Bmw mann Skrevet November 20, 2008 Forfatter Skrevet November 20, 2008 Hmmmm Tar ikke den heeelt til meg jeg... Det er nå mange som har fått det godkjent. Å den tørrvekt forskjellen på 60kg.. At det skal være så mye arbeid pga 60 kg synes jeg høres litt rart ut. Men det skulle ikke forundre meg. Men så mye arbeid som du beskriver tviler jeg på. Arbeid vil det bli, helt klart men.. Jah jeg vet ikke. Men... I følge BMW NORGE så er karosseriet helt likt ifra 316 og helt opp til M3 ! UNNTATT disse forsterkningerne med girkasse opphenget og bærebro som de selger på Koed. Disse har jeg bestilt og er allerede på vei til meg. Men uansett skal den registreres. Å det skal gå an, må bare få tak i de rette folka som har vært borti dette her før. Vis ikke må jeg eventuelt kontakte Helge Vik, Bilbyggeriet, SSP, Koed, Schmiedmann, Gs +++ Alle disse her har erfaring med ombygging og registrering, så kan muligens få noe ut av dem vis ingen her har noe mer nyttig informasjon ? Eller noen som har vært borti dette før ? Noen som har regga en 318is til m3. Gjerne fortell noe om fremgangsmåte ..
Ellingsen B. Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Min er godkjent ombygd. Den ble først vist på Tüv i Tyskland. Fikk der et komplett dokument som sa at denne er "godkjent" og det er brukt riktig deler. Så på BT med Tüv papirer for godkjennelse av bygget i Norge. Du kan jo evt ringe å høre med forskjellige BMW verksteder. Det er vel de som avgjør om de kan godkjenne bygget, ikke BMW Norge? Det er nemlig Bmw norge som bestemmer i følge bt og verkstedene.. Hva kosta det deg og vise den i tyskland og få dokumentasjon ? Tid ? Det var forrige eier som gjorde dette, men tror det ligger på en 10.000? pluss bensin opp og ned.. Har du sendt søknad/brev til BT? Det vet jeg flere har gjort tidligere. Skrevet om hva som skal bygges..Fra 318is til M3. At alle deler er orginale osv.
Bmw mann Skrevet November 21, 2008 Forfatter Skrevet November 21, 2008 Jeg får prøve ringe dem og få en adresse av dem. Slik at jeg kan sende det skriftlig med alt info. Det virket ikke særlig intressant for dem da jeg møtte opp personlig og slo av en prat om dette. Fikk ikke sagt mer enn : Hei, Jeg har planer om å bygge om en bmw før han sa NEI, det blir vanskelig.. Men får prøve og ringe imorgen. Og eventuelt ta turen ut på mandag igjen. Vis ikke.. Har du noe informasjon om hvem i tyskland som gjorde det ? Noe hjemmeside, mail, tlf nr etc til dem slik at jeg muligens kan slå av en prat med dem og ordne noe.
Kentan-racing.com Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Bare og ringe helge vik.. kan omtrent garantere deg samme svar fra han og.. ikke for og være negativ men har prøvd og fått godkjent temmeli mye biler og har bare gitt opp.. Ja karosseriene er like så i sverige og mange andre land får du dette godkjent.. Og ja tuv kan godkjenne dette bygget som m3.. Men nei bil tilsynet godkjenner det ikke.. av en enkel grunn i bt sine datasystem går det ikke ann og endre vektene.. du kan forsterke og bygge om alt du vil og karene på gulvet kan si ja kjempe fin jobb.. men nei du får det fortsatt ikke godkjent.. For pcn demmers vil ikke bli med på det.. Så som sagt vei opp fronten på 318 bilen din så skaffer du deg en kompis med en bil med 6er og veier den.. da vet du ca hvor mye som må slankes.. For du må uansett få den like lett i fronten som den 318 er orginalt! Nr til helge finner du lett på nettet for jeg vil ikke gi det bort uten hannes tilatelse.. Forøveri får du omtrent garantert nei.. Og jeg sier det ikke fordi jeg bare e misunneli fordi du skal bygge en m3.. har en coupe stående som ikke er godkjent selv pga vekt problemer.. SSP har vel forøverig sluttet hørte jeg rykter på? Gs bygger biler men ikke bygger om slikt.. Schmideman driver vel og roter men ikke med slikt. Bilbyggeriet/automote byggde en m3 for ei lita stund sia.. med 6er bil som utgangspunkt.. Og alle de som har fått godkjent har godkjennt før den nye lova tredde i kraft.. Skal du nå klare og få godkjennt en ombygging så må du ha 6er bil for og klare det.. Vet enda ikke av noen som har klart og få godkjent dette med de nye reglene.. Men javel klarer du det så skal du få 1000 kr med meg! For de pengene føler jeg at sitter meget tryggt i lommeboka mi! Eneste løsningen du har om du vil ha m power motor er en s14 fra e30.. og da kommer dem til og henge seg opp i at motoren er gammel og avgass styret.. og at den aldri har hørt hjemme i e36.. Forøveri har vel å vikebil gitt seg på slike ombygginger nå etter bt strammet inn på reglene... ble for håpløst og drive med det mente de..
Bmw mann Skrevet November 21, 2008 Forfatter Skrevet November 21, 2008 Så som sagt vei opp fronten på 318 bilen din så skaffer du deg en kompis med en bil med 6er og veier den.. da vet du ca hvor mye som må slankes.. For du må uansett få den like lett i fronten som den 318 er orginalt!Nr til helge finner du lett på nettet for jeg vil ikke gi det bort uten hannes tilatelse.. Nr til Helge har jeg Selvfølgelig er det vektforskjell på en 318 i fronten mot en 320. Det er jo pga motoren er større å annet utstyr som står på som veier mer enn det som står i en 318. Men stripper du begge bilene veier de akkurat det samme begge 2. Å så lenge en skal flytte absolutt alt over fra donor bil, og i tillegg forsterke opp. Så er det jo identisk. Greit Pc`n deres sier noe annet. Men dette er jo ren logikk. Det skal gå å bør gå da maaaange har gjort dette før som sagt.
Kentan-racing.com Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 de maaaaaaaaange som du sier.. gjorde det før ny loven.. Nå er det teknisk umulig og få endret vekten.. Det var det som ble gjort før.. De tok ofte bare vekk en sitteplass siden du hadde øket vekten på bilen så var det greit... Men nå går dem på spesifikke aksler og vektene der.. Så hjelper overhodet ikke hvor like bilene er.. Så lenge papirene sier det så er det slik det blir.. umuli og forandre.. Men for guds skyld lykke til om du vil forsøke og krangle deg til og få endret vekt i vognkortet.. Da skal du isåfall få ordne omreggingen av chevyn min.. jeg har prøvd.. chevrolet forhandler har prøvd.. og 3 andre firmaer har prøvd.. ingen av oss har lykkes.. og de bilene er helt like.. Den som du kan kjøre på b lappen har total vekt max lovlig på 3500 mens min er lastebil og godkjent for over 3500.. bilene er helt prikk identisk.. men kan ikke omregges siden den nye loven kom.. Går ikke ann sier biltilsynet.. Bt på følgene plasser har sagt nei: ålesund.. ørsta.. molde.. kristiansund.. trondeheim.. jessheim.. bergen.. førde.. så har hørt på mange plasser og svaret er det samme.. går ikke og endre vekt i vognkort lenger... Så da er eneste alternativ for deg og få vekten lik som en 318 på fronten og det tror jeg neppe lar seg gjøre.. 6ern veier som pokker..
Bmw mann Skrevet November 21, 2008 Forfatter Skrevet November 21, 2008 Jeg tar turen ut til BT på mandag. Skulle vis være en spesiell mann her som hadde visstnok hele ansvaret på ombygging av biler. Så får høre hva han sier. Er han negativ så skaffer jeg meg en adresse til sentralen over ombygging og slikt og sender det skriftlig. Da er det lettere og se det svart på hvitt hva som skal gjøres. Går ikke det, så får du Ellingsen hjelpe meg litt mer med det firmaet nede i tyskland. Så får jeg betale dem 10-12.000kr for å få det ordnet. Så kan jeg ta meg en handletur på felger og masse annet samtidig
BreitBau Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Jeg tar turen ut til BT på mandag. Skulle vis være en spesiell mann her som hadde visstnok hele ansvaret på ombygging av biler. Så får høre hva han sier. Er han negativ så skaffer jeg meg en adresse til sentralen over ombygging og slikt og sender det skriftlig. Da er det lettere og se det svart på hvitt hva som skal gjøres. Går ikke det, så får du Ellingsen hjelpe meg litt mer med det firmaet nede i tyskland. Så får jeg betale dem 10-12.000kr for å få det ordnet. Så kan jeg ta meg en handletur på felger og masse annet samtidig Det er HELT utrolig.. Her får du svart på hvitt av FLERE her inne med god kontroll på dette, og du holder på ditt.. Hvor NAIV går det an å bli da? Det er NYE regler. Husker godt tråden til jensemann2003, han fikk godkjent sitt bygg KUN fordi han hadde fått tillatelse til å starte ombygging FØR loven trådde i kraft.. Han bygde om fra 318i til 325i.. POENGET er at det er samme karosseri, samme delenr, MEN de justerer IKKE lenger opp vekta, slik at det som står i vognkortet ditt er det som er lovlig totaltvekt.. Dermed vil det si at med en 318i som SELVFØLGELIG har samme karosseri som en 325, er du fortsatt LIKE jævli UANSETT hvor mye du vrir og vender og diller og daller med det, fastlåst på en totaltvekt som er vanskelig å bygge om til M3 med!.. Forøvrig mener jeg faktisk Helge svarte på dette spørsmålet i nå siste gatebil? Har hvertfall lest det i ett blad.. Du får bare styre på, og får du det godkjent så veit vi jo alle hvilket BT vi skal reise til.. På tidspunkt dette er skrevet er det 390 stk som har lest om temaet, og jeg ser ikke en eneste en som mener det som blir sagt her er "vranglære".. Sorry mac, du har rett og slett bare driti deg ut dersom du allerede har påbegynt ombygging.. Ikke har du lov til det heller, siden påbygging kun kan påbegynnes ETTER godkjent start fra BT...
SanMiguel Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Jeg tar turen ut til BT på mandag. Skulle vis være en spesiell mann her som hadde visstnok hele ansvaret på ombygging av biler. Så får høre hva han sier. Er han negativ så skaffer jeg meg en adresse til sentralen over ombygging og slikt og sender det skriftlig. Da er det lettere og se det svart på hvitt hva som skal gjøres. Går ikke det, så får du Ellingsen hjelpe meg litt mer med det firmaet nede i tyskland. Så får jeg betale dem 10-12.000kr for å få det ordnet. Så kan jeg ta meg en handletur på felger og masse annet samtidig Det er HELT utrolig.. Her får du svart på hvitt av FLERE her inne med god kontroll på dette, og du holder på ditt.. Hvor NAIV går det an å bli da? Det er NYE regler. Husker godt tråden til jensemann2003, han fikk godkjent sitt bygg KUN fordi han hadde fått tillatelse til å starte ombygging FØR loven trådde i kraft.. Han bygde om fra 318i til 325i.. POENGET er at det er samme karosseri, samme delenr, MEN de justerer IKKE lenger opp vekta, slik at det som står i vognkortet ditt er det som er lovlig totaltvekt.. Dermed vil det si at med en 318i som SELVFØLGELIG har samme karosseri som en 325, er du fortsatt LIKE jævli UANSETT hvor mye du vrir og vender og diller og daller med det, fastlåst på en totaltvekt som er vanskelig å bygge om til M3 med!.. Forøvrig mener jeg faktisk Helge svarte på dette spørsmålet i nå siste gatebil? Har hvertfall lest det i ett blad.. Du får bare styre på, og får du det godkjent så veit vi jo alle hvilket BT vi skal reise til.. På tidspunkt dette er skrevet er det 390 stk som har lest om temaet, og jeg ser ikke en eneste en som mener det som blir sagt her er "vranglære".. Sorry mac, du har rett og slett bare driti deg ut dersom du allerede har påbegynt ombygging.. Ikke har du lov til det heller, siden påbygging kun kan påbegynnes ETTER godkjent start fra BT... Hvis du får vekta ned såpass at det er likt en e36 m3 3.0l coupe vil jeg vite hva du har gjort ( send gjerne en pm).. Ser ikke at det umulig, men ser at det kan bli et lite problem..
