Fuzzy Skrevet November 8, 2008 Skrevet November 8, 2008 Ser at GS bildeler har bra tilbud på castrol oljer nå, og i den forbindelse har jeg ett teknisk spørsmål som strengt tatt ikke er BMW, men om forskjeller på oljer etc... Har en 2000 modelll 320DAT som i følge castrols verkstedsmøretabell skal ha SLX Professional Powerflow BMW LL04 eller SLX Professional Longtec 0W-30. Men har også en 1998 Volvo V70 2.5T AWD og denne skal i følge castrol's verkstedsmøretabell ha SLX Professional Longtec 0W-30. I følge castrols ettermarkeds-smøretabell (Olje fra Mekonomen etc) skal begge bilene ha Castrol Edge Sport 0W-40. Siden den billigste av disse oljene akkurat nå er LL04 hos GS-bildeler og jeg skal kjøre "hjemmeservice" på begge lurer jeg derfor på om det er noe i veien for å kjøre LL04 på volvoen også? Bortset fra den LL04 til BMW så anbefaler Castrol like oljer på disse to bilene. Dette ble nok mer ett volvo-spørsmål, men i disse oppkjøpstider ser jeg det som relevant, særlig når vi snakker om en BMW-spesifikk olje
Fuzzy Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 *BUMP* -må da være noen som vet noe om dette?
S.Arnesen Skrevet November 9, 2008 Skrevet November 9, 2008 skjønner ikke helt hva du spør om. smøre tabellen sier at begge bilene skal ha samme olje, men du vet ikke om du kan fylle samme olje på begge bilene?
Fuzzy Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 Det jeg i praksis spør om er om det burde være greit å bruke LL04 på volvoen siden de øvrige oljene i smøretabellene for de to nevnte bilene er like. LL04 står ikke i smøretabellen til volvoen siden det er en bmw-spesifikk olje.
S.Arnesen Skrevet November 9, 2008 Skrevet November 9, 2008 så lenge det står i smøretabellen så er det ikke noe å lure på... kjør på...
bcrazy Skrevet November 9, 2008 Skrevet November 9, 2008 LL04 oljen oppfyller helt sikkert kravspesifikasjonen som burde stå i instruksjonsboka på volvo'en, så det burde ikke være noe problem.
Ballder Skrevet November 9, 2008 Skrevet November 9, 2008 Uansett så er det ingen som kan tittelere seg som oljeguru her inne vil jeg tro, og den ene ville brukt tema olje, mens den andre kun vil bruke det dyreste innen olje, da det er ensbetydende med kvalitet har jeg skjønt..?? Oljene du tar for deg her, er jo alle av "topp" annerkjent kvalitet, så jeg ser ikke grunn til bekymmer til og bruke samme oljen på disse to bilene. Det eneste jeg vil tillegge er at det lønner seg nok og holde seg til en type olje over tid, da den ene oljen kan rense og bryte ned filmen som den andre oljen igjen har bygd opp. Dem har en tendens til og rense/bygge litt forskjellig, da dem alle er tilsatt litt forskjellige tilsatser. Men hold deg sånn ca til den oppgitte wiskositet for gitte bilmerke, og bruk olje som er tilegnet diesel til disse, så er du på trygg grunn!
Fuzzy Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 Saken er jo at LL04 ikke står i smøretabellen til Volvoen. Men ellers er smøretabellene like for disse to bilene. LL04 er liksom best av disse oljene spesifikasjonsmessig så jeg heller ser ikke problemet med å bruke denne på volvoen selv om den ikke står i tabellen. Enklest å ha bare en type å forholde seg til. Volvoverksteded bilen har hatt alle servicene på til nå har utelukkende brukt Castrol TXT men om det ike er nødvendig så gidder jeg ikke forholde meg til to oljer når jeg nå skal kjøre "hjemmeservice"...
Fuzzy Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 Men hold deg sånn ca til den oppgitte wiskositet for gitte bilmerke, og bruk olje som er tilegnet diesel til disse, så er du på trygg grunn! Det anbefales samme LL04 til E46 være seg diesel eller bensin...
Sir Hofstad Skrevet November 9, 2008 Skrevet November 9, 2008 Jeg titulerer meg Mahatmaguru, i allefall på fritid.
Fuzzy Skrevet November 9, 2008 Forfatter Skrevet November 9, 2008 LL04 på BMW E46 er vel ca 25.000 km/ett åt mens min volvo har skiftintervall på 12.000 km. Så LL94 burde fortsatt ikke være noe problem på volvoen?
OKSE Skrevet November 10, 2008 Skrevet November 10, 2008 Det er ikkje nokon Castrol olje som heiter TXT lenger. Den mest brukte TXT oljen som var 5W/30 har skifta navn til SLX Professional 5W/30. Gå inn på castrol sine side og finn ut kva spesifikasjoner oljane har. http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028625 På linken finner du ut kva spesifikasjoner oljen du har brukt tidlegare har og samanlikner med LL04.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå