Gå til innhold

E30 Turbo's prosjekt storsekser M20 Turbo


E30 Turbo
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da er litt deler ankommet garsjen, og jeg gleder meg til neste sesong allerede! :D

Dette ser ut til å bli verdens første M20 motor som blir stroket til 3.1 liter, og turbokonvertert! 8) Limmet kjørte med 3.0 liters oppsett, og det ladet han like over 1000hk med, så målet mitt er i første omgang 800+! :twisted:

Blokka er en M20B25, som er borret +1mm. Alt innmat er fra Ireland Engineering, og består av veiv med 89.6 i slaglengde, H-profilråder i titan 130mm mener jeg det var, Ross 85mm smidde stempler. Oljeunderspyling av stempler, ARP bolter over alt.

Topp: Sveiset og planet, max porting, leter etter overdim. ventiler, billet alu vippearmer, Z58 turbokam fra PPF, PPF doble ventilfjærer++

Bensinsystem: 1200cc dyser, aeromotive A1000 pumpe med AN10 slanger, PPF fuelrail med aeromotive progresiv regulator med måler, blir mest sannsynlig også å kjøpe 45liters fuelcell.

Custom innsug med 80mm spjeldhus.

Ellers vil jeg bruke samme intercooler som i tidligere, og motorstyring vurder jeg å bytte ut mitt Haltech E6X med Autronic SM4 eller ViPec V88.

60mm wastegate, 75mm PPF dump++

Ang. drivverk, så er jeg i dialog med Martin Schance om bygging av ei 6 trinns sekvensiell kasse. Bakstilling blir E34 M5. Sponsor er høyt ønsket! :D (Bare kassa kommer seg på 95tusen +mva.)

Mer info og bilder vil komme etterhvert som jeg skrider fram! :)

hsk2qyto5e177g6a27fo.jpg

g4uzvhft7fn8295dtidv.jpg

a13fppx07y342rf21wk8.jpg

aoccrpgn487ed12q385i.jpg

cjdhhp1nsztslnrg69p7.jpg

2ldzjmd2usw3f9jzgyd2.jpg

bdvcevykdlhr0xxpzlhe.jpg

takjn8eguzbjzps1tyk7.jpg

5x3kdbcoxm6y6pjfebcy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det ble realitet med 3,1L :D

Moro at du går "all the way" med en M20. Må si jeg er spent på hvordan kjørbarheten blir på denne, med såpass vass kam, og sikkert dertil svæ(æææ)r turbo!

Skal du har tørrsump? Husker Limmet bla. hadde problemer med sviktende oljetrykk enkelte ganger på sin M20B30 med S50 veiv.

Lykke til, dette er skikkelig verstingprosjekt etter min smak. Galskap satt i system, det er godt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaujau, det er noen som har penger til det.

Har et spørsmål... Hvordan har du overhodet tenkt til å få feste på hjula? :D

Syke greier...

Hysj, vi snakker ikke kroner her, i tilfelle kona leser her! :D

Men, med tanke på feste, så blir det 10x17 med 285 bakdekk, så får jeg kanskje feste rundt 140-150! :lol:

Nei, det er nettopp det som er problemet med E30, så vi får forske litt på problemet.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det ble realitet med 3,1L :D

Moro at du går "all the way" med en M20. Må si jeg er spent på hvordan kjørbarheten blir på denne, med såpass vass kam, og sikkert dertil svæ(æææ)r turbo!

Skal du har tørrsump? Husker Limmet bla. hadde problemer med sviktende oljetrykk enkelte ganger på sin M20B30 med S50 veiv.

Lykke til, dette er skikkelig verstingprosjekt etter min smak. Galskap satt i system, det er godt! 8)

:D:D Ja, vurderte først 3.8 M5 motor, men er jo en del av de nå. Turbo blir MEST sannsynlig en Garrett Gt45r..

Har vurdert tørrsump, og elektrisk vannpumpe, men det er ikke oppe og avgjort enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og skuffe deg...men min er snart klar:-)

ett tips.du må aldr lakkere ei blokk sølvfarget.blokka blir 30%++varmere enn ei matt svart blokk.og varme er det siste en sånn grom motor trenger:-)

Turbo valg?

Det var da svarte.. :S Hehe

Hvilket oppsett skal du kjøre med?

Takk for tipset, da lærte jeg enda noe nytt i dag! :D

Edit: Garrett GT45R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gromt prosjekt for å si det mildt! skal si du satser. limmet bremset.. ja han bremset over 1000 hk men hvor mye ble kjørt? for all del, har tro på dette, men å legge lista litt lavere å ha en holdbar motor er kanskje mer morro enn å ha høye bremse tall :wink:

(regner med jeg får litt kritikk for det utsagnet)

for å spøre enkelt, hva kommer en strokerveiv på i NKR ca?

hadde ver morro å prøvd noe annet enn TD veiv,

her må du pare pøse med med bilder, og detaljert info.

ang toppen din, hvem er det som skal ta den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å kjøre med ca 600hk til vanlig, men under bremsing skal jeg se hvor mye evt. jeg klarer max! :)

Strokerkitet kom seg på ca. 20 000,- + mva. og frakt, men så kjøpte jeg litt annet stasj fra I.E. samtidig, så det var vel nærmere 40 totalt.

Toppen og blokka blir bearbeidet av Autotrim i Trondheim (Tore Østhus & Pål Ringen)

Skal legge ut MASSE bilder og info etterhvert ja, akkurat nå er jeg i full gang med motorbytte i svigers mitsu L200 som han har kjørt registereim havari på.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...