Torbjørn H Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Hvist du ikke skal åpne motoren og kjøre 0,5 bar vil det fynke greit. med du kan ikke vente deg allverdens effekt 190-200 hk max. Det hørtes MYE ut. Er jo da snakk om nesten 100hk ekstra, og det vil da si ca 100% effektøkning! Men det at M40 er en "drittmotor" fatter jeg ikke hvor kommer fra. Må bare få sagt at jeg har tenkt å bytte motor grunnet lyst på mer effekt og har på en måte begynt å gitt faen i motor å drivlinje. Jeg har en M40b16 som jeg daglig pisker hardt og lenge på snøføret, og kjører mye gris sommer og vinter, for å si det rett ut! Dette har jeg gjort ca 100k km på over 3 år. Bilen startes ofte i 10-20 minusgrader uten motorvarmer. Motoren har gått langt over 300k km, er ikke sikker lengre pga bytte av instrumenthus flere ganger. Motoren tikker å kakler men fungerer likevel utmerket!
oddis Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 MÅ ha: Eksosmanifold tilpasset turboflensen. Turbo (med intern wg) Rør fra turbo til innsug. Da får du ladetrykk/overtrykk i innsuget ved gasspådrag. Men skal det holde mer enn til postkassa er det nok lurt å skaffe motoren mer bensin i form av f.eks justerbar bensintrykksregulator, som oppjusterer bensintrykket til dysene. Luftmengdemåleren burde enten settes før turbo, eller i trykksystemet, i sistnevnte tilfellemed oppstramma klaff. Det første er det teoretiske korrekte, men det har bevist seg at begge ting fungerer til en viss grad. Det er også nødvendig å ha en måte å forskyve tenningen på, så du ikke lager hull i både stempler og blokk + toppakning i form av tenningsbank. En tenningsforskyver kan være løsningen, som er vært brukt i mange år på "budsjettrimming", før datasprut kom. I dag er det selvfølgelig datasprut som anbefales, også siden de har blitt ganske så rimelige de siste årene. Wastegaten, hvis den er intern sitter rett inntil turbo, og er en ventil som åpner på gitt trykk, slik at ikke eksosen skal bygge seg opp i turbo, og den skal fortsette å lade mer en ønskelig. Ekstern wastegate bruker man å sette et sted mellom toppen og turbo (på eksosmanifolden), for å lede eksosen vekk. Disse er ofte mye større i diameter og kan kvitte seg med eksosen hurtigere (= lavere eksostemp og trykk). Orginalt så har sugemotorer et veivhusventilasjonssytem, som du må issolere fra trykket som kommer inn i innsuget. Disse må altså blendes, og sendes som oftest til en ekstern catchtank (kan f.eks være ei colaflaske). En intercooler kan også være lurt for å kjøle ned den komprimerte lufta turboladeren lager. Lav temp = mer effekt. Intercooler settes mellom kompressordelen på turbo og innsuget. Dumpventil er lagd for å slippe ut trykket som blir skapt i trykkrøret fra turbo når du går av gassen, for å slippe at turboen bråstopper og reverserer seg maks. Viktigst av alt er å holde Air/fuel forholdet riktig, dette er den absolutte forutsetning for å ha en fungerende motor.
Lars89 Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 m42 er det mye deler å finne til iforhold til m40?m40'n er vel også feil konstruert så kammen blir slitt fort, så er vel bedre å satse på en m42 el m43 vel.. m42 er is'n med 140hk ? M42 er en helt annen motor som det finnes mye deler til ja... M40 er en drittmotor som ikke duger til en ting. M43 er forsåvidt grei, men meningsløs og finnes ikke deler til den. Konklusjon: Kjøp M42!
takaasen Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Hvor mange komponenter trenger man egentlig..?Åssen er det med/uten ventiler..? Dump, resirk, osv?? Wasegate = ?? Tror du skal sette deg ned litt å leste om turbo før du hiver deg uti. kjøp maximumboost eller streetturbocharging. søk på forumet / internett sett deg et mål for hvor mye hk du vill ha. og gå utifra det. da kan du begynne og se på hvilke deler som blir nødvendigt. men dette koster penger. se www.powerpage.dk http://www.titanmotorsports.com/ http://www.pure-pf.com/ http://www.metricmechanic.com/ http://www.linkecu.com/ http://www.vacmotorsports.com/ http://www.atpturbo.com/Merchant2/merchant.mvc http://www.kilander-racing.se/ http://www.666fabrication.com/ http://www.metricmechanic.com/ https://www.koed.no/ dette setter koster med frakt og MAV ca 21000kr
takaasen Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 "Det hørtes MYE ut. Er jo da snakk om nesten 100hk ekstra, og det vil da si ca 100% effektøkning!" quote] det står max. ikke at du får det. ja jeg tok litt i men 180-190 er jo ingen ting. det bare for å ilustrere at du ikke får allvedens hest samme hva du gjør. skal du ha mer må man opp i trykk og da bedre interne motor komponenter dette er snak om 318m40 eller m43 med 115-113 hk altså max 76 hk mer ikke 100. ja grovt regnet kan du satse på 0,5bar = 115+57,5hk altså 172,5 hk teoretisk men jeg er enig at m40 ikke er noe godt utgangspunkt. M42 er ikke så lett å få taki, som m40.
Torbjørn H Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 dette er snak om 318m40 eller m43 med 115-113 hk altså max 76 hk mer ikke 100. ja grovt regnet kan du satse på 0,5bar = 115+57,5hk altså 172,5 hk teoretiskmen jeg er enig at m40 ikke er noe godt utgangspunkt. M42 er ikke så lett å få taki, som m40. Njaa, M40 er også levert med 102 hk på papiret Jeg har generelt liten tro på det teoretiske angående effekt når det gjelder turbotrimming. Personlig ville jeg ikke orket å bygge turbo på denne motoren. Koster mye mer enn det smaker. Til trådstarter: Virker som om takaasen og oddis har god greie på dette her, og jeg ville hørt på deres råd!
Rogern Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 M10 motoren er jo en god sliter å bygge på. Disse får man jo får en 500 lapp.
Snake Oil Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Tror trådstarter skal lese seg opp litt selv innen emnet før han tar noen som helst valg her. Men,hvorfor vil du bygge turbo? er det for effektøkning eller fordi du har lyst å bygge? Om det er for effektøkning så må jeg bare si at det finnes originalmotorer i alle størrelsesordener som bare er å dumpe rett oppi.disse vil også være en mye lettere mekanisk utfordring og et bedre valg for deg på alle måter i mine øyne. OM du derimot ønsker å bygge turbo for å prøve deg,så vil jeg råde deg til å bygge på et prosjekt som er verdt å legge pengene i.for penger det ryker det en del av. Siden du ikke har gjort dette før så vil jeg anbefale å bygge på en motor som det leveres det meste av deler til,så du slipper å jukse til så mye.tenk også drivverk her. JEG mener at du ikke bør kaste bort tid på å bygge noe som leverer under 250hk,da det er rundt her det begynner å bli gøy,og skrante på originale motorvalg.eneste grunnen for å bygge turbo på en 4er som leverer under 200-250hk er vektfordeling. Ellers så må du tenke volum og høyest mulig grunneffekt. jo høyere effekt uten ladetrykk,jo mer effekt utgjør ladetrykket.derfor vil jeg be deg glemme alt mindre enn M42 motoren.Arbeidet og pengene er tilnærmet det samme,men effekten uteblir.det syns jeg blir litt meningsløst. et annet problem er motorstyring.det beste,men dyreste valget her er å bytte til et datasprut da det er best og holder mulighetene åpne for påbygg ved valg av sprut er vel egentlig det viktigste å handle på råd fra den som skal justere det. En billigere løsning er tilleggssprut.aner ikke hvordan tilgjengeligheten er til bmw,men til en del japsebiler kommer de ferdig justert til forskjellige oppsett.omtrent plug & play og fungerer helt topp. Den billigste varinten du kan velge er et par dyser fra høggeren og trykkbryter.men da syns jeg bygget er på et sånt lavmål at da kan du bygge på hva som helst egentlig.da er det bare snakk om å få en kompis til å sveise grenrør til en liten turbo fra høggeren,veivhusvent. i ei colaflaske og gi gass.BB-Lambda er en fordel om dette skal holde lenger enn ei uke. Det er viktig å ha et mål for prosjektet FØR man starter,og holde seg til det. hva man ønsker å oppnå er det som avgjør hva man velger av volum,kompresjon,kvalitet på deler og ikke minst turbovalg. ta foreksempel en cossiemotor.lite volum,lav komp,høy effekt og stor turbo. resultatet her er en lite kjørbar motor som eksplodere et sted etter 4000rpm. helt greit på en banebil som cossiene ble bygd som,men for en bil som brukes 90% på gata så ville jeg ikke gått i denne retningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå