Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forskjellen mellom katter og hunder i forhold til båndtvang:

Katter dreper ikke babyer og lemlester ikke voksne og barn.

Ikke noe sånn "fordi de er godt oppdratt og det er menneskene som oppdrar dem slik", nei, fordi de rent teknisk ikke kan.

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

i det utsagne ditt er det jo eieren det er noe galt med, og ikke hundene... hadde ALLE hunder vært i bånd, hadde det ikke skjedd!

men selv har jeg aldri hunden i bånd, men ho er lydig, lite nysgjerrig på nye mennesker, og veldig rolig... dessuten når vi går på tur er det bare et *plystre* så er ho på plass og ho går aldri mer en 20 meter foran når vi er på tur... er folk redde, så sier jeg "gå bak" og der blir ho til jeg sier "gå!"

kan du si til din katt: ikke drit hos naboen, og bli her rundt huset? neppe!

Skrevet
i det utsagne ditt er det jo eieren det er noe galt med, og ikke hundene... hadde ALLE hunder vært i bånd, hadde det ikke skjedd!

men selv har jeg aldri hunden i bånd, men ho er lydig, lite nysgjerrig på nye mennesker, og veldig rolig... dessuten når vi går på tur er det bare et *plystre* så er ho på plass og ho går aldri mer en 20 meter foran når vi er på tur... er folk redde, så sier jeg "gå bak" og der blir ho til jeg sier "gå!"

Tror du gikk glipp av poenget mitt min gode mann ;).

Skrevet

Tror du gikk glipp av poenget mitt min gode mann ;).

joa, men må underbygge at "feilene" hos dyr, kommer fra feilene hos eieren ;-)

Skrevet
Forskjellen mellom katter og hunder i forhold til båndtvang:

Katter dreper ikke babyer og lemlester ikke voksne og barn.

Ikke noe sånn "fordi de er godt oppdratt og det er menneskene som oppdrar dem slik", nei, fordi de rent teknisk ikke kan.

Til dags dato så har det i mitt tilfelle vært flere katter som har skadet meg, enn det har vært hunder. Og skaden kattene har gjort har vært verre enn det en hund har gjort da disse går etter øynene... Heldigvis klarte jeg å få svinpelsen vekk..

Skrevet

Poenget er jo at dyret "hund", som art, må kontrolleres, oppdras riktig og behandles bra livet gjennom for å være stabile.

Siden man ikke kan garantere det er det en båndtvang på dyrene generellt.

Konsekvensene med løse og ukontrollerte hunder er jo også hinsides hva en katt, igjen som dyreart, kan klare å gjøre selv om den var besatt av satan selv.

Bikkjer er litt som våpen... ufarlige i de rette hender. Katter er som en vannpistol; selv i gale hender er katta i verste fall irriterende for andre.

Skrevet

Til dags dato så har det i mitt tilfelle vært flere katter som har skadet meg, enn det har vært hunder. Og skaden kattene har gjort har vært verre enn det en hund har gjort da disse går etter øynene... Heldigvis klarte jeg å få svinpelsen vekk..

Mitt eneste spørsmål til det er:

Hva i himmelens navn gjorde du med katten ?

Jeg har vært rundt katter de siste 15 år og aldri opplevd noe sånt, selv med illsinte katter, syke katter, gravide katter, katter som akkurat har fått unger osv. Og du sier dette har skjedd med deg flere ganger med flere katter ?

Dårlige bikkjer derimot har forsøkt å bite av meg fingre og andre ting og, i motsetning til kattene, har de faktisk musklene og anatomien til å klare det.

Skrevet
Poenget er jo at dyret "hund", som art, må kontrolleres, oppdras riktig og behandles bra livet gjennom for å være stabile.

Siden man ikke kan garantere det er det en båndtvang på dyrene generellt.

Konsekvensene med løse og ukontrollerte hunder er jo også hinsides hva en katt, igjen som dyreart, kan klare å gjøre selv om den var besatt av satan selv.

Bikkjer er litt som våpen... ufarlige i de rette hender. Katter er som en vannpistol; selv i gale hender er katta i verste fall irriterende for andre.

hmmm... hunder er i familie med ulv, hva er katter? jo løver og tigere... hvem har utifra art, strørst potensiell draps/skade mulighet? ;-) (veldig OT, men uansett)

men som du sier, en hund på 50 kilo, gjør mer skade enn en katt på 5... men det er jo som oftes et par typer hunder, som er den potensielle drapshunden... dobbermann, pittbull, rottweiler etc er jo store hunder... men selv om hund som art kan gjøre skade, er det gjerne de største som gjør noe... når så du sist en puddel ta livet av et menneske? hehe

Skrevet

hmmm... hunder er i familie med ulv, hva er katter? jo løver og tigere... hvem har utifra art, strørst potensiell draps/skade mulighet? ;-) (veldig OT, men uansett)

men som du sier, en hund på 50 kilo, gjør mer skade enn en katt på 5... men det er jo som oftes et par typer hunder, som er den potensielle drapshunden... dobbermann, pittbull, rottweiler etc er jo store hunder... men selv om hund som art kan gjøre skade, er det gjerne de største som gjør noe... når så du sist en puddel ta livet av et menneske? hehe

Som hundemenneske er du vel klar over at de rasene du nevner der i utgangspunktet er overraskende rolige og at en "ufarlig" dachs er vesentlig verre ? ;).

Poenget mitt er ikke at alle bikkjer er farlige og det er jo absolutt eieren det ultimat kommer ann på, men skadepotensialet fra 4-5kg katt mot 40-50kg bikkje er av ganske forskjellige verdner.

Rent atferdsmessig er også båndtvang på katter ganske drøyt, katter er ikke flokkdyr og er ikke programert fra naturens side til å følge en leder (som jo er hvorfor hele "bånd" konseptet fungerer uten å knekke dem psykisk). En katt i bånd er "fanget" mens en hund i bånd blir ledet av sin alfa ;).

Skrevet

Mitt eneste spørsmål til det er:

Hva i himmelens navn gjorde du med katten ?

Jeg har vært rundt katter de siste 15 år og aldri opplevd noe sånt, selv med illsinte katter, syke katter, gravide katter, katter som akkurat har fått unger osv. Og du sier dette har skjedd med deg flere ganger med flere katter ?

Dårlige bikkjer derimot har forsøkt å bite av meg fingre og andre ting og, i motsetning til kattene, har de faktisk musklene og anatomien til å klare det.

Har blitt bitt av hund en gang noe som var helt selvforskyldt(brøyt opp kamp mellom hunder også beit den meg ved et uhell, har blitt angrepet av katt flere ganger når den skulle få medisin og har blitt angrepet av katt en gang ved å gå forbi....Uansett så dreper jeg ikke dyr, og selvfølgelig hadde det ikke vært kult å kjørt på en katt, men støtter gjerne opp det med båndtvang på katter

Skrevet

Som hundemenneske er du vel klar over at de rasene du nevner der i utgangspunktet er overraskende rolige og at en "ufarlig" dachs er vesentlig verre ? ;).

Poenget mitt er ikke at alle bikkjer er farlige og det er jo absolutt eieren det ultimat kommer ann på, men skadepotensialet fra 4-5kg katt mot 40-50kg bikkje er av ganske forskjellige verdner.

Rent atferdsmessig er også båndtvang på katter ganske drøyt, katter er ikke flokkdyr og er ikke programert fra naturens side til å følge en leder (som jo er hvorfor hele "bånd" konseptet fungerer uten å knekke dem psykisk). En katt i bånd er "fanget" mens en hund i bånd blir ledet av sin alfa ;).

ja, jeg vet det, men som jeg sier, det er i gal eiers hender en hund er farlig!

en katt er seg selv nesten uansett... og har sett mange katter... og alle driter og pisser der de vil... det er det som irriterer meg med katter... hadde de holdt seg "hjemme" hadde det ikke gjort meg en dritt om hvor sinna/snille og sånt de var ;-) en hund kan du sette grenser for, nettopp fordi, som du sier, de må ha en alfa, en katt gjør det den vil... vil de være borte fra huset i to uker, så gjør den det...

Skrevet
Jeg er hundemenneske selv, og er ikke spesielt glad i katter men dyr er dyr, og jeg liker alle dyr:)

Har kjørt på ei katte med bmw'n for noen mnd siden, ikke spesielt moro skal jeg være ærlig..

helt enig! kunne aldri tatt livet av et dyr, bortsett fra naturlige grunner og sånt da...

var passasjer når vi kjørte på en rev ei gang... fikk klump i halsen når jeg måtte ut å ta livet av dyret fordi ingen andre turte å gå ut av bilen ei gang... lå der og så på meg, hadde lite lyst til å slå den i nakken med hjulvinna, men det var jo for revens beste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...