Michter Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Er det noen som vet om noen felg merker som selger 9,5x18 og 10,5x18 ? eller 17"? så bilder av bilen til Leif med schmidt felgene. de var vel 9,5 og 10,5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Ett annet tips er å endre innpress slik at du får det til å stemme selv med litt smalere felgeR Kommer ikke på noen konkret, men de fleste leverer vel i de fleste størrelser.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michter Skrevet November 22, 2008 Forfatter Share Skrevet November 22, 2008 innpress.. hva mener du med det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Hvor senteret i felgen sitter i forhold til resten av felge. Vanskelig måte å si det på, men kan prøve å forklare litt enklere. Har du en 8" bred felg med ET42 (ET=innpress) vil den passe perfekt på en E36, men tar du en like bred felg med ET 20 som kanskje er til en 5-serie vil du få problemer med at den bygger 2,2cm lengre ut mot skjermen. Går du for innpress motsatt vei vil felgene kunne ta i dempere og lignende. Derfor må man ha litt ulikt innpress når man har ulik bredde på felgene. En 9" felg vil man nok ha litt lavere innpress på da den allerede bygger ca 1,25cm innover mot demperne pga bredden og man kan da kompensere med lavere innpress. Må også passe på at de ikke tar i skjermene, men de kan man jo hvertfall valse. Vanskelig og dum forklaring, men var et forsøk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Innpress er avstanden i mm fra senter av felgen til anleggsflaten i felgen som skrues mot nav/bremseskive.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Fant ut jeg måtte forklare litt bedre, og med litt illustrasjon: Her er det to stk felger med samme dekket. Til venstre et typisk E36 innpress, altså ET 42 og på høyre siden med typisk 5-serie innpress med ET20. Du ser av bildet av ET20 gir mer kant på felgen (røde "vannrette" kanten på venstre siden av hjulene). Dette fører til at monteringsflaten på felgen kommer nærmere sentrum av felgen og at felgen da vil stikke lengre ut i hjulbuen enn på hjulet med ET42 som da står 2,2cm lengre inn i hjulbuen. (La merke til at på bildet står ene hjulet med 225/45 og andre har 255/45, men dette har egentlig ikke noen betydning for innpress og slikt...) Edit: Var litt sen med illustrasjonen, men den er vel egentlig bare en litt mer detaljert versjon av den som kom ovenfor her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michter Skrevet November 23, 2008 Forfatter Share Skrevet November 23, 2008 sent svar fra meg. har ikke hatt nett på noen dager men takk for svar! Veldig fine illustrasjoner på hva innpress var, samt forklaringer! forresten, Ad|oS hvor fant du det bildet? noen som har noen anbefalinger av hvor mye ET jeg burde velge? og hvor mye ET som er maks på en e36? ta gjerne med noen bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 23, 2008 Share Skrevet November 23, 2008 sent svar fra meg. har ikke hatt nett på noen dager men takk for svar! Veldig fine illustrasjoner på hva innpress var, samt forklaringer! forresten, Ad|oS hvor fant du det bildet? noen som har noen anbefalinger av hvor mye ET jeg burde velge? og hvor mye ET som er maks på en e36? ta gjerne med noen bilder Det igjen kommer helt an på om du ønsker å valse eller ikke, og hvilken bredde du ønsker på felgene.. En annen ting å tenke på er at du kan greie mye lavere innpress på felgen, dersom du ønsker dekkstrekk på dekket ditt.. (At dekket skrår innover. Basically er det at dekket er for smalt for felgen).. Dessuten er det ikke maksimum innpress du ønsker, da vil hjulet stikke mer inni hjulbuen, og du får mindre kant.. Det er minimum innpress du leter etter, for å skyve hjulet ut mot hjulbuen, og for å få mer kant.. Forøvrig, kan jeg opplyse om det ikke er lov å endre ET (innpress) med mer enn 7,5 på hver side, så det vil si at med E36 som har original ET42, så kan du ha minimum ET35, eller maksimum ET49 (det opereres ikke med halve tall i ET).. Utover dette må det foreligge tuv papirer på felgen til den aktuelle bilmodell.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michter Skrevet November 23, 2008 Forfatter Share Skrevet November 23, 2008 hehe ble litt mye surr når jeg skrev i sta! selvfølgelig ville jeg jo vite minimum ET. Viste ikke at man trengte Tüv hvis man overstiger 7,5 +-! alltid noen irriterende regler...! Tenkte jeg skulle valse en del, noen som vet prisen på det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrmpower Skrevet November 24, 2008 Share Skrevet November 24, 2008 har også et spm har ac felger på bilen min nå(e36), og en kompis har desse felgene på en e34, men på dem felgene er det kant og han skal selge passer de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 24, 2008 Share Skrevet November 24, 2008 Har ikke femmer rundt ET20? Finn ut innpresset på de felgene du har i dag, også de felgene han har.. Har du Et40 og han Et20 er det så enkelt som at felgen hans vil stikke 20mm mer ut i hjulbuen enn din felg gjør i dag.. You see? Så er det bare å finne frem linjalen og måle Men husk at du må ha papirer ved eventuell kontroll da siden forandringen av innpress mest sannsynlig er større enn 7,5mm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrmpower Skrevet November 24, 2008 Share Skrevet November 24, 2008 okej:) skal høre med han jeg:) er kansje mulig at jeg kjøper e60m5 felger, med e36 inpress:) har 2 sett og velge mellom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå