Fredrik Skrevet Desember 6, 2008 Skrevet Desember 6, 2008 Jeg har som kjent en "dansk" 2003 E46 318d Touring (den har også M47D20 motoren) og jeg har ingen problemer med å starte når det f.eks er 25 kuldegrader. For et par år siden opplevde vi dette da vi var på påskeferie i Norge og motoren startet på første slaget etter at glødepluggene var varmet opp... og vi har ikke motorvarmer. For ca. 10 år siden hadde vi en ny Peugeot 406 2,1 TD stasjonsvogn og den startet også på første slaget selv når det var godt under 30 minusgrader på Ringebufjellet. Jeg tror derfor at du bør ta bilen på service og finne ut hva som er galt.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Skrevet Desember 7, 2008 Var oppe i helga igjen, og gradestokken var nede i -30 grader Kinna i sikkert over 1 min uten å få start, og til slutt var batteriet nesten tomt, så da slutta jeg og fant fram en vifte som jeg la i motorrommet. Den sto på 2 kw i 30 min under et snøscootertrekk. Jammen fikk jeg start på siste skvetten av strøm Neste dag var det -18 grader, og da gikk det akkurat. Så jeg berger meg opptil -20 grader. Men jeg er ganske sikker på at det er noen glødeplugger som ikke er helt i orden, ikke at det er brudd i de, men de svekkes jo med tiden. Man hører jo at den tenner litt innimellom når man filer med startmotoren. Men jeg lurer på hvorfor den ikke gløder lengre når det er så kalt? Glødelampa slukker jo etter 1 sek....
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Skrevet Desember 8, 2008 Snakka med BMW i Tromsø i dag. Han kunne fortelle meg at importerte dieselbiler måtte bytte glødeplugger pga av det varme klimaet der nede. Dermed ble glødepluggene lite brukt og kokset igjen slik at funksjonen ble så og si nesten helt borte. Så det blr glødepluggskifte om ikke så altfor lenge.
Fredrik Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 Snakka med BMW i Tromsø i dag. Han kunne fortelle meg at importerte dieselbiler måtte bytte glødeplugger pga av det varme klimaet der nede. Dermed ble glødepluggene lite brukt og kokset igjen slik at funksjonen ble så og si nesten helt borte.Så det blr glødepluggskifte om ikke så altfor lenge. Det sitter også ofte svakere bilbatterier (færre Ampere) i sydlandske biler. Om ikke annet så gir dette kortere tid å starte på. En annen sak er at et bilbatteri blir svakere med årene og tappes derfor utrolig fort når først kulden kommer. Det er heller ikke sikkert at eldre biler (7-8 år gamle) har korrekt spenning fra dynamoen... og det igjen gir langsomt et svakere batteri... spesielt hvis man småkjører mye. Det kan derfor være en fordel å sjekke ladespenningen samt spenningen på batteriet før det blir skikkelig kaldt.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Skrevet Desember 8, 2008 Er heller lite småkjøring med denne bilen da ingen kjørerturer er kortere enn 7 km. Men når jeg kan kinne i over 1 minutt før du merker at strømmen fra batteriet begynner og avta vil jeg si at batteriet holder seg ganske bra til å være nesten 6 år gammelt. Taper jo tross alt 60% av batterikapasiteten ved -20 grader. Men jeg får start om jeg vil så lenge jeg bruker en varmevifte, så jeg satser på nye glødeplugger først.
dunderdo Skrevet Desember 21, 2008 Skrevet Desember 21, 2008 Min bil blir ALDRI glødet å den starter alltid etter 2sek kjinning (kjørt 280000km) med samme glødeplugger. Så jeg tror ikke det er så veldig bra å gløde 4 ganger hver gang du skal starte bilen Så mitt tips er å drite i gløding å heller kjinn til du får start så får du med litt oljetrykk før motoren går
Bmw325turbo Skrevet Desember 22, 2008 Skrevet Desember 22, 2008 Det at glødelampa slukker etter 1 sek når det er så kaldt tror jeg ikke er rett ihvertfall. Lampa på min lyser sikkert mellom 5-7sec ja tror jeg.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 23, 2008 Forfatter Skrevet Desember 23, 2008 Har ikke undersøkt så mye enda, da jeg har hatt trangt med tid da jeg stresser med å få snøscooteren klar til vintersessongen som er i full sving. dunderdo: Tviler sterkt på at det aldri har vært byttet glødeplugger, men om du kjører ned til 10 minus så har du så og si ikke bruk for dem. Men i 30 minus er de et must Og det er kun under 20 minus jeg sliter, da får jeg ikke start i det hele tatt. Det med å gløde 4 ganger er for å få opp tempen i forbrenningskammeret, men i følge BMW skal lampa slukke ganske fort. Så det blir bytte av glødeplugger samtidig som jeg skal ta en EGR-rengjøring, men det blir ikke før om en liten stund. Blir å fortsette med industrivifta i motorrommet inntil videre . Har undersøkt om defa, men det er kun en varmeplate som monteres på bunnpanna som yter hele 300 W, som jeg syntes var noe i minste laget når det er 30 minus ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå