Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å skaffe meg en 320d grunnet at 325i-en er så tørst.

Men i 2002? var det en motor oppgradering fra 136 til 150 hk. Hvor stor forskjell er det på disse bilene? Er 136-hesteren lat? jeg synes 150Hk-en gikk veldig bra. Prøvde den en dag Godt drag i den:)

Hva synes dere? Hadde tenkt på rundt 150.000

Skrevet

Jo nyere jo bedre!

Men: 02 mod 150hk har vistnok hatt visse problemer med turbo. Om den er byttet så er nok problemet eliminert.

Rust: Enkelte av disse bilene har massive rustangrep på panser, dører og bagasjelokk. Anbefalest å la en ekspert kikke på dem før eventuelt kjøp, da denne rusten kan være vanskelig å se for et utrent øye om den bare er helt i startfasen. Blir fort dyrt om man ett år etter kjøp har en rustholk.

Anyway: Ville gått for en sen 02-> 150Hk. Om det fører til at du må legge på noen kroner i kjøpssum så mener jeg at det er verdt det.

Skrevet
oki:) Takk for svar! Går denne bilen i nærheten så bra som en E36 325i når den er chippet?

Njaaaa.... Like sprek er den nok ikke, men med tanke på at det er en liten toliters firer så går den slett ikke så verst. Dog så vil du garantert savne lydbildet fra seksern.....

Skrevet
Min 320d med chip røyklegger 325 lett! Men når hastigheten kommer over 130 så tror jeg 325 vinner. men kjører aldri så fort alikevel ;)

Du tror det ja.... Jeg har prøvd begge deler, og bortsett fra det såkalte "mellomregisteret" så er 325i sprekere all the way. Og så har den den herlige lyden :D

Men at det ryker mer av en 320D, ja det har du selvfølgelig rett i.

Skrevet

Husk at E46 320d med 136 HK og E46 320d med 150 HK ikke helt har den samme motoren. Begge har M47D20 motoren, men den eldre motoren har et slagvolum på 1951 cm3 mot 1995 cm3 for den nyere varianten. 150 HK varianten har også common-rail dieselinnsprøytning og det er det som først og fremst medfører at dreiemomentet på den motoren er 50 Newtonmeter høyere enn for 136 HK varianten (330 Nm vs. 280 Nm). Den nyere motoren er i tillegg mer harmonisk og mer villig på høyere turtall. Jeg ville ikke ha chippet motoren, men hvis man først skal gjøre det er den nyere motoren teknisk mer mottagelig for en effektøkning uten at miljøomkostningene (sot og et øket drivstofforbruk) blir katastrofalt.

Skrevet

tja.. greide i allefall ikke å kjøre fra en chippet facelift e46 320d med min e36 328 på langstrekka på acr :roll:

Den episoden fikk meg til å kjøpe en 04 320d m sport :lol: Men, det tok ca 14 dager så var jeg lei av 320d`n. Herregud for en tragisk motor å putte i en ellers så flott bil.

Skrevet
Men, det tok ca 14 dager så var jeg lei av 320d`n. Herregud for en tragisk motor å putte i en ellers så flott bil.

M47D20 motoren er ikke tragisk til sitt bruk... og det er dessverre alt for mange som misforstår hva som er poenget med en dieselmotor. Jeg har kjørt over 175000 km med vår 2003 E46 318d Touring (som har den svakeste av M47 klonene med 115 HK og 265 Nm) og er det én ting jeg vil understreke er det at det ikke er en dårlig motor. Det er en svært god motor... til sitt bruk... som er effektiv og økonomisk kjøring på lange distanser. Er det typisk fritidskjøring og/eller kjøring opp/ned dalen en lørdagskveld som står på programmet bør man heller kjøpe en E46 318i/320i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...