Brian Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 Bare en litem bump med et lynkjapt spørsmål. Hvor lenge er det egentlig normalt at man må regen med å lufte? Var litt rastløs i dag og bytta kjølevæske likevel, fant ut at det var rød som stod på min så jeg fylte bare like greit rød denne gangen også. Tappet av de første litrene i en bøtte og da var fargen faktisk ganske rød, og ikke brunaktig som det så ut som da det var i radiatoren, så heldigvis var det ikke såkalt "rustvann". Skylte igjennom lenge med vann, stappa en slange ned i radiatoren og lot vannet renne i alle fall en halvtime mens jeg gjorde noe annet på bilen imens. Blanda opp ny og helte på til litt over kald merkinga. Så stilte jeg meg i en liten bakke og skulle lufte dette. Å herregud så lenge jeg ble stående. Begynte først utenfor huset her da det er en ganske bra bakke rett utenfor, men måtte gi meg etter 20-25min og det fortsatt ikke var ferdig. Kjørte en liten tur og tempen er helt fin den, stabil og alt, men det kommer fortsatt luft ut av lufteventilen. Kjørte bort til et mer industristrøk hvor jeg kunne stå å bråke uten å plage folk, holdt motoren gående på 2000-2500rpm i perioder for å få litt fart på sakene, Varmeapparatet stod også på full guffe. Stod sikkert der også minst en halvtime og fortsatt kommer det masse damp ut. Har aldri gjort dette før så jeg aner ikke om jeg gjør det riktig, begynte å bli litt mistenkelig da det tok så himla lang tid. Er fortsatt ikke ferdig, men gadd ikke mer i dag, og tempen holder seg uansett mens jeg kjører. Så spørsmålet er egentlig om jeg gjør det riktig, og om det er normalt at det kan ta så lang tid?
BimmerE46 Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Kjørte 2 uker vel før ho sa til meg, "Det dugger på ruta, og det vil ikke bort" Titta i kjøle tanken, og det var det jo tørt som i sahara. Kjøpte radiatortett (veit det ikke er anbefalt) men hadde ikke 10.000 kr på meg den dagen til å betale verksted/reparasjon. Så kjørte ho bilen to dager, og nå er den så god som ny, duggen forsvinner, og bilen blir varm. Og selvsagt fylte jeg på kjølevæske. Dette var forresten en Citroen Berlingo. Hehe, så sjekk kjølevæsken din
shvein Skrevet Desember 1, 2008 Skrevet Desember 1, 2008 Luftinga skal gå fort! Skal være gjort på nokken min Men meina på at bilen skal stå flatt mens du lufter. Iallefall sånn på min.
Ad|oS Skrevet Desember 1, 2008 Skrevet Desember 1, 2008 Et mye omdiskutert spørsmål det der. Noen påstår at bilen MÅ stå i bakke for å få lufta skikkelig, mens andre sier av erfaring at det er like greit å stå flatt. Selv om det kanskje går å lufte når bilen står flatt, er det kanskje raskere å gjøre det med bilen i en bakke
Brian Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Skrevet Desember 1, 2008 Hm, da må vel mitt system være ferdig lufta i og med at jeg stod så lenge. Kom ikke noe konstant strøm med vann ut av lufteventilen, men kun korte pulser av væske i et halvsekund relativt ofte. Vil det si at den da er ferdig luftet, eller skal det utelukkende kun komme væske ut? Motoren er som sagt fin, og holder seg helt stabil. Men fortsatt er det iskald luft som kommer ut fra varmeapparatet når jeg kommer frem til jobb om morgenen. Nå er det riktignok litt for lite væske i radiatoren enda, men skal fylle på senere i dag, men det er ikke mye som mangler opp til kald merkinga. Hvis det fortsatt ikke blir bedre, kan det da være varmeregister som er ødelagt? Da jeg stod lenge i går så fikk jeg en lunk i varmeapparatet da den stod på full guffe. Men jeg merka at hvis jeg kjører på motorveien, og ligger i 90-100, så kommer varmen ganske fort, men straks jeg senker farten igjen så mister det effekten virker det som, hvis dette sier dere noe.
shvein Skrevet Desember 1, 2008 Skrevet Desember 1, 2008 høres ut som luft.. fylte du på vann mens motoren gikk? det hjalp me. hadde akkurat samme problem!
Brian Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Skrevet Desember 1, 2008 Skal prøve det i dag, skal fylle den siste resten med kun vann. Skal stille meg i en liten bakke med tanklokket av og lufteskruen skrudd halvveis opp. Lar så motoren gå varm og venter på at væska skal komme ut. Da bør det vel funke, satser iallefall på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå