Gå til innhold

E30 camber justering bak..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har selv vurdert slike foringer, evt montere justerbare "shims"

min er ikke senket mer enn 40mm men sliter likevel dekka meget skjevt med 9x16" hjul.

er også ute etter mer feste "rett frem", kunne tenke meg å ha camberen slik den er ved en orginal usenket e30.

hadde vert morro å hatt en litt seriøs tråd, der man kan dele erfaringer, på hjul,understell div oppsett osv på e30.

mulig denne tråden kan brukes?

Skrevet

vi kan jo prøve. jeg har også 9x16" på min.(den hvite på side 1) og jeh sliter faktisk mest dekk foran pga justerbare topplagre på full negativ camber da jeg fant ut at det var det som passa meg og kjørestilen min best.

bilen min har da 120mm senk og er justert inn på hardeste nivå. D2 coilovers. ellers vanlig e30 325 understell. kommer noe nytt på bilen i vinter så den blir enda lavere, hvis alt går etter planen og jeg vil gjennomføre det. kommer til og kreve veldig mye arbeid hvertfall.

ang det at du sliter mye dekk e30tic kan være pga dårlige foringer i bakstillinga da. somregel skal ikke 40mm senk ha så mye betydning på dekkslitasjen. ikke store greine hvertfall.

mvh

Thorbjørn R

Skrevet
vi kan jo prøve. jeg har også 9x16" på min.(den hvite på side 1) og jeh sliter faktisk mest dekk foran pga justerbare topplagre på full negativ camber da jeg fant ut at det var det som passa meg og kjørestilen min best.

bilen min har da 120mm senk og er justert inn på hardeste nivå. D2 coilovers. ellers vanlig e30 325 understell. kommer noe nytt på bilen i vinter så den blir enda lavere, hvis alt går etter planen og jeg vil gjennomføre det. kommer til og kreve veldig mye arbeid hvertfall.

ang det at du sliter mye dekk e30tic kan være pga dårlige foringer i bakstillinga da. somregel skal ikke 40mm senk ha så mye betydning på dekkslitasjen. ikke store greine hvertfall.

mvh

Thorbjørn R

den bilen jeg har nå har jeg akkurat kjøpt, og har derfor ikke fått prøvd den så mye.

men den har pr idag 215/40-16 hjul, syntes det sporet masse, sjekket lufttrykket og der var alt for høyt! fikk det ned på normalt nivå så ble det mye bedre.. men synes fremdeles den er mye mer anstrengende å kjøre til vanlig kontra den andre min som har 17" og 215 dekk. høydejusterbart FK og mindre negativ camber.

hvor mye har camberen å si på veigrep i sving? slik min er nå river den seg lett løs på 3 på vått uten bruk av clutch, og jeg har ikke mye effekt!

vil ha den behagelig å kjøre samtidig som den skal ha litt veigrep.

tror jeg blir å kjøre nye 40mm fjører og bilstein dempere av beste sort. skifte alle foringer og evt andre krengestag.

har 14.5mm og 20mm liggende med nye powerflex. dette var vel di største man fikk orginalt på e30? forruten ix?

Skrevet

litt sporing må man nesten regne med når man har såpass med strekk på dekket og senket bil. jeg har også 215.40.16 på min for og få dem inn under hjulbua. ligger på ca 2.3 bar i tekktrykk og da er det minimalt med sporing faktisk. nå har jeg 4.5 grader negativ camber foran og 3.5 bak samt at jeg har hatt bilen på 4 hjulskontroll noen ganger da far min utfører detta på jobben sin. men den er ikke noe og kjøre langs veien etter.

cambern har jo endel og si bak. jo mer negativ camber du har jo mindre flate av dekket er neddi bakken og da blir den lett og rive løs. jeg hadde ingen problemer med og tømme 4 gir på vått føre med min 325 i sommer.

14.5 og 20 er vel kanskje de strøste orginale ja. lurer på om kanskje m-tech 325 hadde 22 foran men er ikke sikker. bedre stabstag hjelper jo endel på veigrepet, men det som er viktig for at du ikke skla ha en banebil langs veien er jo og ha ett sammstemt sett med demper og fjører. er mange i bmw klubben som suns bilstein sprint settet er ett godt alternativ til både aktiv kjøring og daglig kjøring. mulig det hadde vært noe for deg?

mvh

Thorbjørn R

Skrevet
Der har du det Thorbis, ja, det er en fenomenal camber, på bane. Gromt å se på og, men den vanlige mann i gaten har kanskje ikke regnet en så stor utgift på dekk. Dette sliter utvilsomt mer, når spor på ytterkant er nedslitt, ja da er du allerede ute av dansen som heter " jeg har dekk som er over minimum mønsterdybde" ; )

Snakker på vegne av andre enn meg igrunn, men tenker som så at folk generelt ikke tenker så stort på denne slitasjen og hva det koster.. E30'n min sitter og med en camber som er lite heldig for dekk og ikke minst foringene.. . ; )

Trikset er å snu dekkene før det blir for lite mønster.

Jeg har kjørt hele sesongen på ett sett bakdekk i år. :)

Det er med -3 grader på venstre bak, og -2,5 på høyre side bak.

Ca 12000km inkludert litt banekjøring og tullkjøring.

Skrevet
litt sporing må man nesten regne med når man har såpass med strekk på dekket og senket bil. jeg har også 215.40.16 på min for og få dem inn under hjulbua. ligger på ca 2.3 bar i tekktrykk og da er det minimalt med sporing faktisk. nå har jeg 4.5 grader negativ camber foran og 3.5 bak samt at jeg har hatt bilen på 4 hjulskontroll noen ganger da far min utfører detta på jobben sin. men den er ikke noe og kjøre langs veien etter.

cambern har jo endel og si bak. jo mer negativ camber du har jo mindre flate av dekket er neddi bakken og da blir den lett og rive løs. jeg hadde ingen problemer med og tømme 4 gir på vått føre med min 325 i sommer.

14.5 og 20 er vel kanskje de strøste orginale ja. lurer på om kanskje m-tech 325 hadde 22 foran men er ikke sikker. bedre stabstag hjelper jo endel på veigrepet, men det som er viktig for at du ikke skla ha en banebil langs veien er jo og ha ett sammstemt sett med demper og fjører. er mange i bmw klubben som suns bilstein sprint settet er ett godt alternativ til både aktiv kjøring og daglig kjøring. mulig det hadde vært noe for deg?

mvh

Thorbjørn R

litt sporing blir det uansett ja. er usikker på hvilke fjører jeg har på nå, men det står bilstein dempere på den. føler den ligger mye bedre enn med fk understellet. tror nye eibach/h&r fjører og nye bilstein dempere blir veien å gå.

hadde også vert morro og prøvd DOT merkede gate slics.

burde da hatt et sett med smalere felger

hvordan er det med erfaringer med exentriske bærearmsforinger? det er vel for å justere caster?

gleder meg allerede til å få handlet inn en del nye deler :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...