Gå til innhold

E30 "M3" prosjekt avd. Sunnfjord - S50B32


G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm... Jeg henter strøm til luke fra main board inni bilen, såg ikke helt at strømmen der kom fra den bryteren. Men vet ikke hvor strømmen kommer fra. Går ikke ann å kople feil på luka, passer bare en plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere koblet feil :D. Org så er det corcuit breaker for el vindu og takluke. Samme krets.

Jeg er 100% sikker på at det er koblet riktig! ;) Men kan muligens variere etter årsmodell?

Synes også at det virker litt merkelig at disse skal gå på samme krets. Takluka er jo veldig enkel, releet ligger jo rett ved siden av motoren, og trenger kun en + inn. Hvis disse skal gå på samme krets, så blir det etter mitt kjønn 2 releer i rekke, som virker inn på el vinduene. Et rele som styrer hovedstrøm inn til både takluka og inn til comfortreleet til el vinduene.

Så etter hva som er logisk, skal det kun være en ledning som går fra + punkt i sikringsbok, via sikring og ned til den store samlinger av kontakter som igjen blir kobla opp til takluka. Da virker takluka så lenge du har vridd om nøkkelen et hakk! Men jeg er ikke helt sikker på dette..

Men legg ut et koblingsskjema over dette, så er det enkelt å finne utav! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket koblingskjema nå! :)

Sjekket for både en 86 mod, og 89 mod. Ser ut til å være likt på begge. Både takluke og el vinduer er på samme sikring, nr 17 i sikringsboksen.

Til takluka, så går strømmen direkte fra sikring, og ned til denne kontakten ved siden av rattstammen, der hvor du plugger inn ledningen som går opp til taklukemotoren. Altså går IKKE innom den bryteren.

Til vinduene, så kommer strømmen fra sikring og går videre til denne bryteren. Så skal du ha el vinduene til å virke, så må enten denne bryteren være tilkoblet, eller at du bare setter i en lask her :)

Siden du ikke får strøm til takluka, så ville jeg først og frems sjekket sikring, for å så sjekke at sikring har skikkelig kontakt! Har du målt om du før strøm inn til sikringen? Hvis ikke, så er det jo bare å åpne sikringboksen å se hvorfor. Mest sansynlig mangler det noen ledninger, viss du ikke får strøm inn til sikringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne her:

936r8b2m9oh4vqtjilmt.jpg

Er sikkert noen som er litt mer dreven på data enn meg som sikkert kan PM meg om hvordan jeg kan ta screenshots fra pdf filer.

http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e30/

Ellers kan du ta turen inn her å laste ned skjemaer med all den infoen du kan drømme om,

vel å merke er er det forskjell i utstyrsniva i de forskjellige skjemaene så man må lete litt i flere etter hva man lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, då har vi prøvd oss litt på takluke mekanismen i helga. Sjekka først at "barne sikrings brytaren" var tilkobla og at denne sto i på funksjon, men denne ga intet utfall verket fra eller til. Etter det eg har sett, så skal ikkje plusskabelen til takluka koblast til "Accessory Connector" kontakta, då det ikkje finst like former som denne i kontakta. Dog ligger det ei singel kontakt ved sidan av (gul og grønn(?)), som eg kobla meg til. Denne ledningstampen stikker ut fra eit enkelt rele. Anyway, dette gir ikkje utslag på strømforsyninga til motoren. I kampens hete enda eg opp med å file av hakket på kontakta slik at den passa i ei av dei andre.

Har no fått drift på takluka, men sliter litt med motoren. Plasserte luka i vippestilling og gjorde det samme med motor. Holder eg då inne knappen for å kjøre luka bakover, motor går i nøyaktig 11 sekund før den stopper. Og det er her problemet oppstår. Etter denne stoppen, har eg muligheit til å sleppe knappen, og trykke den inn igjenn i samme retning. Luka går då 2cm til bakover før den møter enden på skinna. Når den er komt så langt, jobber motor fortsatt i full speed bakover, og ender opp med å hoppe over eit par hakk på eine sida. Altså, luka bil skeiv. Forstår ikkje at det skal vere muleg å kjøre luka lenger bak når den har oppnådd riktig posisjon.

Litt knotete skreve, men håpa ein eller anna har gode tips til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at jeg misforstår deg her nå, men en ting er sikkert: Du kan kjøre luka så lang bak som du omtrent bare vil, hvis du bommer kraftig på motorjustering ;)

Du skriver at du kan kjøre motor i 11 sek fra tilt-posisjon. Stopper den ikke i lukket posisjon? Er du sikker på at du har tilt-posisjon på motor også? Det virker på meg som at du har hatt takluka i "tilt-posisjon", men montert motor der motoren står i "lukket-posisjon" og ikke "tilt-posisjon".

JFTR: husk at fra åpen luke (les: står i bakkant) så skal du ved å kjøre "fremover" ha to "klikk" for å komme i tilt-posisjon. Første klikk er jo "lukket" posisjon, klikk 2 er "tilt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at jeg misforstår deg her nå, men en ting er sikkert: Du kan kjøre luka så lang bak som du omtrent bare vil, hvis du bommer kraftig på motorjustering ;)

Du skriver at du kan kjøre motor i 11 sek fra tilt-posisjon. Stopper den ikke i lukket posisjon? Er du sikker på at du har tilt-posisjon på motor også? Det virker på meg som at du har hatt takluka i "tilt-posisjon", men montert motor der motoren står i "lukket-posisjon" og ikke "tilt-posisjon".

JFTR: husk at fra åpen luke (les: står i bakkant) så skal du ved å kjøre "fremover" ha to "klikk" for å komme i tilt-posisjon. Første klikk er jo "lukket" posisjon, klikk 2 er "tilt"

Når motor og luke står i tilposisjon, trykker eg inn bakoverknappen, denne kjører då i 4 sekund før den klikker. Luka er då gått i lukka posisjon (ingen åpning). Deretter trykker eg inn bakoverknappen igjenn, og luka går i 11 sekunder til eit nytt klikk kjem. Luka er då i åpen posisjon. Så kjem problemet, etter dette kan eg gang nummer tre trykke bakoverknappen inn, og då fortsetter luka 2 cm bak til den møter motstand i enden på skinnene. Dette resulterer i at tannhjulet hopper på wireren og kjem ut av stille. Det merkelege er at eg har mulighet til å køyre lenger bak. Stemmer forøvrig det du nevner ang klikk en og to over Pedi.. #-o#-o

For å forklare det på ein annan måte: Tar eg ut motor av innfestinga og kjører eksempelvis bakover, så kan eg trykke i det uendelege av og på uten at motor stopper. Går då i følgande syklus: 11sek-4sek-11sek-4sek-11sek....->uendeleg.. Altså, ingenting som forteller til motor "no er luka åpen, det er ikkje muleg å kjøre lenger bak" U c?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...