Gå til innhold

Ang. chiptuning av E39?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke alltid det slår an. Jeg har testa totalt 3 chippa biler (2x audi 1.8t og en bmw 530 e39)

De var alle ødlakt etter min definisjon. Effektkurven var elendig, og fremprovoserte også fusk på noen turtall

Skrevet

http://trimchip.com/

her skal jeg til neste år og få en remap (skifte software) 8000 peng. har snakket med to stk som har vært her og de e kanonfornøyd og fått en vanvittig effektøkning. han ene med 530d manuell gir fekk målt 543 nm. husker ikke hk, men over 50 hk er. de tar ut softwaren i bilen og legger den over i pc. sender så til tyskland for optimalisering og så putter de den tilbake i bilen og woala :P:P

Skrevet

Jeg tror dette med chip på bensinbiler uten turbo er rimelig bortkastet kapital uansett hvordan en ser det.

Jeg tror det er viktig å avveie selv på bensinturbo om det er verdt hva det gjør med bilen.

Chip får du best effekt av på turbo diesel biler fra sekund ett. Det virker som om det er disse bilene dette er skapt for , med mindre du skal ha en bane bil der du også modifiserer på andre områder.

Skrevet

Hallå,

Man får inte stirra sig blind på just effektsiffran. Jag menar, 15 hk extra, det är ju knappt någon skillnad.

Det är så att bilen får en annan karaktär körmässigt. Vanliga fabriksmappade bilar är anpassade efter olika setups för olika väldsdelar och europa setupen är anpassad så att bilen ska kunna köras på 91 oktan. Då man chipar en bil anpassar man den för 95 eller 98 oktan och det gör att vridmomentet kommer tidigare, bilen känns mer pigg och går bättre genom hela registret. En chiptrimmad bil ska man köra på 98 oktan för att vara säker på att motorn inte spikar osv, där med går det inte att köra på 91 oktan längre (som finns i vissa länder fortfarande, kanske inte i norge och sverige). Men motorn i sig tar inte mer stryk om den är chipad , bara jobbet inte är gjort av någon som inte har koll på vad dem håller på med såklart.

Normalt brukar man även ställa upp varvstoppet litegranna så att man kan ligga längre på växlarna, detta kan tyckas onödigt om man kör normalt på gata, men på bana finns det mycket att hämta om man kan ligga längre på växlarna.

Sedan brukar man ibland även höjja fartspärren. Själv tycker jag det är vansinnigt då jag ändå inte tänker köra så snabbt, men finns ju dem som gillar att gasa ;)

Mvh

Adde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...