Gå til innhold

Ta ut 12 volt fra kupé uten å bruke sigarettenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal koble opp mobiltelefonholder med lader og muligens gps i min BMW 520i E39. Det jeg da lurer på er om jeg kan ta ut 12volt fra en annen plass enn sigarettenneren da jeg vil beholde en clean look rundt dashbordet i bilen. Jeg vil også ha det slik at da jeg skrur av tenninga på bilen, så kobler dette ut. Mulig å få til dette?

Håper på svar! :D

Skrevet

Vil jo helst ikke ha brente ledninger da, vet ikke hvor mye strøm slikt kan trekke jeg?

Forresten, sigarettenneruttaket lader fortsatt mobilen min når jeg slukker bilen :? hvor lenge står denne på før den stenger seg? Har pleid å bare dra denne ut...

Skrevet

Du må under dashbordet og finne ei ledning som gir 15 signal,dvs strøm når tenninga står på hakket før startmotoren snurrer. Der finns flere muligheter,men finn ei tjukk ledning og koble deg inn på.

Aller helst bør du gå til sikringsboksen og koble deg inn på tenningssignalet der tenker jeg...:)

Jord kan du ta hvor som helst i godset egentli,men der er nok flere jordingspunkter som kan være greie å koble seg inn på..:)

Skrevet
Er det ikke mulig å få strøm fra dette uten å kjøpe dette adapteret? Lage til en enkel sak selv?

Klippe ledningene og montere et sigarett-tenneruttak.

Selv laget jeg overgang med en ødelagt lommelykt en sigarett-tenner fra e34, og en loddebolt.

Men adapteret på ebay var ikke akuratt dyrt da.

• 2 months later...
Skrevet

En ting jeg lurer på, før jeg bestiller en slik en fra Ebay er om at denne mister strøm når jeg skrur av tenninga eller ikke? Det er ganske essensielt i motsetning til sigarettenneren som er foran girspaken som ikke stenger seg...

Skrevet

Få fatt på tegninger over det elektriske (gull verdt i slike tilfeller). Tror jeg har hjemme å kan ved anledning (tidsmessig) finne frem til hva du burde koble deg på, da ikke alt kan være aktuelt. Det er ikke bare å finne en kabel å huke deg innpå. Du må velge den rette, med tanke på belastningen, slik at du ikke får sikringer som ryker. Og bruke en av sikringene som er forbundet med unloader relè i sikringsboks er praktisk å enkelt, da unloader relè kun åpner når du vrir om tenning. Dette relè gir dermed kontakt til flere sikringer (ting som ikke fungerer med mindre du har tenningen på) . Viktig og skille styrespenning og spenning du kan kjøre belastning på. Man vil jo ikke ha ting sikringsløst i en bil : ) Å legge opp egne sikringer syntes jeg er en uprofesjonell løsning og er mere slik "bare for å være sikker, for jeg vet egentlig ikke helt hva jeg driver med" men men, vær sin smak : )

Vil du ha noe hjelp, så kan jeg bidra med det, bare send en PM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...