AlXz Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 Lurer på hva som bør gjøres av grunnarbeid før man spraylakker orginal fangerne til en E36? Er grå farge på den nå.., bør den pusses ned eller noe sånt? Eller er det bare å rengjøre, grunne og deretter lakke?? Thx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoeNasty Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 Er vel å pusse ned,rengjøre,grunne,sikkert rengjøre litt og så lakke. Det jeg har tenk til å gjøre med den jeg venter på i posten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 Ren plast skal for best resultat grunnest med spesiell plastgrunning,og så bruke litt mykere herding i lakken...Om ikke sprekker lakken lett,og sitter ikke så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gt325 Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 med ren plast er det også greit og matte litt ,event med en pusse klut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 Det kommer jo litt an på hvilken finish du ønsker.. Har du tenkt å bruke spraybokser? Du får forøvrig lakksprøyte til 269kr på biltema, blir MYE bedre selv uten særlig kunnskap med slikt utstyr. Fangerne er vel litt ru? eller er de helt glatte? Jeg ville nok pusset dem ned litt før lakk uansett. Evt kan bruke en fyller/sprøytesparkel til å glatte dem helt ut. Når du lakker på plast er det viktig å rengjøre skikkelig. Bruk silikonfjerner. Finnes også en slik som er beregnet til plast. Deretter må du grunne med en plast primer(VIKTIG) for å hindre at lakken flasser av i slike store flak som man ofte ser på støtfangere. Etter dette er det bare å lakkere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 -Rubb ned med 600 våtslipepapir. -Rengjør evt med rødsprit/tynner/lynol. -Grunn med en akryl grunning, som er beregnet på plast. Vent til grunninga er helt tørr/herdet, så puss over med 800 våtslipepapir, lett. lakk deretter med en akrylbasert lakk. Hvis du drar på en fargehandel, (fargerike and so on) Så får du spesielle dyser til boksen, som sprer lakken fint og jevnt. Pass på å ha riktig temp i rommet. Helst ikke støv i lufta. Om det er det, så spray med vann i lufta, for å få støvet til å binde seg til vannet. -Pass på å ha riktig avstand til det du lakker. (ca 30 cm) spray i tynne lag. Vent til det er gått ca 20 min før du tar strøk nr 2, 3 osv. Vent til lakken er herdet, og spray over med 3-4 lag med klar lakk. Blank eller silkematt ( etter ditt ønske) så er det bare å montere delen og tut og kjør. Vil anbefale duplicolor lakk, da denne er veldig fin på plast, og det meste generellt:) Håper dette er til hjelp for deg. Og husk! Forarbeitet er like viktig som lakkinga for at det skal bli pent! lykke til god natt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lex-Talionis Skrevet November 26, 2008 Share Skrevet November 26, 2008 Er ikke nødvending å våtslipe som er nevnt ovenfor.. Holder å bare klute over plasten. Så bruker du f.eks Plastoflex fra sikkens. Hvis det er struktur i plasten så bruker du fyllergrunning. legg på en 3-4 tykke strøk. SÅ sliper du denne grunninga med vanlig 600 papir. Pusser til det er glatt og ikke ser mer struktur. Pass på å ikke pusse gjennom grunninga. Hvis du ikke gidder å bli kvitt eventuel struktur så bruker du bare vanlig grunning utpå plastoflexen. "vått i vått" Så legger du på lakken Hvis du f.eks skal ha svart blank så trenger du ikke klarlakk, da de har tilsatt "glans" i den. Men hvis det derimot ikke er ren plast, altså er lakkert fra før av så matter du ned med rondell maskin og 600 papir. Så grunning og lakk Få deg i voks klut som du kan dra over delene med før du lakkerer, denne drar til seg støv og dritt Og silikon fjerner er greit å ha på ei fille og gå over delene. Hvis ikke kan du få stygge ringer der lakken ikke biter på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Lex-Talionis "Hvis du f.eks skal ha svart blank så trenger du ikke klarlakk, da de har tilsatt "glans" i den. " Jeg ville uansett hatt på noen lag med klarlakk. Det er ikke helt riktig det du sier, for klarlakken beskytter jo den vanelige lakken mot slitasje, og hjelper den holde på glansen sin. uansett ville jeg hatt på klarlakk. Ville forsåvidt våtslipa først også, for da får grunninga større festeflate. men det er vel opp til hver enkelt. jobber hvertfall med lakk og maling, og anbefaler å slipe først Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lex-Talionis Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Joa, men man "trenger" ikke klarlakk pga den er lagd slik at den skal brukes uten. Lakkerte håndtakene og speila mine i svart blank, hadde ikke klarlakk på noe av det. Ble veldig blankt og fint:) Ang våtslipe så har jeg aldri gjort det på plastdelene jeg har lakkert.. Har spylt bilen med kraftig høytrykk og sitter som faen. Hvorfor vil du våtslipe og ikke slipe med vanlig 600 papir? Jobba på lakkverksted for et år tilbake og var ikke ved en anledning at vi våtslipte noe på verken bilene eller delene vi sprøyta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gt325 Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 bruk 600 på en rondel for matting,eller bare dra over dem med en fin pusse klut viss dem ikke er grunnet. vi bruker nesten aldri våtslipe papir på jobben,dem fleste i dag pusser tørt . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 bruk 600 på en rondel for matting,eller bare dra over dem med en fin pusse klut viss dem ikke er grunnet.vi bruker nesten aldri våtslipe papir på jobben,dem fleste i dag pusser tørt . Hvorfor det? Er det ikke mer økonomisk å våtslipe, man bruker jo mer papir ved tørrsliping. I tillegg støver jo tørrsliping no helt jævlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lex-Talionis Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Går mye raskere å klute over, eller bruke rondellen. Mye mer ålreit å drive med enn den jævla våtslipinga. Blir ikke mye støv av å bare mattslipe egentlig heller,skal jo bare ha bort strukturen i lakken. Begynner man å slipe sparkel eller skal slipe gjennom lakken og ned til metall snakker vi mer støv. Bruker man klut så snakker vi omtrent null støv og en behagelig og rask måte å gjøre det på. Er iallefall sånn det er, ingen lakkverksted driver å vannsliper biler og deler.. Som sagt, tar LANG tid og er unødvendig. Men hvis folk vil sitte å våtslipe så værsågod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Nå skal jeg jo selvfølgelig ikke kalle meg noen mester på dette området langt i fra.. Men hvorfor våtslipe? det er forsåvidt det jeg har gjort når jeg har pussa og lakka noe, liker det, fordi støvet man får ved tørrsliping "setter" seg i lufta, og da er det lettere når støvet binder seg i vannet. Men det er sikkert smak og behag. sikkert masse innen sliping jeg en gang ikke har hørt om, men var bare et tips:p Klar lakk har hvertfall den egenskapen å hindre lakken i å bli matt osv, men det finnes jo 10334r94994 forskjellige typer lakk, og alle med forskjellige egenskaper og bruksområder. Så det er sikkert riktig det du sier Lex-Talionis:) Men på diverse "billig" lakk, altså ikke sånn pro stuff, så er det en fordel å ha klarlakk uttapå Men virker som om du kan det her bedre enn meg, så jeg gir meg:P Men jeg vil bare si at de tipsa jeg gav trådstarter, fungerer, selv om det kanskje er en mer tungvindt måte å gjørra det på Heheh:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lex-Talionis Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Er også LANGT ifra en mester i dette.. Men snakker ut ifra mine egne erfaringer+det jeg har sett litt rundt omkring Men såklart går det jo ann å våtslipe også Nå har iallefall trådstarter fått 2 måter å gjøre det på. Så regner han kommer seg i mål med det. Trådstarter: Ang spraylakk så er det utrolig mye dritt ute å går.HVis du går til en lakkforhandler og bestiller fargen du skal ha på boks så får du iallefall MYE bedre enn å fly på biltema å kjøpe lakk Tror jeg betaler rundt 200 kr for en boks med det jeg vil ha;) Men er det metallic eller tettfarge du skal ha på fangeren din? For metallic må ha klarlakk på seg for å få frem glansen Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet November 27, 2008 Share Skrevet November 27, 2008 Er også LANGT ifra en mester i dette.. Men snakker ut ifra mine egne erfaringer+det jeg har sett litt rundt omkring Men såklart går det jo ann å våtslipe også Nå har iallefall trådstarter fått 2 måter å gjøre det på. Så regner han kommer seg i mål med det. Trådstarter: Ang spraylakk så er det utrolig mye dritt ute å går.HVis du går til en lakkforhandler og bestiller fargen du skal ha på boks så får du iallefall MYE bedre enn å fly på biltema å kjøpe lakk Tror jeg betaler rundt 200 kr for en boks med det jeg vil ha;) Men er det metallic eller tettfarge du skal ha på fangeren din? For metallic må ha klarlakk på seg for å få frem glansen Lykke til Der hørtes det ut som vi blei enige! ikke kjøp biltema lakk! det er noe dritt ( no offence biltema) og det jeg mente med at lakken trenger klarlakk! selvfølgelig var det metallic meg mente:P haha, sitter her å har den regla man skal skrive vett, også glemmer man jo bestandig noe;) haha:p men da blei vi hvertfall enige på et par-tre punkter Lex-Talionis! det er ikke værst;) god natt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå