Gå til innhold

varmeapparat varmer dårlig, og er veldig plaget av dugg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjølevæska så brunaktig ut, veldig vanskelig å se da nivået var langt nede i radiatoren, men jeg mener at det var brun-ish. Vil det da si at det mest sannsynlig har vært rød?

Kai-P.: Hvor ligger luftfilteret for kupeen i tilfellet? Så ikke noe i sted som kunne ligne.

kbpE30: Hvor ligger varmeregisteret på E36? Må vel kunne gå an å se litt rundt om det er noen lekkasje der mens jeg er i gang. Men jeg har ikke luktet noe eller sett noe, så jeg blir overrasket hvis det er noe.

Edit: Er det mye jobb å bygge om fra vanlig til AC?

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

brunaktig kan tilsi at det er rust.. ville byttet alt og luftet ordentlig når du fylte på.. jeg ville og se om du har slik "olje" forurensning på vannet som flyter øverst i radiatoren.. kan og kjenne om det er glatt, kanshe er olje i kjølevannet..

Bygge om fra vanlig til AC er ganske mye arbeid ja.. må montere opp styring og bytte til annet register med fordamper i, samt montere ac kompressor og rør samt. kondensator...

Skrevet

Eller at det er veldig lenge siden forrige skift? :) Så ikke noe oljefilm på vannet, og luktet heller ingenting. Motoren murrer og maler som en katt, og ikke har jeg blårøyk ut eksosen så jeg kan ikke se at det er tilfellet. Noen andre indikasjoner som kan oppklare om dette er tilfellet?

Tenkte jeg skulle bytte og vaske alt, problemet er bare at jeg ikke har tilgang på hageslange, og må derfor løpe frem og tilbake med litermål resten av kvelden da det sikkert må skylles igjennom noen ganger for å få det rent. Jeg hadde heller planlagt å fylle etter nå, og heller bytte alt når jeg skal hjem til jul, eller til våren igjen. Men hva tror dere?

Vet fortsatt ikke hvilken type jeg skal ha heller. Har lest litt rundt og snappet opp at rød har blitt nevnt ved en del anledninger.

Edit: Kunne jo selvfølgelig sjekket på en gjør det selv vask om de har en vanlig slange der. Kan ikke helt se for meg å stå med høytrykkspyleren og peise på med vann gjennom systemet. Men hvis jeg skal skylle igjennom, hvordan gjør jeg dette? Er det en dreneringsventil på bunnen av radiatoren?

Skrevet

Mener at ingen BMW er originalt levert med rød kjølevæske, men bla. VAG driver med sånt. Rød kjølevæske er visst bedre fordi det ikke lager avleiringer og holder i 5 år (visstnok), men hvis det blandes med grønn eller blå blir det til en fast gugge. Altså fælt. Skal du bytte til rød kjølevæske må du spyle ut systemet veldig grundig. Hvis du kjøper kjølevæske hos BMW får du grønt sies det, har aldri prøvd selv.

Spyle radiatoren med høytrykk er ikke lurt har en mekaniker sagt til meg. Radiatorer er ikke laget for høyt trykk, fullt hageslangetrykk er visst og i meste laget.

Fint du tar opp dette med spyling, skal igang selv snart :) Det er og tappeskrue for kjølevann i bunn av motoren. Mener det er en tappeskrue på radiatoren og. Når jeg endelig kommer igang med dette er planen sånn:

Kjøre på en radiator/kjølesystemrens. Tappe ut ved å skru ut pluggen i motoren. Fylle opp med rent vann. Kjøre motoren litt. Tappe av. Fylle på kjølevæske. Lufte. Ferdig. Noen av dere som har gjort dette, vil dette virke bra tro?

Skrevet

DU må vel også opp med termostathuset og fjerne termostaten da den er stengt, hvis du da skal skylle ut det som er i motoren også.

Jeg tenkte å fjerne dreneringspluggen på radiator og motorblokka (hvor den nå måtte være) og tappe alt ut. Skru av termostathus og fjerne termostat. Deretter tette dreneringshull på radiator og fyle vann derifra, og det kommer rennende ut fra drenering fra motor/termostathus. Etter at alt ser rent ut og alt vannet er ute, så er det å skru alt på plass og fylle på nytt via slangene på termostathuset. Da spares tid på lufting da du fyller radiatoren og motoren ganske full før du monterer den igjen. Men vil det da bli liggende litt vann igjen i motoren? Slik at det vil være nødvendig å ha på litt ekstra ufortynnet? Noe annet som ikke trengs å gjøre, eller må gjøres i tillegg? Kan vel også forsåvidt sette varmeapparatet på full spiker samtidig som det skylles med vann slik at alt blir skylt?

Så lenge alt blir skylt ut er det vel det samme hva som fylles på? Hvilken type er best for E36? Ved skifting skal sekseren få kun det beste. :)

Skrevet

Så lenge alt blir skylt ut går vel hvasomhelst.

For å være sikker på at det ikke blir for mye vann kan du jo begynne med å fylle på halvparten av kjølevæskekapasiteten med ren kjølevæske og fylle resten med vann. Da vil du være sikker på at du har 50/50 blanding.

Et forumsøk kunne fortelle meg at på M50 motoren er tappeskruen under motoren på venstre side.

Skrevet

du får og slike rensemidler som du kan fylle i og kjøre noen turer for så å tappe av.. radiator rens, brukte dette på min gamle supra og det kom ut MYE dritt av den...

så det kan du og prøve..

Skrevet

Spørs om jeg gjør det først, kan vel bare fylle på lit konsentrert rensemiddel i radiatoren og kjøre en liten tur. Det er iallefall nok plass til rensemiddelet med tanke på at nivået i tanken er ganske lavt.

Ved kjølevæskebytte tar vel M50'n 10-11liter?

Skal også åpne kupefilteret og sjekke det. Må uansett ned med hanskerommet da jeg skal inn med alarm og fjernstyrt sentrallås, så det passet veldig fint. :)

Skrevet

M50 tar visst 10.5 liter kjølevæske. Altså helt nøyaktig 10-11 liter :)

Raymond, hvor kjøpte du radiatorspylestoff? Har du en å anbefale eller er de like allesammen?

Skrevet

Lider av den oppfatning at du kan vente til jul med og bytte frostvæske. Etterfyll 50/50 (blå) blandet med vann.

Til "kaldt" nivået ved gjennomkald.

Sliter du fortsatt med kald luft veldig lenge i varmeapparatet, så luft systemet. Mange tråde om M50 og lufting, så det kan du enkelt søke deg frem til.

Sliter du fortsatt med dugg selvom varmen kommer tidlig så har du lekkasje på varmeregister.

Ulelyden du får høres ut som lager i kupèvifte er på vei til og havarere. Men ikke gjør noe med det før den uler(rasler osv konstant. Er vel ikke så plagsomt ; )

Kupevifte filteret er nok helt fint så lenge du syntes den blåser like "hardt" som den alltid har gjort. Tett kupèvifte filter pleier og gi symptomet " Jeg syntes viften blåser ufattelig dårlig! "

Skrevet

Frister å vente til jul egentlig, med tanke på at jeg ikke har verken plass eller noenting å gjøre dette på. Skal hjem om 3 uker, og jeg lurer på å ta det første dagen jeg kommer hjem igjen. Der har jeg hageslange, hjelp, verktøy og alt mulig jeg vil trenge. Bukk hvis det blir skikkelig ille også. :) Bruker for det meste bilen kun til og fra jobb nå for tiden da jeg holder på å ordne interiøret, så jeg regner med at det sikkert vil gå greit å vente til da.

Vifta synes jeg blåser bra, så jeg tror ikke filteret er tett i det hele tatt. Men jeg skal uansett sjekke da jeg som sagt må ut med hanskerommet snart uansett.

Skrevet

Noen som vet hvilken vei vannsirkulasjonen går på M50 motor? Går vannet ut fra radiatoren på øvre slangen eller er det på øvre slangen vannet går inn til radiatoren?

Trenger å vite dette i forbindelse med utklekking av lumske spyleplaner :)

Skrevet

perik; Vann går ut i bunn, kommer inn i topp.

Brian; spyl forsiktig igjennom radiator. Noe reèlt behov for gjennomspyling er det nok ikke uansett, hvis du foretar deg noen skift på kort tid og du tømmer blokka helt ved tømming av kjølevann. Tappepluggen på M50 er lokalisert på blokk på eksosside om jeg ikke husker feil. Skrues til med 25 nm (det er tatt ifra hukommelsen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...