Gå til innhold

M42 tikker ved kaldstart (318is)

Kobar
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk vann i olja etter jeg skifta noen pakninger på motor, og etter dette har jeg slitt med en grusom tikkelyd som kommer og går når motoren er kald.

Har skiftet olje og filter 3 ganger nå på 5-6mnd, men det skjer ingen forandring! alt vannet skal ihvertfall være borte!

Tikkingen er bare blitt mer og mer intens desto kaldere det blir i været, så hva er problemet her?

318is M42 som har rundet 240.000km.

sviver fint når den er varm, ingen antydning til tikking da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjer med meg ved kaldstart i flere minusgrader. Tikker ganske greit i 30-60sek før det forsvinner. I litt varmere vær er det ikke noe tikking overhodet, ikke tikker den ellers heller. Er det ikke bare fordi olja er så seig ved de temperaturene at det tikker? Og at den etterhvert flyter mer ut og smører ventilene bedre etter en viss tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en is i flere år som hadde hatt ett toppakningsbytte på 160.000. Pga vann i olja.

Når jeg kjøpte den hadde den gått 180.000. Den tikket også på vintern ved kaldstart, som om en eller 2 ventiler ikke hang med.

Da jeg solgte den hadde den gått 240.000 og hadde aldri ett problem med den og tikkingen ble aldri værre, men irriterende lyd var det ja.

Hvis det er en eller to til deg som bråker så kansje det lønner seg å bytte dem. Er vell hydrauliske ventiler på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på den her. Har sett mange ganger at noen anbefaler feitere olje ved tikking. Hvis det er så at motoren tikker når den er kald, betyr det da at det vil være lurt å kjøre på tynnere olje? Tenker da som så at oljen blir tynnere når den blir varm og tikkingen blir borte når motoren er varm = tynnere olje fjerner tikkingen.

Sånn for å være sikker her, er det så at fx en 0W-30 olje er tynnere enn fx 10W-40 olje? Og ikke motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører biltema olje jeg:) Funker fjell, er jo akkurat samme olja som statoil og de bruker, tappes til og med fra samme kanner:p Men er noe med dyre merker, som gir deg en følelse av "noe mer", så ser den. Erjo ikke så uvanlig at det tikker litt når motor er helt kald, og før olja har fått tynna seg:P Prøv å hell på litt mer olje enn det som skal være, pleier å hjelpe på tikkinga. Hjalp hvertfall på den forrige motoren min:) lykke til med problemet ditt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører biltema olje jeg:) Funker fjell, er jo akkurat samme olja som statoil og de bruker, tappes til og med fra samme kanner:p Men er noe med dyre merker, som gir deg en følelse av "noe mer", så ser den. Erjo ikke så uvanlig at det tikker litt når motor er helt kald, og før olja har fått tynna seg:P Prøv å hell på litt mer olje enn det som skal være, pleier å hjelpe på tikkinga. Hjalp hvertfall på den forrige motoren min:) lykke til med problemet ditt :D

Er kjempe fornøyd med den fullsyntetiske 5w50 oljen deres.. Aldri opplevd tikking el andre ulyder iløpet av vel 60000km med denne oljen..

Men å fylle mer olje enn max på peilepinnen for å motvirke tikking er jeg litt mer skeptisk til... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...