Bmw mann Skrevet November 21, 2008 Forfatter Skrevet November 21, 2008 Eg begynte på et svar her.. Men du fortjene ikke noe svar Breitbau
BreitBau Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Det er helt i orden det... Hadde vel vært samme leksa som du har svart før med at det ER mulig, at det ER folk som har gjort det (ikke som jeg kjenner til etter nye reglene ble innført), biltilsynet ditt vil nok garantert vike vekk fra lover og regler som staten har vedtatt, og selvfølgelig tar alle de som har svart deg seriøst på spørsmålet ditt, feil...
BreitBau Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 Innleggene under er ett kort referat over hva som har blitt sagt tidligere i tråden. Enkelte avsnitt er tatt bort, men er ikke noe problem å finne igjen original-innleggene på de forrige sidene.. Hovedpoengene kommer godt frem. Du kommer til å få problemer med vekten når du bygger på en 4 sylindret bil. Blir vekt problem, 318 har 4 syl og en del letter enn 320/325 feks. Hvorpå du svarer: Vekt problem og vektproblem... Det er jo samme karoserri utenom disse forsterkningene egentlig. Så da etter disse burde det ikke være noe problem. Samme karosseriene ja men karosseriet ditt har lavere tillat totalvekt i vognkortet enn en m3 og etter ny lov har man ikke lov å forandre tillat totalvekt i vognkortet lengre. Kan si det med en gang at du har ikke nubbe sjans.. 318 har så lite godkjent vekt forann pga 4 sylindret motor at straks du får en 6 sylindret nedi så er den altfor tung.. Men.. Der er allti et men.. carbon skjermer,panser,grill,støtfanger ribbe vekk alt som kan veie litt og for den saks skyld ingen ting så kan du kanskje klare det men tviler fortsatt.. Å det med endring av vognkort og vekter har jeg bittert fått erfare.. skulle hatt klasset ned chevroleten min.. det går ikke lenger fordi dem kom med den regelen.. så den er og forblir en klasse2 bil.. Prøvde meg da på den.. jammen jammen dette gikk jo fint før og bilene er jo levert på samme måte orginalt.. Dette hjalp heller ikke.. Tror forøverig en 6er og en 4er skilte med 60 kg eller noe i tørrvekt.. uten olje vann og svinghjul.. Ergo skal du slanke 60 kg+ må du gå alvorlig løs på et eller annet.. Kanskje om du hiver ut dashn og alt innvendig og møter opp med bare en sports stol og de skjermene og slikt at du kan klare det.. Men husk på at 6er bilene har grovere forvogn bremser og slikt.. alt er større og veier mere.. tror nok ikke det går.. synd men sant.. Hvorpå du nok engang nekter og svarer: Hmmmm Tar ikke den heeelt til meg jeg...Det er nå mange som har fått det godkjent. Å den tørrvekt forskjellen på 60kg.. At det skal være så mye arbeid pga 60 kg synes jeg høres litt rart ut. Men det skulle ikke forundre meg. Men så mye arbeid som du beskriver tviler jeg på. Arbeid vil det bli, helt klart men.. Jah jeg vet ikke. Men... I følge BMW NORGE så er karosseriet helt likt ifra 316 og helt opp til M3 ! UNNTATT disse forsterkningerne med girkasse opphenget og bærebro som de selger på Koed. Disse har jeg bestilt og er allerede på vei til meg. Bare og ringe helge vik.. kan omtrent garantere deg samme svar fra han og.. ikke for og være negativ men har prøvd og fått godkjent temmeli mye biler og har bare gitt opp..Ja karosseriene er like så i sverige og mange andre land får du dette godkjent.. Og ja tuv kan godkjenne dette bygget som m3.. Men nei bil tilsynet godkjenner det ikke.. av en enkel grunn i bt sine datasystem går det ikke ann og endre vektene.. du kan forsterke og bygge om alt du vil og karene på gulvet kan si ja kjempe fin jobb.. men nei du får det fortsatt ikke godkjent.. For pcn demmers vil ikke bli med på det.. Så som sagt vei opp fronten på 318 bilen din så skaffer du deg en kompis med en bil med 6er og veier den.. da vet du ca hvor mye som må slankes.. For du må uansett få den like lett i fronten som den 318 er orginalt! Nr til helge finner du lett på nettet for jeg vil ikke gi det bort uten hannes tilatelse.. Forøveri får du omtrent garantert nei.. SSP har vel forøverig sluttet hørte jeg rykter på? Gs bygger biler men ikke bygger om slikt.. Schmideman driver vel og roter men ikke med slikt. Bilbyggeriet/automote byggde en m3 for ei lita stund sia.. med 6er bil som utgangspunkt.. Og alle de som har fått godkjent har godkjennt før den nye lova tredde i kraft.. Skal du nå klare og få godkjennt en ombygging så må du ha 6er bil for og klare det.. Vet enda ikke av noen som har klart og få godkjent dette med de nye reglene.. Du nekter, og forholder deg nok engang til gamle regler, samt motsier de som har vært borti problemet: Nr til Helge har jeg Selvfølgelig er det vektforskjell på en 318 i fronten mot en 320. Det er jo pga motoren er større å annet utstyr som står på som veier mer enn det som står i en 318. Men stripper du begge bilene veier de akkurat det samme begge 2. Å så lenge en skal flytte absolutt alt over fra donor bil, og i tillegg forsterke opp. Så er det jo identisk. Greit Pc`n deres sier noe annet. Men dette er jo ren logikk. Det skal gå å bør gå da maaaange har gjort dette før som sagt. de maaaaaaaaange som du sier.. gjorde det før ny loven.. Nå er det teknisk umulig og få endret vekten.. Det var det som ble gjort før.. De tok ofte bare vekk en sitteplass siden du hadde øket vekten på bilen så var det greit... Men nå går dem på spesifikke aksler og vektene der.. Så hjelper overhodet ikke hvor like bilene er.. Så lenge papirene sier det så er det slik det blir.. umuli og forandre.. Bt på følgene plasser har sagt nei: ålesund.. ørsta.. molde.. kristiansund.. trondeheim.. jessheim.. bergen.. førde.. så har hørt på mange plasser og svaret er det samme.. går ikke og endre vekt i vognkort lenger... Så da er eneste alternativ for deg og få vekten lik som en 318 på fronten og det tror jeg neppe lar seg gjøre.. 6ern veier som pokker.. Du kjører fortsatt på med ditt, pågangsmot skal du ha,. Er greit å sjekke opp om altså, men nå bør det snart ringe en bjelle. På dette tidspunktet hadde jeg innrømmet at jeg har tråkka i pastaen til svigers.. Men du skriver: Jeg tar turen ut til BT på mandag. Skulle vis være en spesiell mann her som hadde visstnok hele ansvaret på ombygging av biler. Så får høre hva han sier. Er han negativ så skaffer jeg meg en adresse til sentralen over ombygging og slikt og sender det skriftlig. Da er det lettere og se det svart på hvitt hva som skal gjøres. Det fremstår jo så klart!... Men lykke til videre
SanMiguel Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 Syns du tar av vel mye i blant BreitBau hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå