lagrinn Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 Er det noen kjente feil på en 530 ia, er en 3liter v8 men veit ikke motorbetegnelsen, bilen er en 1993. tenker på om motor/girkasse har noen svakheter? takker får svar.
Jesse Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 Er vel samme automatkasse som i 540 eller? Vært endel som har hatt noen problemer med plastkulene i kassa. Søk rundt så skjønner du. Ellers er vel oljepumpe på disse motorene ikke helt stabil eller det jeg har hørt.
nimitz Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 lagrinn skrev: Er det noen kjente feil på en 530 ia, er en 3liter v8 men veit ikke motorbetegnelsen, bilen er en 1993.tenker på om motor/girkasse har noen svakheter? takker får svar. Mulig et dumt spm men er 530i en v8? Trodde 540i var v8 og 530 var rekke sekser?
Jonner'n Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 tror 530 først kom i r6, men så senere med v8. Det er ikke samme automatkasse i disse bilene, men mulig de passer overens. automat kassa 5hp30 (til 540) har et par svakheter mtp de plastkulene som nevnt over her, samt at den visstnok er en tanke underdimensjonert for motoren(ikke sikker på det siste her). kassa til 530 (5hp18) skal være skuddsikker for 3l v8..
kbteknik Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 530 var rekke 6er frem til 92, deretter v8. både manuell og automatgirkasser bruker å være bra, men på aut kan man som en regel lukte å se på oljen, er den svart eller lukter brennt er kassen sliten.. uanset altid bytte olje på automatkassen regelmessigt.....
FlyBoy Skrevet November 12, 2008 Skrevet November 12, 2008 Sant som Jonner'n og kbteknik sier. 530 var opprinnelig r'6, men mellom 92 og tom 95 var de V8. Nå er 530 r'6. Nå må du opp på 535 og 540 for å få V8. Det er ikke samme girkasse i 530 og 540. Det er noen forskjeller. F.eks de plastkulene i 540 kassa. I 530 er de av stål, hvis jeg ikke husker feil. Som Jonner'n har sagt, de er ganske så skudd sikre!
lagrinn Skrevet November 13, 2008 Forfatter Skrevet November 13, 2008 takk får mange gode svar, så det er viktig og bytte oljen ganske ofte på automatkassa? eller holder det med et skift interval på 10000km? hørt noe om at oljepumpa må strammes til en gang i blandt ja, noen kur imot dette? locktite på boltene?
Jonass Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Jonner skrev: tror 530 først kom i r6, men så senere med v8. Det er ikke samme automatkasse i disse bilene, men mulig de passer overens. automat kassa 5hp30 (til 540) har et par svakheter mtp de plastkulene som nevnt over her, samt at den visstnok er en tanke underdimensjonert for motoren(ikke sikker på det siste her). kassa til 530 (5hp18) skal være skuddsikker for 3l v8.. Kassa til 540 er IKKE underdimensjonert. Tåler 580Nm mener jeg og huske. Tror ikke 530 kassa har disse kulene i det hele tatt, ikke sikker på dette da. Men har ikke hørt om at de skal være svake kasser. Oljepumpa må sjekkes, da boltene løsner. Bytter du olja på automatkassa når du kjøper bilen, trenger du ikke og bytte olje på leenge. 100-200tusen, ifølge bmw skal du egentli ikke og trenge og bytte i det hele tatt, men sånn rundt 100-200tusen kan det være greit og bytte på. Husk og bytt filtret i samme slengen.
Vmaxx Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E34/ står om 530 litt lenger ned på siden;)
S.Hafsmo Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 oljepumpeproblemet er løst med litt locktite ja. men skal du ha V8 må du jo prøve å få tak i en med man.kasse! mye mere skøy når man har kontroll over sakene! har og hørt en del om at det er en membran på veivhusventilasjonen som man få problemer med, men jeg har aldri snakket med noen som har fått det problemet. olja på autokassen skal visstnok være "livstidsolje" som nevnt her oppe. men kan sikkert være greit å bytte den og. motorkoden er forresten M60b30
Lars89 Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Stig81 skrev: Nå må du opp på 535 og 540 for å få V8. 540 og 550 er V8, 535 (twinturbo dieslel) er R6
Sir Hofstad Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 ZF 5HP18 og ZF 5HP 30 er betegnelse på kassene.
S.Hafsmo Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Lars; E39 535 er vel V8? mener jeg har sett en slik her på bimmers med m62b35. dog regner jeg med du bare snakker om e60.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå