Gå til innhold

Ombygging 318is-->M3 - GODKJENNING

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest nøye gjennom denne tråden, og jeg er imponert over hvor mye tid og energi som er lagt ned av "veteraner" her på forumet for å hjelpe til :D

Jeg er selv interesert i å søke om godkjenning på ombygging av en E46 til M3. Da jeg skal kjøpe den norske bilen som skal bygges om, går eg for en 320 da disse har høyere aksellast orginalt. Ev. med automat, da disse sikker er enda tyngre. For å holde bilen innenfor tillatt totalvekt (-375) for nybygget.

Men hvor kan eg få hjelp til å dokumentere at karosseriet er "godkjent" forutsatt de rette forsterkningne. Går ut fra at BMW ikkje er overivrig til å hjelpe med dette :lol: Har hvert i kontakt med en forhandler, å delenummeret er forskjellig på eks. 320 coupe og M3.. Begge 2002 mod.

Setter stor pris på noen tips.. 8)

• 6 months later...
  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 1 year later...
Skrevet

Heliumzepplin på taket av bilen så blir nok bilen lett nok på vekta!

Så må man bare håpe att ingen på BT legger merke til att det er en diger zeppeliner på bilen din......

Får male den i kamuflasjefarger.

Er i det minste mer realistisk enn å få endret vekten i vognkortet.

Skrevet

Kom en ny regel hos BT 1.1.2009 hvis du må fjerne et sete for å komme innenfor lovlig vekt på bilen godkjenner de det ikke lengre.

Har selv ombygd en 316 -> 325, heldigvis hadde jeg søkt året før da. Var mye frem og tilbake, men jeg fikk det til :-)

Så når har jeg en 4 seters 325 som er under litt oppussing igjen ;-D

Skrevet

Vurderer å bygge om min 316 til 325 selv for tiden. Dette ser ut til å kunne gå da 316'en har automatkasse. Automatkassa veier rundt 40kg mer, som man får hente inn ved å bytte til manual, i tillegg så ser det ut som att automatbilen er registrert med mer enn 60kg mer i totalvekt, er ikke sikker på hvorfor.

Dette kan muligens være ett triks for å bygge M3 også? Finner man en 320-328 modell med automatgir fra fabrikk så kan det alltids være att der er nok romslighet i papirene til å få inn en M3 motor og understell.

3l M3 UF38880

Egenvekt: 1460

Totalvekt: 1930

Maks aksellast foran: 910

Maks aksellast bak: 1090

1460+(5x75)=1835kg

320iA NE93483

Egenvekt: 1350

Totalvekt: 1810

Maks aksellast foran: 870

Maks aksellast bak: 1020

1835kg-1810kg= 25kg

M3'en er altså 25kg for tung i dette tilfellet. Dette kan man kanskje redusere med lette 15" alu felger, lite luft i dekkene, ta ut u-oblogatorisk interiød som paneler, matter og til og med el-heis motorene. Har hørt om folk som har fått godkjent selv om dem er 20kg over, dette kan man ikke satse på, men man kan jo alltids prøve dersom det er ett par kilo igjen.

323iA BP14353

Egenvekt: 1400

Totalvekt: 1900

Her er totalvekten godt over det som skal til for å bygge om til M3 3l, men 323iA og 328iA er mye sjeldnere og vanskeligere å finne tak i for en rett pris.

Dette er tall for sedan. Coupe veier ikke det samme som sedanene så finn gjerne frem kalkulatoren. Kommer nok frem til ca det samme der, men kan alltids være att det gapet på 25kg er mindre for coupe'ene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...