Gå til innhold

varmeapparat varmer dårlig, og er veldig plaget av dugg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har veldig mye dugg på vinduene nå i de litt kaldere tider. Av og til er det så håpløst at jeg nesten må stoppe, om jeg da ikke drar hånda over ruta. Vifta går på full fettar, men likevel er det som å fise i motvind, så godt som ingen effekt. Først av alt hva kan denne hyppige duggdannelsen komme av? Dugger stort sett på alle vinduene, men frontruta og bakruta er ekstrem. Har kjøpt innvendig og utvendig rens og anti-dugg middel til frontruta, så skal prøve det som et siste forsøk når det dumper ned i postkassa.

Så over til vifta. Den blåser ganske bra synes nå jeg iallefall. Problemet er at det tar år og dag før det kommer varmluft ut av den. Etter at jeg har fått motoren opp i driftstemperatur er fortsattt lufta som kommer ut like iskald som da jeg startet bilen. Og tiden jeg bruker til jobb, rundt 30min, er ikke nok til å gi noen som helst varme i kupeen. Kjører jeg lengre turer står som regel varmen på fult hele turen, da holder den temperaturen sånn passe. Etter min mening burde det vært ganske bastue med den på fullt i et par timer. Dette er uten ac. I tillegg når det er kaldt ute får jeg en plystrelyd i vifta ved gasspådrag, spesielt ved litt belastning som i motbakker.

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

jeg hadde eksakt samme symptomer i min e38, da var ac kompressorn igang hele tiden.. du kan se på kompressor hjulet om det slår ut og inn eller om det snurrer hele tiden..

Kommer det mye vann fra under bilen om dagene?

Grunnen til dette er at viss kompressoren går hele tiden vil det bli kald luft forde om du har på full varme.. og tilslutt så iser fordamperen (kjøleradiatoren) igjenn og da forsvinner nesten all luft.. pga. fukt av is osv vil det og komme dugg...

var identiske problem som jeg hadde, så derfor vil jeg anbefale deg å sjekke dette :)

Mvh Raymond

Skrevet

Jeg har ikke ac på min da, men har det noen betydning?

Vann under bilen? Tja, snø og dritt som smelter stort sett, er snødekte veier og vanskelig å si om det kommer fra snøen eller ikke. Men jeg kan ikke huske å ha sett noe iallefall.

Det blir faktisk litt varme i mitt etter en laaaaaang stund, som regel når jeg er ferdig med kjøreturen kan jeg ane en bitteliten lunk på lufta som kommer ut. Da har jeg som regel kjørt iallefall i en halvtime.

Skrevet

Hm, har du sjekket at det er nok vann i kjøleanlegget på motoren? Er visst noe med at motoren prioriterer vann til motorkjøling, er det for lite blir det ikke noe til varmeapparatet.

Masse dugg i bilen har jeg sett andre steder kan komme av lekkasje i varmeapparatregister. Noe som og vil forklare en eventuell vannmangel.

Skrevet

Det som gjør at varmen kommer sent, er sikkert fordi det er luft i kjølesystemet. Vist du ikke ha sjekket de, så kan det være en fordel. :)

Skrevet
men likevel er det som å fise i motvind, så godt som ingen effekt.
Det å fise i motvind vil gi like god effekt som å fise i vanlige værforhold, med mindre du bruker fisen til å drive deg selv fremover. Da vil vindrettningen selvsagt ha noe å si.

:wink:

Skrevet

dugg og ikke effekt er nok en lekasje og lite vann. Så sjekk etter lekasjer og om du har nok vann i radiatoren. Med en hodelykt eller godt lys, kan du lett se om vannet når opp til korrekt nivå.

Skrevet

Husker varmeapparatet funket en liten anelse kjappere forrige vinter, og siden dette kun er andre vinter jeg har bilen selv så aner jeg ikke hvor lenge siden det er fylt på eller skiftet. Jeg husker at jeg så nedi i sommer og bemerket at det begynte å bli lite, men så har det blitt helt glemt. Jeg får iallefall prøve å fylle opp og merke av og sjekke en gang i uka om nivået minker.

Har ikke merka noe lukt eller sett noe fuktighet som kan tilsi at det lekker, men man vet vel aldri. Men det kan vel også godt hende det dugger så mye fordi varmeapparatet suger (som i dårlig effekt :)) for tiden.

Noen som tilfeldigvis vet hvilken type som skal fylles på? Må vel uansett sjekke, hvis det er mulig å se noen farge på det som er nedi radiatoren.

Men en siste ting, noen som har vært borti den ulyden fra vifta? Skrur jeg vifta på 0 mens jeg gir på blir det stille, setter jeg den på igjen derimot kommer den plystrelyden fra vifta igjen. Skjer bare når det er minusgrader som jeg kan huske. Har aldri vært oppe med kjølegreia før, men kan det være noe lager på vifta etc som begynner å bli slitt?

Skrevet

Går an å se farge i ekspansjonstank (med lommelykt), ellers kan du suge opp noe med slange eller noe sånt. Original kjølevæske er visst grønn. Du kan blande grønn med standard blå. Skriv et nytt innlegg hvis du har rød :)

Ulyd og plystring i vifta kommer ofte av slitt lager.

Skrevet

sjekker du bare kjølevannet en gang i året? hummm.. er jeg paranoid kanshe :) trur jeg sjekker 1gang i mnd eller annavær :)

Skrevet

Tja, hvis du ikke har lekkasje, så skal det vel ikke være nødvendig å sjekke så ofte i grunn. Det er ikke mye som forsvinner hvis alt er tett. Dessuten vil du iallefall merke det på motortemp før noe går helt galt.

Sjekker i grunn når jeg kommer på det, har ikke noe fast intervall på sjekkinga. Jeg er litt mer nazi på sjekkinga av olja derimot. :) Sitter omtrent å teller ned kilometerne før neste oljeskift, så jeg tar igjen der, hehe.

Skrevet

jau, er enda mer nazi på olje :D sjekker olje nivå annenvær gang jeg tanker :) bruker ikke olje.. men, man vet jo aldri :D mulig jeg er føkka i hue :D menmen, better to be safe than sorry :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...