Gå til innhold

Missvisning speedomoter/tripteller

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de fleste biler viser speedomteret litt høyere fart enn man faktisk holder (5-10%). På vinterhjul som er litt større enn normalt, men innenfor lovlig margin, er speedometeret i vår BMW ca. 100% riktig. Samtidig så har forbruksmåleren gått opp med ca. samme prosent som speedomotermissvisningen har gått ned, egentlig ganske naturlig. Har tenkt å sjekke i morgen når jeg fyller bensin hvordan dette harmonerer med faktisk forbruk.

Det jeg lurer på er følgende:

Er det samme missvisning på triptelleren som på speedometer? Har de fleste biler gått 5-10% kortere enn det man tror?

Regner dog med at speedometeret viser litt lavere for at man ikke skal risikere å kjøre for fort uten å vite det med lovlig hjuldim., men har de kompensert dette på tripteller som helst bør være nøyaktig?

Skrevet

Arti tanke da. Hvis det er misvisning på speedo, bør det jo også i utgangspunktet være det på kjørte km også. Ingen med GPS som kan kjøre et tur å skjekke?? :)

Skrevet

Jeg ville svart ja, men at det overhodet ikke har noe så si..

De sier at å starte en bil i minus 20 grader er som å påføre motoren 5 mils slitasje.. Jeg starter min bruksbil i minus 20 grader kanskje 80 ganger i løpet av en vinter.

Dette gjør at jeg egentlig kan pluss på 4000 km i kjørelengde..

Siden motoren slites ved kaldstart også i minus 10 grader, som sikkert er 80 dager det også, kan det jo tenkes at jeg sliter motoren unødig 6000 km i året..

Har jeg da hatt bilen siden den var ny, og den er 10 år gammel og har gått 170 000, så vil den egentlige km.stand heller være på ca 230 000..

DERIMOT, har bilen stått i Kristiansand eller hatt motorvarmer, så har bilen egentlig bare gått kanskje 175 000 km..

Så alt sånt er bare relativt.. Er usaklig å å gå kun etter km. stand når man kjøper.. Man kan ta det som veiledning, men det bør ikke være en tungtveiende faktor.. Jeg tørr påstå at etter 130 000 km så er alt utforbakke, og en bil med 150 000 på telleren koster omtrent like mye å holde i orden i året som en som har gått 200 000...

Skrevet

Var vell aldri snakk om slittasje på motor, og antall startet i så å så temp, eller at en ikke bare skal gå etter km.stand?!

Var vell mer ett hypotetisk spørsmål fra en som lurte på det;)

Skrevet
Var vell aldri snakk om slittasje på motor, og antall startet i så å så temp, eller at en ikke bare skal gå etter km.stand?!

Var vell mer ett hypotetisk spørsmål fra en som lurte på det;)

Han spør om følgende: Det jeg lurer på er følgende:

Er det samme missvisning på triptelleren som på speedometer? Har de fleste biler gått 5-10% kortere enn det man tror?

Første spørsmål blir besvart i første setning: Ja, det tror jeg nok..

Andre spørsmål: Ja det tror jeg også, men er ingenting å bry seg om..

Sånn, fattet meg i korthet.. Er du fornøyd nå?

Skrevet

På min gamle 525IX så viste speedometer ca 5km/h for mye. Men jeg hadde en funksjon på kjørekomputeren der han skulle varsle meg når jeg kom den gitte hastigheten jeg hadde satt inn. I dette tilfellet 110 km/h. Ved ca 115 km/h på speedometer kom det så et varsel opp i instrumentpanelet om at jeg hadde nått "maksfart" Så om den missviningen kun er der for sikkerhetsskyld tror jeg er en selvfølge for å hindre for høy hastighet.

Dette er egentlig irriterende da mange sjåfører i Norge tror at deres speedometer viser 100 % korrekt og for sikkerhetsskyld skal legge seg 5-7 km/h under fartsgrensa for å være på den sikre siden. Dette ser du spesielt ved fotobokser. I prakisis blir den reelle farta ofte både 10 og 15 km/h under fartsgrensa pga dette tullet når du legger sammen missvisning og sikkerhetsmarginen til sjåføren.

Ligger storsett 10 km/h over fartsgrensa på speedoen, som reelt vil si 5 km/h over, men ved en eventuell laserkontroll trekker de fra ytterlige 2-3 km/h, så jeg slipper unna. Har hendt flere ganger :)

Skrevet

Speedometeret i min E36 viser nå nesten 15 km. feil med vinterdekkene på, som er 15".

Men 17" sommerdekk viser den så og si riktig...jeg trodde det var elektronisk justering av dette?

Skrevet

Tenkte mye på dette i går. Det er ikke bare slik da, at speedometeret har innebygd motstand som gjør at den ligger litt etter, mens tripteller ikke har noen motstand så denne er korrekt?

Skrevet
Tenkte mye på dette i går. Det er ikke bare slik da, at speedometeret har innebygd motstand som gjør at den ligger litt etter, mens tripteller ikke har noen motstand så denne er korrekt?

Er noe slikt jeg har lurt på og, og ville tro var det mest fornuftige, men hadde et lite håp om at noen visste at sånn er det.

Forøvrig er jeg helt enig i at man ikke skal se seg blind på hvor langt en bil har gått, men det blir en annen diskusjon.

Ang. store hjul så "sparer" jeg nok inn noen km hver vinter pga. størrelse på vinterhjul, vet bare ikke om den da teller færre km enn vi kjører eller riktig siden speedometer da er riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...