Kobar Skrevet November 24, 2008 Share Skrevet November 24, 2008 Fikk vann i olja etter jeg skifta noen pakninger på motor, og etter dette har jeg slitt med en grusom tikkelyd som kommer og går når motoren er kald. Har skiftet olje og filter 3 ganger nå på 5-6mnd, men det skjer ingen forandring! alt vannet skal ihvertfall være borte! Tikkingen er bare blitt mer og mer intens desto kaldere det blir i været, så hva er problemet her? 318is M42 som har rundet 240.000km. sviver fint når den er varm, ingen antydning til tikking da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet November 24, 2008 Share Skrevet November 24, 2008 du bruker ikke for tynn olje da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brian Skrevet November 24, 2008 Share Skrevet November 24, 2008 Samme skjer med meg ved kaldstart i flere minusgrader. Tikker ganske greit i 30-60sek før det forsvinner. I litt varmere vær er det ikke noe tikking overhodet, ikke tikker den ellers heller. Er det ikke bare fordi olja er så seig ved de temperaturene at det tikker? Og at den etterhvert flyter mer ut og smører ventilene bedre etter en viss tid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Luftwaffel Skrevet November 25, 2008 Share Skrevet November 25, 2008 Først: Hvordan olje kjører du? Høres ut som maskinen din sliter med å få oljetrykk, kansje kjøre en dieselrens eller ta ut og vaske oljepumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogern Skrevet November 25, 2008 Share Skrevet November 25, 2008 Jeg hadde en is i flere år som hadde hatt ett toppakningsbytte på 160.000. Pga vann i olja. Når jeg kjøpte den hadde den gått 180.000. Den tikket også på vintern ved kaldstart, som om en eller 2 ventiler ikke hang med. Da jeg solgte den hadde den gått 240.000 og hadde aldri ett problem med den og tikkingen ble aldri værre, men irriterende lyd var det ja. Hvis det er en eller to til deg som bråker så kansje det lønner seg å bytte dem. Er vell hydrauliske ventiler på denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 25, 2008 Forfatter Share Skrevet November 25, 2008 det er en quaker state type, noe og 30 tror jeg, uten å være helt sikker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 25, 2008 Forfatter Share Skrevet November 25, 2008 Hva er da den idèelle olja til en M42-maskin? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Luftwaffel Skrevet November 25, 2008 Share Skrevet November 25, 2008 Skal sjekke for deg når jeg kommer på jobb i morra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet November 25, 2008 Share Skrevet November 25, 2008 Prøvd å skifte ventiler? Er riktignok 16 stk da, men så dyre er de ikke, og det er ganske fort gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 26, 2008 Forfatter Share Skrevet November 26, 2008 prøver oljebytte i første omgang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 Slenger meg på den her. Har sett mange ganger at noen anbefaler feitere olje ved tikking. Hvis det er så at motoren tikker når den er kald, betyr det da at det vil være lurt å kjøre på tynnere olje? Tenker da som så at oljen blir tynnere når den blir varm og tikkingen blir borte når motoren er varm = tynnere olje fjerner tikkingen. Sånn for å være sikker her, er det så at fx en 0W-30 olje er tynnere enn fx 10W-40 olje? Og ikke motsatt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 26, 2008 Forfatter Share Skrevet November 26, 2008 ved oppstart idag ved +8c` så var det ikke antydning til tikking gitt så da blir det vell noe lekkert castrol olje på min bil òg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Kjører biltema olje jeg:) Funker fjell, er jo akkurat samme olja som statoil og de bruker, tappes til og med fra samme kanner:p Men er noe med dyre merker, som gir deg en følelse av "noe mer", så ser den. Erjo ikke så uvanlig at det tikker litt når motor er helt kald, og før olja har fått tynna seg:P Prøv å hell på litt mer olje enn det som skal være, pleier å hjelpe på tikkinga. Hjalp hvertfall på den forrige motoren min:) lykke til med problemet ditt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Prøvd å skifte ventiler? Er riktignok 16 stk da, men så dyre er de ikke, og det er ganske fort gjort Bytte ventiler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet November 28, 2008 Share Skrevet November 28, 2008 Kjører biltema olje jeg:) Funker fjell, er jo akkurat samme olja som statoil og de bruker, tappes til og med fra samme kanner:p Men er noe med dyre merker, som gir deg en følelse av "noe mer", så ser den. Erjo ikke så uvanlig at det tikker litt når motor er helt kald, og før olja har fått tynna seg:P Prøv å hell på litt mer olje enn det som skal være, pleier å hjelpe på tikkinga. Hjalp hvertfall på den forrige motoren min:) lykke til med problemet ditt Er kjempe fornøyd med den fullsyntetiske 5w50 oljen deres.. Aldri opplevd tikking el andre ulyder iløpet av vel 60000km med denne oljen.. Men å fylle mer olje enn max på peilepinnen for å motvirke tikking er jeg litt mer skeptisk til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå