bmw520 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Vel, er nok ikke akkurat mange som ikke blir provosert og irritert i trafikken vil jeg tro.
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er det ikke noe som heter at man skal slippe forbi biler som vil forbi?Husker ikke akkurat ordlyden i den paragrafen men. Jeg vet ikke om det er en paragraf for det, men jeg vet hvertfall at traktorer/saktegående-kjøretøy har en oppfordring om å slippe forbi raskere trafikk i ny og ne! Det kan vel ikke være en paragraf som går på at "andre vil forbi" Det er vel noe slikt som at "du ikke skal skape unødvendig irritasjon" Vet ikke om du lirte av deg dette for å fremprovosere diskusjon, men det er jo faktisk slik at man "ikke skal la seg provosere" i trafikken, uansett hvor vanskelig det er...Greit at man ikke skal skape unødvendig irritasjon, men rent juridisk sett er det ikke "snegler i trafikken" som gjør noe ulovlig, det er nok vi som fyker forbi i hastigheter langt over det tillatte Men missforstå meg rett, jeg er overhodet ikke fan av snegler! Ref. mitt forrige innlegg ovenfor her.. Edit: Og med det mener jeg at når du ligger i 70 Km/t i 80-sone, og du blir tatt igjen av omtrent 20 biler, så kan de andre 20 bilene defineres som "annen trafikk", og da er du vel faktisk til hinder!
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Det er vel egentlig her du tar helt feil.. Det å ferdes sakte ER å unødig hindre annen trafikk, om den andre trafikken ønsker å kjøre fortere.. Så er det jo ett definisjonsspørsmål på hva som er "annen trafikk", men når du blir tatt igjen av 20 andre individuelle sjåfører, så tørr jeg påstå dette kan defineres som "annen trafikk" Nok engang, ref. innlegget ovenfor
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er det ikke noe som heter at man skal slippe forbi biler som vil forbi?Husker ikke akkurat ordlyden i den paragrafen men. Jeg vet ikke om det er en paragraf for det, men jeg vet hvertfall at traktorer/saktegående-kjøretøy har en oppfordring om å slippe forbi raskere trafikk i ny og ne! Det kan vel ikke være en paragraf som går på at "andre vil forbi" Det er vel noe slikt som at "du ikke skal skape unødvendig irritasjon" Vet ikke om du lirte av deg dette for å fremprovosere diskusjon, men det er jo faktisk slik at man "ikke skal la seg provosere" i trafikken, uansett hvor vanskelig det er...Greit at man ikke skal skape unødvendig irritasjon, men rent juridisk sett er det ikke "snegler i trafikken" som gjør noe ulovlig, det er nok vi som fyker forbi i hastigheter langt over det tillatte Men missforstå meg rett, jeg er overhodet ikke fan av snegler! Ref. mitt forrige innlegg ovenfor her.. Edit: Og med det mener jeg at når du ligger i 70 Km/t i 80-sone, og du blir tatt igjen av omtrent 20 biler, så kan de andre 20 bilene defineres som "annen trafikk", og da er du vel faktisk til hinder! Teknisk sett ja, denne bilen er til hinder, men ikke i juridisk forstand, noe den skulle vært. Jeg hadde vel blåst forbi for lenge siden, utrolig irriterende når man ligger litt bak i køen, og huene foran ikke har vett på og kjøre forbi
Dr_S Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Ehhh..jo? Det er faktisk ikke lov å snegle i trafikken. Faktisk like ulovlig som å kjøre for fort. Når man ferdes sakte, hindrer man unødig andre trafikanter. Hvorfor tror du det ikke er lov med mopedbil på e-18? =)
336mik Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Dette er vel litt soria-moria luftslott tanker men. Som martin luther king sa(med fare for å tråkke i salaten):I have a dream.
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Nå ble jo min situasjon litt snakkis på dagens kaffeslabbedask, og da kom det frem at den ene ved kaffeslabbedasken hadde blitt stoppet i beltekontroll av UP uken før, hvorpå vedkommende sjåfør hadde sagt til UP: "hvorfor blir detta prioritert, kan dere ikke heller kjøre frem og tilbake og ta de forbanna svineskallene som kjører for sakte og skaper unødvendig irritasjon og farlige forbikjøringer?" Hvorpå politimannen svarte: "Desverre for deg, er årets fanesak bilbeltekontroller. MEN, du har helt rett. og DETTE er faktisk noe vi skal se nærmere på til neste år er det bestemt sentralt." Så joda, det er faktisk håp
Der Barockengel Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Dette er vel litt soria-moria luftslott tanker men. Som martin luther king sa(med fare for å tråkke i salaten):I have a dream. Det har vel forekommet at politiet har luket ut noen av de verste kødannerne i starten på ferietiden - men dette kommer vel inn under holdningsskapende arbeid, og er i mindre grad bevisste kampanjer for å få kødannere bort fra veien.
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Det er vel egentlig her du tar helt feil.. Det å ferdes sakte ER å unødig hindre annen trafikk, om den andre trafikken ønsker å kjøre fortere.. Så er det jo ett definisjonsspørsmål på hva som er "annen trafikk", men når du blir tatt igjen av 20 andre individuelle sjåfører, så tørr jeg påstå dette kan defineres som "annen trafikk" Nok engang, ref. innlegget ovenfor Endelig en jeg virkelig kan diskutere litt med! Som jeg skrev over her så ja, kjører man sakte så er man til unødig hindring for annen trafikk, men ikke i lovens forstand, og enten man liker det eller ei så er det loven som gjelder §3 Grunnregler for trafikk sier at man ikke unødig skal hindre eller forstyrre, men da rent lovstridig sett, altså hvis man stopper midt på E6 og drar donuts!
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Ehhh..jo? Det er faktisk ikke lov å snegle i trafikken. Faktisk like ulovlig som å kjøre for fort. Når man ferdes sakte, hindrer man unødig andre trafikanter. Hvorfor tror du det ikke er lov med mopedbil på e-18? =) Nå mente jo jeg slike trafikkanter som diskuteres her i tråden, altså helt ordinære biler, med "gode" fartsressurser, men med "snegle"-sjåfører. Og med mindre man snakker 20-30km/t under fartsgrensen så er det faktisk ikke ulovlig kjøring i lovens bokstav! Når det kommer til mopedbil på E6/E18/motorvei så er jo det faktisk ulovlig, og da er det regnet slik jeg skrev over her, nemlig som en lov-stridig, unødig hindring/forstyrrelse!
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Dette er vel litt soria-moria luftslott tanker men. Som martin luther king sa(med fare for å tråkke i salaten):I have a dream. Denne drømmen har jeg òg!
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Dette er paragrafen du leter etter. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Der var den ja, men jeg tror som sagt ikke "snegler" går under denne paragrafen, ei heller traktorer og andre sinke-kjøretøy. Og ferdes sakte er ikke juridisk sett å unødig hindre eller forstyrre Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Det er vel egentlig her du tar helt feil.. Det å ferdes sakte ER å unødig hindre annen trafikk, om den andre trafikken ønsker å kjøre fortere.. Så er det jo ett definisjonsspørsmål på hva som er "annen trafikk", men når du blir tatt igjen av 20 andre individuelle sjåfører, så tørr jeg påstå dette kan defineres som "annen trafikk" Nok engang, ref. innlegget ovenfor Endelig en jeg virkelig kan diskutere litt med! Som jeg skrev over her så ja, kjører man sakte så er man til unødig hindring for annen trafikk, men ikke i lovens forstand, og enten man liker det eller ei så er det loven som gjelder §3 Grunnregler for trafikk sier at man ikke unødig skal hindre eller forstyrre, men da rent lovstridig sett, altså hvis man stopper midt på E6 og drar donuts! jeg har forsåvidt ikke noe motargument på dette, så beklager, Blir nok tidlig kveld på deg Dersom ikke de som kjører sakte kan defineres som "unødig hinder", så kan selvfølgelig ikke §6 brukes mot disse, og dermed som du sier, faller bruken av loven i dette tilfellet bort.. Det hadde vært utrolig artig å fått en sakkyndig (forebehold at ikke skillbill er nettopp det) til å se på dette området og gi en kort og grei forklaring på nettopp hva som da kan være unødig hinder? Dersom du stopper å burner på e-18 er ikke akkurat §6 den de bryr seg om, så er litt usikker på hva som da kan defineres som unødig etter loven..
E36Cab1 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Viss man kjører unødvendig sakte mht vær- og føreforhold og dette er til hinder for trafikken bak og kan føre til farlige situasjoner(forbikjøringer osv) så er dette noe man kan bli stoppet og bøtelagt for av politiet.
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lurer på når det skal bli ulovlig å kjøre sakte, og at politiet faktisk prioriterer arbeidet med å luke vekk disse Nå ble jo min situasjon litt snakkis på dagens kaffeslabbedask, og da kom det frem at den ene ved kaffeslabbedasken hadde blitt stoppet i beltekontroll av UP uken før, hvorpå vedkommende sjåfør hadde sagt til UP: "hvorfor blir detta prioritert, kan dere ikke heller kjøre frem og tilbake og ta de forbanna svineskallene som kjører for sakte og skaper unødvendig irritasjon og farlige forbikjøringer?" Hvorpå politimannen svarte: "Desverre for deg, er årets fanesak bilbeltekontroller. MEN, du har helt rett. og DETTE er faktisk noe vi skal se nærmere på til neste år er det bestemt sentralt." Så joda, det er faktisk håp Får håpe på det da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå