Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange koster på sine biler.

Hvilke verdi kan enn definere ut av dette: affeksjon, markedes etterspørsel, creed, lettere salg men med tap/økt verdi, økt egen kunskap, biler kjøpt billige men ønsker det dobbelt uten hensyn til årsmodel, modifisering... , biler selges i deler til det dobbelt av hva hele biler selges etc.... ?

Skrevet

For det første.. Det finnes aaaaaltid en idiot.. Finnes alltid en idiot som ikke greier å se at han betaler overpris.. Det er denne idioten mange bilselgere venter på.. En bil har jo en markedsverdi. Dette er verdien på bilen sammelignet med andre biler av samme årsmodell, nypris, utstyr, antall osv.. Den andre verdien er det kjøpers marked som bestemmer, og her er bilen verdt det høyeste budet som blir gitt..

En verdi er jo også selgers egenvurdering av bilen. Enkelte kan ha kostet på bilen temmelig mye, og da er den "verdt" noe ekstra for eieren, som IKKE egentlig kan måles i kroner og øre, men som fort blir det likevel som "tort og svie".. Dersom selger ikke får det han opplever bilen er verdt, blir den heller ikke solgt. Det betyr at den er for dyr for kjøpers marked, og at det ikke er noen andre som ser verdien i bilen som eieren har satt seg.

At en bil som selges i deler er mer verdt enn hel, er fordi at bruktbilverdien er langt under 50% av bilens nypris. Derimot selges deler for 30-50% av nypris som brukte varer. Du øker dermed en bils verdi ved å dele den opp i flere salgsobjekt.

Dersom du selger en hel appelsin i kiosken din, kan du kanskje få 10 kroner for en appelsin. Derimot, hvis du selger den i båter, så kan du kanskje tjene opptil 20 kroner per appelsin, så det gjelder ikke bare med bil. Gjelder med vaffelhjerter og øl også ;)

Skrevet

Herlig lesning BreitBau når innlegget gir såpass mye vettuge meninger :-).

Så om en kjøper f,eks skinnsetter til 10 000kr, hvilke hensikt for salg vil enn oppnå med det? Enn letter selvfølgelig salget men i kr kansje litt men taper i kr.

Hva om enn kjøper en ny del (annen vinkling), hva kan enn forlange for videre salg av denne? 1/1 2/3 deler pris 1/2 1/3 etc.. pris?

Skrevet

Alt jeg har investert i bimmerne mine har vært rent tap.

Men har gjort det fordi det var en mening med det for min del.

Og vet at jeg ikke kan påregne å få noe annet igjen for deler og oppdatering annet enn at jeg blir fornøyd...

Skrevet
Alt jeg har investert i bimmerne mine har vært rent tap.

Men har gjort det fordi det var en mening med det for min del.

Og vet at jeg ikke kan påregne å få noe annet igjen for deler og oppdatering annet enn at jeg blir fornøyd...

Men dette gjør vel sikkert at du ikke vil selge bilene så lett kansje heller? ;-) Hvor lenge har du hatt touringen din Hofstad?

Skrevet

Må vel nærme seg 2,5 til 3 år?

Kjørt sikkert 100 000 med den under alle forhold uten problemer.

Men brukte vel 120-140 000 på den etter jeg byttet den til meg mot den 84 E30en.

ser det samme med de andre bilene mine også.

325en som blir montert på kompressor og full pakke og hvor alt av deler som jeg ikke syntes var 100 er byttet, kommer jeg aldri til å få igjen for.

Men er du entusiast blir det gjerne på denne måten, driver man smart gjør man det ikke slik.

Kan nevne at ingen jeg har solgt bil til er misfornøyd...

Skrevet

Nei det vil jeg tro Hofstad. Din og SteffanC touring har gitt meg mye insperasjon men må si lurt iall verden hva jeg har holdt på med av invensteringer og arbeide til tider. Savner den sølv fargen du har, da den forrige e34 jeg hadde slik, men ble dessverre stjålet og dukket ikke opp før noen år seinere. Gøy har det vært da holde på ;-). Annen viktig faktor for egen del har vært litt kunnskapen jeg har fått, samt som du sier entusiasmen.

Skrevet
Herlig lesning BreitBau når innlegget gir såpass mye vettuge meninger :-).

1)Så om en kjøper f,eks skinnsetter til 10 000kr, hvilke hensikt for salg vil enn oppnå med det? Enn letter selvfølgelig salget men i kr kansje litt men taper i kr.

2)Hva om enn kjøper en ny del (annen vinkling), hva kan enn forlange for videre salg av denne? 1/1 2/3 deler pris 1/2 1/3 etc.. pris?

1) Kjøp av slike luksusartikler kan vel ikke gjøres med den hensikt i å heve bilprisen, men å heve standarden for fører av bilen.. Derimot er det jo ikke til å stikke under en stol at takseringsverdien på en bil blir høyere, og dermed også markedsverdien dersom ekstrautstyr eller luksusartikler av en viss verdi for andre, monteres i en bil. Dersom du fortsatt selger bilen uten prisøkning, vil det slå ut på at bilen bør være lettere å bli kvitt..

2) Jeg går allti utfra at brukt del = 1/2 pris, og deretter er det en vurderingssak på, skjeldenhet, tilstand, nødvendighet. Da vil selvfølgelig delen bli mer verdt om den er sjelden, så god som ny eller noe du virkelig har lyst på. Dersom den er lett å få tak i, godt brukt og du trenger den ikke akkurat NÅ, så har den jo mindre markedsverdi for deg.. Her vil den jo da selvfølgelig ha større markedsverdi for en som trenger varen, selv om den er slitt og ikke er noe problem å få tak i..

Skrevet
Nei det vil jeg tro Hofstad. Din og SteffanC touring har gitt meg mye insperasjon men må si lurt iall verden hva jeg har holdt på med av invensteringer og arbeide til tider. Savner den sølv fargen du har, da den forrige e34 jeg hadde slik, men ble dessverre stjålet og dukket ikke opp før noen år seinere. Gøy har det vært da holde på ;-). Annen viktig faktor for egen del har vært litt kunnskapen jeg har fått, samt som du sier entusiasmen.

Når jeg er ferdig med kompressoren på 325en skal jeg shine opp touringen igjen.

Fordi den er klar til å godkjenne med mer effekt osv neste sommer.

Skrevet
Når jeg er ferdig med kompressoren på 325en skal jeg shine opp touringen igjen.

Fordi den er klar til å godkjenne med mer effekt osv neste sommer.

Hmm, dette må jeg høre mere om angående touringen. Kan sende deg en pm etter hvert. :-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...