene ikke butter i stempel toppene.

Men som sagt,så har jeg regnet litt på dette,og funnet ut at man vil få stempelene ca 1.4mm nærmere ventliene med en 3mm topppakning(forutsatt at orginal er 1.6mm.).

Skrevet
Men med 2.7 veiv og 135mm råder,så skal man nok ikke ha problemer med for lav komp.

Problemet blir vel heller å få modifisert så ventliene ikke butter i stempel toppene.

Men som sagt,så har jeg regnet litt på dette,og funnet ut at man vil få stempelene ca 1.4mm nærmere ventliene med en 3mm topppakning(forutsatt at orginal er 1.6mm.).

Vil ikke stemplene stå opp av blokka med 135mm råder?

Skrevet

Nå begynner vi å snakke lettvint her, det er like greit :)

Hvor fåes 3mm toppakning?

Noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette er en god løsning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...