Gå til innhold

Hjelp til godkjenning av e23 745 motor i e34 520.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :) driver å prøver å få godkjent en e34 520 med e23 745 motor (m106). alt nødvendig av understell og drivverk er overdimensjonert. noen som kan hjelpe meg?

mvh tor

Moderator edit: Rettet på tema til denne tråden.

Skrevet

søkte du om ombygging før 01.01.08? Nå er det slik at du kan ikke få nedregistrert ant. seter lenger og det er en del som sliter på grunn av det. Det er heller ikke lett om ikke umulig å få godkjent en motor som har aldri vært i E34 nå til dags. Så, det er kanskje lurt å snakke med dem skikkelig før begynner å bygge om.

Skrevet

hei :D

Hehe.. du har nettopp gått inn for en haug med problemer. Holder på med å godkjenne en 316i ombygd til 325i. Som nevnte med setene, så slapp jeg unna det pga startet i fjor med søknaden.

Biltilsynet har krevd mer og mer etter hvilken person jeg har pratet med og kostet mer, så har tatt meg 1.5 år nå ca.

De krevde at karroseriet må være av samme type som motor sto i før, pga det skal tåle effekten til større motor, siden dette ikke er samme ( 7-serie til 5-serie ), så tror jeg du sliter allerede der.

Så måtte jeg få sjekket at bilen faktisk er en 325i etter alt var byttet, og siden BMW Norge ikke leverer ut noe papirer på dette så fikk jeg pratet med biltilsynet og de godtok at jeg tok bilen inn til Trondsen AS her i Tromsø ( godkjent bmw forhandler ) for full teknisk kontroll.

Siden motoren stod fra en importert uregistrert bil i norge måtte jeg også få tak i avgass papirer. Var bare å ringe å si at du har importert en bil og trenger det. Nevner du ombygging får du ingenting hos BMW Norge.

Orginalt Eksos anlegg, luftfilter og kullfilter måtte være montert før disse papirene gjaldt. Men jeg har supersprint og ser ut til å ordne seg.

Hvis bilen er nyere enn 01.01.1995 ( tror det var det ) så må du betale toll for økt motor effekt.

Siden vekten ble for stor med en 325i motor, fikk jeg faktisk bare lov til å ha 3 seter etter første kontroll, 15 kg for mye, har nå ordnet vekt for 4 seter.

Bremser, understell, styrings deler var spesielt viktig var helt i orden.

Avgasser måtte også være rette.

Så slakk og lekasjer i ting og tang må være rettet.

Er mye mer sikkert, men husker ikke alt i farten og har ikke søknadden foran meg :P

Har fått det tekniske godkjent den 27. oktober, men de ringte i dag å krevde en Periodisk Kjøretøyskontroll, så fikk meg heldigvis time i morgen.

Skulle jo hat en egen prosjekt tråd på dette, men har ikke orket :P

Skrevet
hei :D

Hehe.. du har nettopp gått inn for en haug med problemer. Holder på med å godkjenne en 316i ombygd til 325i. Som nevnte med setene, så slapp jeg unna det pga startet i fjor med søknaden.

Biltilsynet har krevd mer og mer etter hvilken person jeg har pratet med og kostet mer, så har tatt meg 1.5 år nå ca.

De krevde at karroseriet må være av samme type som motor sto i før, pga det skal tåle effekten til større motor, siden dette ikke er samme ( 7-serie til 5-serie ), så tror jeg du sliter allerede der.

Så måtte jeg få sjekket at bilen faktisk er en 325i etter alt var byttet, og siden BMW Norge ikke leverer ut noe papirer på dette så fikk jeg pratet med biltilsynet og de godtok at jeg tok bilen inn til Trondsen AS her i Tromsø ( godkjent bmw forhandler ) for full teknisk kontroll.

Siden motoren stod fra en importert uregistrert bil i norge måtte jeg også få tak i avgass papirer. Var bare å ringe å si at du har importert en bil og trenger det. Nevner du ombygging får du ingenting hos BMW Norge.

Orginalt Eksos anlegg, luftfilter og kullfilter måtte være montert før disse papirene gjaldt. Men jeg har supersprint og ser ut til å ordne seg.

Hvis bilen er nyere enn 01.01.1995 ( tror det var det ) så må du betale toll for økt motor effekt.

Siden vekten ble for stor med en 325i motor, fikk jeg faktisk bare lov til å ha 3 seter etter første kontroll, 15 kg for mye, har nå ordnet vekt for 4 seter.

Bremser, understell, styrings deler var spesielt viktig var helt i orden.

Avgasser måtte også være rette.

Så slakk og lekasjer i ting og tang må være rettet.

Er mye mer sikkert, men husker ikke alt i farten og har ikke søknadden foran meg :P

Har fått det tekniske godkjent den 27. oktober, men de ringte i dag å krevde en Periodisk Kjøretøyskontroll, så fikk meg heldigvis time i morgen.

Skulle jo hat en egen prosjekt tråd på dette, men har ikke orket :P

er nesten som eg stiller spørsmål.er det verdt og bruke myyyye tid og penger på og bygge om fra 316 til 325?når dem er omtrent Nazister på BT.like greit og bare kjøpe seg en 325

Moderator edit:

Tips til sitering:

1. Når bør man sitere? - Dersom man svarer på et tidlig innlegg i en lang diskusjon, kanskje flere sider før slutten, så er det en stor fordel å klikke -knappen i det innlegget man ønsker å gi svar på. En diskusjon sporer ofte av, sjansen er større jo lengre den blir. Da vil et svar på et tidlig innlegg i en tråd gjerne bli veldig malplassert og uforståelig når det havner helt til slutt i tråden.

2. Når behøver man ikke sitere? - Når det totalt er bare noen få innlegg i tråden, eller ellers når innlegget man svarer på er like før slutten så er det sjelden behov for å sitere.

Skrevet

vel.. når jeg først hadde kjøpt alt og byttet, så vil jeg jo få det godkjent, taper mye mer på å selge en bil uten skilt >.<

Men uansett, følelsen når jeg setter meg inn i bilen er bare hærlig, vet at dette har jeg gjort selv ( med hjelp fra kompiser da ), bilen blir noe eget når du har gjort så mye selv. Holder på med å bygge om bagasje rommet med sub kasse nede i reservehjulet ol. Bilen min er jo dame nr.2 :P

Skrevet

Det er vel ikke mulig å få godkjendt en motor som er eldre en karosseriet du setter den i.

Så for meg ser det ut som du har starta i feil ende om du har tenkt å få denne morroa godkjendt.

Skrevet

Vel, i første omgang må du sende en søknad til biltilsynet. Få meg deg alt som er byttet osv. De vil kreve sterkere understell ol pga mer motor osv. Men det er bare å finne ut om hvor mye det tåler, ring BMW så får du sikkert svar :) ps. ikke nevn ombygging, kanskje heller turbo konvertering (no clue om det hjelper), har hvertfall dårlig erfaring med å si ombyggings greier til BMW Norge.

Men når du har søknaden klar, send den inn og vent på svar. Der vil alt stå om hva du må gjøre for å få dette godkjent. Men når den er sendt inn er det registert i systemet, så klarer du å få den eu-godkjent, vil jeg tippe du blir å ikke få beholde skiltene pga biltilsynet vet om ombyggingen, jeg måtte hvertfall levere inn mine skilter.

Bare et tips, krasjer du med noen med en slik ombygging, så får du all skyld, for din bil skulle egentlig ikke vært på veien. Er det stor skader/liv tapt er du gjellslave for resten livet mest sannsynlig :P

Skrevet
Vel, i første omgang må du sende en søknad til biltilsynet. Få meg deg alt som er byttet osv. De vil kreve sterkere understell ol pga mer motor osv. Men det er bare å finne ut om hvor mye det tåler, ring BMW så får du sikkert svar :) ps. ikke nevn ombygging, kanskje heller turbo konvertering (no clue om det hjelper), har hvertfall dårlig erfaring med å si ombyggings greier til BMW Norge.

Men når du har søknaden klar, send den inn og vent på svar. Der vil alt stå om hva du må gjøre for å få dette godkjent. Men når den er sendt inn er det registert i systemet, så klarer du å få den eu-godkjent, vil jeg tippe du blir å ikke få beholde skiltene pga biltilsynet vet om ombyggingen, jeg måtte hvertfall levere inn mine skilter.

Bare et tips, krasjer du med noen med en slik ombygging, så får du all skyld, for din bil skulle egentlig ikke vært på veien. Er det stor skader/liv tapt er du gjellslave for resten livet mest sannsynlig :P

søknad er sendt og har fått svar fra bt på ting som må forsterkes og at følgende motor kan godkjennes i bilen. alt som bt sa måte forsterkes er gjort, mangler papirmessig bare godkjenning på bmw verksted at de påkrevde delene er brukt, samt kvittering på delene som er kjøpt og montert i forskriftsmessig stand.

takk for hjelpsomme svar :D

Skrevet

da høres d jo ganske ut som banekjøring, rett fram, tho timen for å sjekke om delen er rette kan koste litt. De tok timepris på meg, kunne ta opptil en hel dag, så kom på 5 lapper for meg, husker ikke i farten.

Jeg lagde da en liste over alle deler som med rett produkt nummer for at de skulle bruke litt mindre tid på å sjekke om ting stemte. De sa hvertfall at de sparte en del tid med den :)

Delene som spesielt var viktige i min del var bremser, stabstag ol. De måler diameter på dette, skrev med det også i listen jeg lagde. Tror jeg enda har liggende excel dokumentet hvis du vil se hvordan jeg gjorde det.

Og, bare for å nevne, i dag er en lykkedag for meg ;-) Biltilsynet ringte i 13.00 tiden og sa de godkjente alt til 4 seter ;-) Så har fått angel eyesene mine for å komme igjennom eu godkjenningen, nærlysene var for høye og innmaten på venstre side var ødelagt, gikk ikke ann å stille.

Minte meg selv på noe der ja, 4 seter, hvis du får for stor vekt med den nye motoren ( hvis søknad sendt i år ), og du kan bare få 4 seter, så har de gått vekk fra å godkjenne slikt. Kan jo være du klarer noe, men var nye regler 1.1.08.

Hvis det er noe mer du lurer på må du bare spørre her eller på PM, har vært igjennom hele greia i over 1 år nå så. Har had ekstra problemer pga motoren er fra en importert bil også da. Så har vel vært igjennom det meste de kan kaste etter meg, men var værdt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...