Gå til innhold

-Vil snu ukultur med bilbane - Møre og Romsdal


 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sjekk utsikten gjennom stuevinduene da......

Egen sandstrand på stuegulvet.?? Ser sånn ut iallefall... :shock:

Anywho... Hvordan i svarte kan 3,7 kilometer vei/bane koste 60 millioner kroner.?? Men det er klart at hvis det er kommunen som skal stå for byggingen, så er det jo obligatorisk med to mann som står å klør seg i ræva for hver person som faktisk gjør noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk veggene på kjøkkenet og badet og soverommet da, og tenk deg å våkne fyllesyk i det huset ;) Usja....

Du får pusse opp først, og feire etterpå, da kongen.:D

Generelt vil jeg uten å blunke foretrekke et hus som dette, hvor jeg kan pusse opp bad og kjøkken til min egen ønskede standard - framfor noe andre har utstyrt med blanke og flotte fliser, men der jeg ikke kjenner kvaliteten på det grunnleggende arbeidet.

Liten tvil om at mangel på utsikt gjør dette huset rimeligere - men hvis man bruker mesteparten av tiden på VMKs baneanlegg, får man ikke mye tid til å nyte utsikten hjemme uansett.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kuanov: Når den tid kommer at spaden skal i jorda, da er det arbeidskrft vi trenger i form av dugnader osv ;) Det er noe som vi småsparerne kan sponse med, så får vi se om vi får igang noen andre til å ta i ett tak ellers :)

Mhane her inne og jeg har hvertfall hver vår motorsag, så er det noe skog som må ryddes, så må du bare gi en lyd...

Tar da med anleggsspaden og en kasse brus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det blir noe tilbud borte hos dere vestlendinger også, enda om dere må kjempe mot lokaldemokrati med fotballen fastlimt i ræva. Skal ærlig innrømme jeg har hørt litt av hvert om kjøremønsteret i Åndalsnes og omegn.. (..), så en bane er nok ikke feil.

Bare tenk over hvor utrolig lite 60 millioner er på landsbasis da man snakker om "kultur"-budsjetter.. Og jeg vil nå påstå at en bil/racerbane er mer enn kultur, det har også trafikksikkerhetsfaktorer inne i bilde. Helt utrolig at man skal be pent om å få en bane som er større enn en go cart bane i en landsdel der det ikke finnes tilbud. Tenk bare på hvor store ringvirkninger en slik bane vil skape for tusenvis av kjøreglade mennesker.

Også så bedrøvlig det er å se folk som ikke ser poenget med slik bane, og spesielt da det kommer forslag om at man kan kjøre på gocartbane med bilen istedet.

Selv lever jeg så og si oppå et nasjonalt baneanlegg og jeg skal være den første til å peke ut problemet; Man får lite kjøretid. Jeg som har bodd her i kommunen i 17 år (hvorav 4 1/2 år med førerkort) nå har vært ute å kjørt på banen under en håndfull ganger. Heldigivs har fornuftige folk i politietaten og en kontaktmann for de unge i bygda gått sammen om å arrangere banekjøringer et par ganger i året, og trolig mer nå framover :D

For det er nettopp det, man får kjørt for lite , og banen er aldri tilgjengelig da man har lyst til å gasse. Selv er jeg kjempeglad for å kunne kjøre på isbane vinterstid 4-5 helger, da får man virkelig noe å bryne seg på, og gidder ikke engang å begynne å presse seg utpå veiene etterpå. Man lærer seg også å beherske bil på en helt annen måte. Ser man en nestenulykke er man stort sett rolig i kroppen og bare fokuserer på hvordan man mest effektivt kan unngå sammenstøt. Da er det fint å vite hvordan bilen oppfører seg eksakt, og hvordan man kan framprovosere ønskede bevegelser fra bieln

...Og det er altså dette enkelte av oss får stempel som råkjørere av, nemlig at vi har bedre kontroll over bilen enn andre. I dems øyne er vi livsfarlige. I mine øyne er det stikk motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhane her inne og jeg har hvertfall hver vår motorsag, så er det noe skog som må ryddes, så må du bare gi en lyd...

Tar da med anleggsspaden og en kasse brus :)

La meg bare tilføye at jeg også har motorsag, og jeg lærte nå i sommer at jeg kan trenge mer trening i å få treet til å falle i den retningen jeg hadde tenkt.:D

Så hvis det er skog som må ryddes, så rop ut.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det blir noe tilbud borte hos dere vestlendinger også, enda om dere må kjempe mot lokaldemokrati med fotballen fastlimt i ræva. Skal ærlig innrømme jeg har hørt litt av hvert om kjøremønsteret i Åndalsnes og omegn.. (..), så en bane er nok ikke feil.

Innlegget til Oddis har veldig mye for seg, siden det viser en litt annen innfallsvinkel en den mest vanlige - nemlig å bygge bane for at man skal kunne rase fra seg i ordnede former.

Kultur: Nyttig tankevekker fra Oddis - det er faktisk noe slikt som bilkultur, som omfatter interesse for bil, og bruk av bil til litt mer enn bare den aller mest nødvendige forflyttingen fra A til B.

En kommune som f.eks. markedsfører seg som det ideelle stedet for naturglade mennesker, tyr forsåvidt til billige knep, siden naturen allerede finnes der, og man kan i stor grad hvile seg på det allerede eksisterende, med mindre tanke på selv å legge til rette for tilflytting. Hvis man attpåtil gjør lite for de av innbyggerne som ikke er utpreget naturglade, begynner vi å snakke ut aktiv diskriminering.

Bilkultur bør prioriteres av kommunale myndigheter på lik linje med andre kulturelle interesser blant befolkningen.

Ferdighetstrening: Dette er noe som er alt for lite vektlagt i Norge. Det er liten tvil om at årsaken er den utbredte oppfatningen at dersom man har behov for å rette opp en skrens, har man kjørt uansvarlig fort. Ergo trenger man ikke trening i oppretting av skrenser. Men kan man egentlig forutse oljesøl som gjør en en slak, oversiktlig sving til en glatt og farlig en? I tillegg til kunnskap om hvordan komme seg ut av en nødsituasjon, vil banetrening kunne gi føreren viktig erfaring i hva som egentlig skjer når man mister veigrepet - og hvordan situasjonen oppleves rett før dette skjer. Det er mye bedre å måtte få hjelp til å bli tauet ut av en sandfelle, eller å trenge hjelp for å komme ut av bilen etter å ha kjørt inn i en fjellvegg.

Avreagering/utløp for aktivteringsbehov: Vi skal selvsagt heller ikke glemme denne siden av saken. Fra utagerende bilkjøring hos 18-19 åringer, leser jeg en oppvekst med for få fysiske og mentale utfordringer - en oppvekst hvor for mye er regulert og tilrettelagt, og som i for liten grad gir rom for fantasi, kreativitet og virketrang.

En hund som må være inne hele dagen uten å få løpe fritt omkring ute, blir også vanskelig å ha med å gjøre. Men løsningen er neppe å nekte den å komme ut, fordi den ikke oppfører seg så rolig og verdig som man ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vis dersom noen av banene blir noe av.. Og da (beklager) håper jeg mest på hustad banen.. den er større og for min del som vil kjøre drifting vil jeg tro den blir så stor at farten kan holdes oppe og sladdene ville! Nå er det mye kortere for min del til øverås men føler kanskje den blir litt liten.. Men uansett blir det bygging og dere får tak i en tippbil/semi så vil jeg stille gratis i en uke på hvert av anleggene og kjøre!

Øverås kan jeg sikkert å få stillt med en større traktor og henger.. Men hustad banen blir for langt unna til at jeg orker det..

Da har iallefall jeg tilbydd meg til 2 gratis uker!

Folkens.. Noen flere her som vil donere seg bort..?

Vil tro at det er lettere og få gjennomført når folk med kompetanser innen forskjellige fag vil stille opp.. Er vel sikkert noen maskin førere inne her og?

Muli vi gir bort 1-2 uker med lønn men vi sparer det fort inn.. ;)

Hver tur til ruskogen med bil og henger koster meg fort 4000 kr så å få kjøre kun til romsdal sparer jeg mye på!

Kent

Jeg kan stille som gravemaskinfører om det skulle trenges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det ser ut som om Hustadvika Motorklubb har bra framgang i planene sine.:)

det kan være en mulighet for at selve banen kan være ferdig bygd allerede sommeren 2010. 120 mål er allerede ferdig regulert til formålet, mens 1400 mål er under tilleggsregulering

Ambisjonene er store også:

Vi skal skape et tilbud som skal fremme positiv atferd og motorsport. Målet vårt er å redusere antall trafikkulykker med unge førere involvert,

Politiet er også positive::)

– Jeg synes motorklubben har gjort et glimrende forarbeid, og håpet er nå at et motorsenter kan være med på å endre kjøreatferden til fartsglad ungdom. Det kan virke som om dette med holdningsendring og forebygging er prioritet nummer en, og det er klart at politiet stiller seg bak slike tanker. Vi ønsker selv å bidra i et slikt motormiljø. Det haster med å gjøre noe, mener politibetjent Svein Magne Malmedal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...