Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen kjente feil på en 530 ia, er en 3liter v8 men veit ikke motorbetegnelsen, bilen er en 1993.

tenker på om motor/girkasse har noen svakheter?

takker får svar.

Skrevet

Er vel samme automatkasse som i 540 eller? Vært endel som har hatt noen problemer med plastkulene i kassa. Søk rundt så skjønner du.

Ellers er vel oljepumpe på disse motorene ikke helt stabil eller det jeg har hørt.

Skrevet
  lagrinn skrev:
Er det noen kjente feil på en 530 ia, er en 3liter v8 men veit ikke motorbetegnelsen, bilen er en 1993.

tenker på om motor/girkasse har noen svakheter?

takker får svar.

Mulig et dumt spm men er 530i en v8? Trodde 540i var v8 og 530 var rekke sekser?

Skrevet

tror 530 først kom i r6, men så senere med v8.

Det er ikke samme automatkasse i disse bilene, men mulig de passer overens. automat kassa 5hp30 (til 540) har et par svakheter mtp de plastkulene som nevnt over her, samt at den visstnok er en tanke underdimensjonert for motoren(ikke sikker på det siste her). :roll:

kassa til 530 (5hp18) skal være skuddsikker for 3l v8.. 8)

Skrevet

530 var rekke 6er frem til 92, deretter v8. både manuell og automatgirkasser bruker å være bra, men på aut kan man som en regel lukte å se på oljen, er den svart eller lukter brennt er kassen sliten..

uanset altid bytte olje på automatkassen regelmessigt.....

Skrevet

Sant som Jonner'n og kbteknik sier. 530 var opprinnelig r'6, men mellom 92 og tom 95 var de V8. Nå er 530 r'6. Nå må du opp på 535 og 540 for å få V8.

Det er ikke samme girkasse i 530 og 540. Det er noen forskjeller. F.eks de plastkulene i 540 kassa. I 530 er de av stål, hvis jeg ikke husker feil. Som Jonner'n har sagt, de er ganske så skudd sikre! :)

Skrevet

takk får mange gode svar, så det er viktig og bytte oljen ganske ofte på automatkassa? eller holder det med et skift interval på 10000km?

hørt noe om at oljepumpa må strammes til en gang i blandt ja, noen kur imot dette? locktite på boltene?

Skrevet
  Jonner skrev:
tror 530 først kom i r6, men så senere med v8.

Det er ikke samme automatkasse i disse bilene, men mulig de passer overens. automat kassa 5hp30 (til 540) har et par svakheter mtp de plastkulene som nevnt over her, samt at den visstnok er en tanke underdimensjonert for motoren(ikke sikker på det siste her). :roll:

kassa til 530 (5hp18) skal være skuddsikker for 3l v8.. 8)

Kassa til 540 er IKKE underdimensjonert. Tåler 580Nm mener jeg og huske.

Tror ikke 530 kassa har disse kulene i det hele tatt, ikke sikker på dette da. Men har ikke hørt om at de skal være svake kasser.

Oljepumpa må sjekkes, da boltene løsner.

Bytter du olja på automatkassa når du kjøper bilen, trenger du ikke og bytte olje på leenge. 100-200tusen, ifølge bmw skal du egentli ikke og trenge og bytte i det hele tatt, men sånn rundt 100-200tusen kan det være greit og bytte på.

Husk og bytt filtret i samme slengen.

Skrevet

oljepumpeproblemet er løst med litt locktite ja. men skal du ha V8 må du jo prøve å få tak i en med man.kasse! mye mere skøy når man har kontroll over sakene!

har og hørt en del om at det er en membran på veivhusventilasjonen som man få problemer med, men jeg har aldri snakket med noen som har fått det problemet.

olja på autokassen skal visstnok være "livstidsolje" som nevnt her oppe. men kan sikkert være greit å bytte den og.

motorkoden er forresten M60b30 ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...