Kobar Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Kan dette gjøres selv? Hvordan skal dette gjøres, bilen skal stå på bakken, men skal avstand være helt lik foran som bak mellom forhjula? eneste som er å stille på er vel styrestaget. jeg hadde bilen inne på forhjulskontroll for 3mnd siden etter jeg skiftet bærebroer og styrestag foran, men etter jeg satte på nye foringer på stabstaget så har bilen begynt å spore igjen, så jeg tenkte jeg kunne prøve å stille om det ikke er alt for komplisert... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ice69 Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Du kan gjøre det selv, men det anbef. å gjøre det på ett sted hvor di har utstyr til det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
5 serie Skrevet November 8, 2008 Share Skrevet November 8, 2008 Kan dette gjøres selv? Hvordan skal dette gjøres, bilen skal stå på bakken, men skal avstand være helt lik foran som bak mellom forhjula?eneste som er å stille på er vel styrestaget. jeg hadde bilen inne på forhjulskontroll for 3mnd siden etter jeg skiftet bærebroer og styrestag foran, men etter jeg satte på nye foringer på stabstaget så har bilen begynt å spore igjen, så jeg tenkte jeg kunne prøve å stille om det ikke er alt for komplisert... ....Som før sagt, så lønner det seg å ta forstillingskontroll etter at (nødvendige foringer å stag) er utskiftet. -dersom en finner noe nytt å skifte ut etter en stund? så må man igjen ta forstillingskontroll. -SPISSING- dette er helt nødvendig å få gjort på verksted der man har data for den bilen det gjelder. (med mindre en har denne kunnskapen, og utstyr selv) Det skal taes forstillingskontoll for at bilen ikke skal være "understyrt eller overstyrt" det skal samtidigt sørges for at når hjulene er justert slik at bl.a. spissingen er ok, å skal også rattet vere beint, Disse tingene her er en å samme sak. -Dersom en skifter ut bare en styrekule eller f.eks. et styrestag, så klarer det seg som regel med å jusere etter spissingen å rattet. Men dersom man skifter ut mye deler...f.eks en stor overhaling av forstillingen, så bør man ta full forstillingskontroll m justering av; camber, castervinkel, og spissing. -Det er da bilen blir god å kjøre, med rett justert forstilling. At en bil ikke virker helt OK, skyldest nok at det har vært amatørmekanikere å skiftet ut et eller annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 8, 2008 Forfatter Share Skrevet November 8, 2008 jeg har skiftet ut alt i forstilling utenom styrestag m/kule på venstre side. ellers er alt skiftet, så da anbefaler du meg å få den levert hos nærmeste NAF da eller? jeg var hos en lokal mekkemann sist jeg stilte hjulene, og bilen var god å kjøre fram til nå som jeg bytta foringene til stabstaget.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet August 16, 2012 Share Skrevet August 16, 2012 Det er ikke noe problem å kontrollere hjulspissing selv. Dette kan man faktisk gjør med målebånd hjemme om man er to stykker. Strekk målebåndet på 2 faste punkt og så vannrett som mulig - les av. Får du f.eks 1422mm bak og 1418mm foran, så vet du at spissingen er 4 mm toe-in. Dette vil f.eks være litt for mye (E46 ligger på rundt 0-0,5 mm toe in. Altså helt nøytralt til 0,5 mm spissing positiv) Så må man kjøre på en rett strekke i f.eks 70 km/t og se hvordan rattet står i forhold til bilens rettning. Dersom rattet er helt bent (noe det sjeldent er etter en utskifting av f.eks en styrekule) så må man justere like mye på begge stagene. I dette tilfellet må man da skru 1,75mm inn i styrekulen for å få mer spredning dersom styrestaget sitter bak senter av hjulet (dette husker jeg ikke i farta på E46. Uansett må man skru det 1,75mm ut av styrekulen dersom det er i forkant av senter). Kanskje litt makkete forklart, men poenget er at dersom man har tunga beint i munnen og tenker logisk i forhold til hvordan stagene påvirker hjulspissingen, så er det ikke veldig krevende å justere akkurat hjulspissing hjemme. Nå er det sagt så er det selvfølgelig en fordel at fagfolk med kontrollmaskiner tar seg av dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet August 16, 2012 Share Skrevet August 16, 2012 Ville satt bilen inn på verksted med proft (dvs nyere) utstyr. Skal veldig lite justering til for å få feil vinkler. med tilhørende dårlige kjøreegenskaper og dekkslitasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå