KjetilO Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Er det noen her som har opplevd å få 2'er feil på EU-kontroll fordi senkesettet ikke står oppgitt i vognkortet??? Skal de i det hele tatt bry seg om slike ting - trodde det bare var funksjonen som telte... Bare fordi dette nå er oppgitt til BT så må jeg vel hoste opp TUV papirer, ha bilen på lys og forstillings kontroll samt vise den på BT. Fikk også en 2'er feil på en liten olje lekkasje.. Syns dette var veldig pirkete... Noen som har likende erfaringer??
KalMar Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 jeg fikk også 2er feil pga senkesett.... du må ha tuv !!! jeg slapp lys justering...... å det med den olja... tenk vis det kommer en i hundre å helsike å du har lakt igjen en olje flekk i en våt sving.... er ikke så greit for han...
Hedfelt Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 De skal i utgangspunktet sjekke dette ja. Men visse lokale verksteder kan vel ha en tendens til å "overse" slike ting dersom man smisker litt. Edit: skrivefeil
tomerikk Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Det med olje lekasje blir subjektivt, det er ikke feil med ett drypp nå og da men om det drypper ofte skal det annmerkes. min erfaring er att de minst nøye er biltilsynet.
S.Arnesen Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 en bil som har ett senkesett som ikke er skrevet inn i vognkortet skal i teorien ikke gå igjennom eu godkjenningen...
øystein andre Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Jeg har aldri fått påpakk om senkesett, heller ikke om sota ruter framme men en oljelekkasje er vel ikke helt bra da, kan fort bli veldi glatt
-Erik- Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Hvis det drypper på gulvet under eu-kontrollen skal det være annmerkning.
icc Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Oljelekasjen bør du nesten fikse. Var på Auto 3000 en gang og skulle få min godkjent. De var ute å kjørte en tur i regnet også da de kom inn og testa så mente de at det lak olje bare fordi det tryppa et par dråper med skitt fra motoren. I tillegg så måtte jeg vise fram bilen for BT fordi de ikke mente det var godt nok at det sto i vognkortet at den var tillatt senka 20mm. Han BT fyren ble skikkelig irritert da jeg kom til dem fordi de på verkstedet var så pirkete og evneveik. Han EU-godkjente bilen min og fikk satt inn navn, størrelser osv. på senkesettet i vognkortet. Måtte sikkert betale over 1500 for hele sulamitten. Min regel når det gjelder eu-kontroll er å dra til en plass hvor man får være med, se på kontrollen og diskutere feil. Drypper det da litt fra tappeskruen i bunnpanna så er det bare å stramme den litt. Har funnet meg en veldig grei kar å dra til, han hjalp meg til og med å justere lysene en gang så jeg slapp feil.
øystein andre Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Er det blinde menn som kontrolerer der? veit ikke dem bare sier ikke noe Men ja, det burde vere ett problem
Der Barockengel Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Fikk også en 2'er feil på en liten olje lekkasje.. Syns dette var veldig pirkete... Noen som har likende erfaringer?? Lekkasjer fra motor skal vel strengt tatt listes som en feil - men praksis pleier å variere endel på dette punktet.
Klinz Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 de blir etter egen dømming. Men tommel regel bt seier me skal bruke er. viss de drypper på gulv eller henger dråper under er de ein feil. toer. For forureining..
tomerikk Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Oljelekasjer går under miljødelen av kontrollen, blir den regnet som forurensning skal det gis feil på den. det er ikke anngitt noen verdi på det, som f.eks. co har. derfor blir det litt subjektivt.
KjetilO Skrevet November 18, 2008 Forfatter Skrevet November 18, 2008 OK - takk for tilbakemeldinger Det blir litt detektiv jobb å finne ut av dette siden det er forlige eier som har satt på senkesettet... Gikk igjennom papirene som fulgte med bilen i sta for å se om jeg kunne finne noen TUV papirer, og der ser jeg at bilen har gått igjennom to! EU-kontroller etter at senkesettet ble montert – har faktisk papirene fra forstillingskontrollen som ble tatt da. Irriterendes at han ikke sørget for å få dette inn i vognkortet med det samme
Johnsen Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Hvis du finner ut hvor senkesettet er kjøpt og hvilket merke det er på det, så kan du ringe butikken og de fakser over TÜV-papirene til deg. Se på fjærene om du kan lese det som står på de, og evt farge. Senkesett, større hjul, effektanlegg ol., SKAL skrives inn i vognkortes SELV om du har TÜV-godkjenning på det! Sånn er det desverre bare. Og det med olja er nok veldig varierende fra stasjon til stasjon, men klart, det skal jo ikke lekke fra en bil, da er det jo noe feil....men hvor alvorlig hver enkelt tilfelle er, kan jo diskuteres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå