Odd-M Skrevet November 26, 2008 Skrevet November 26, 2008 Flat momentkurve 390 Nm fra 1750 til 3200 rpm. Du må gjerne chippe en 320d til tilnærmet samme moment og effekt, men den får ikke samme skyvet da det dreiemomentet kun er tilgjengelig på et veldig lite turtallsområde. Mange glemmer dette når de sammenligner biler og motorer. EDIT: rettet en faktafeil
mhane Skrevet November 26, 2008 Skrevet November 26, 2008 Helt korrekt, 390 nm. Min var cippet til 217 hk og ca 480nm hos Normatic (www.trimchip.com) og det sparket godt ifra. Kjører du med fornuft så holder dette, men driver du å herjer så lever girkassen farlig. Det var kasse fra GM på min.
325ixx Skrevet November 27, 2008 Forfatter Skrevet November 27, 2008 Odd M: veldi bra svar;) tåler automatkassa å bli chippa? blir det noko ekstra påkjenning for den?
Tore Diesel Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Odd M: veldi bra svar;) tåler automatkassa å bli chippa? blir det noko ekstra påkjenning for den? Ekstra påkjenning blir det ja, og kassa er vel bygd for å tåle 400nm etter det jeg har forstått. Men som Magne skriver over her, så holder sikkert kassa dersom du kjører med fornuft. Personlig så hadde ikke jeg turt å chippe en 530d med automatkasse uansett, så det var derfor jeg kjøpte en med manuellkasse.
Hofmeister-Knick Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Flat momentkurve 390 Nm fra 1750 til over 4000 rpm, altså i praksis gjennom hele registeret. Dette stemmer nok ikke. Om du hadde hatt 390 Nm ved 4000 rpm, så ville du hatt 222,2 hk. E60 530d 218hk har momentet på max (500Nm( i intervallet 1750-2750rpm). Er nok veldig likt for E39 530d.
Hofmeister-Knick Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Du må gjerne chippe en 320d til tilnærmet samme moment og effekt, men den får ikke samme skyvet da det dreiemomentet kun er tilgjengelig på et veldig lite turtallsområde. Mange glemmer dette når de sammenligner biler og motorer. Vet ikke helt hva du tenker på her, men det er nok sånn at om du chipper så øker momentet iforhold til originalt over hele turtallsområdet. Du kan dog få en brattere kurve, men motoren vil være sterkere over hele turtallsregisteret sammenliknet med originalt.
Odd-M Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Du sier noe. Jeg får ikke matematikken til å gå opp jeg heller. Har lest det en eller annen plass men ser nå at det ikke stemmer. Her er forøvrig en liten oppklaring, i den grad man skal stole blindt på wikipedia... http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M57 http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M47 390 Nm ved 4000 rpm er 219,1 hk så vidt jeg kan forstå? (Nm x rpm)/7120 = hk Regner man andre veien, toppeffekt 184 hk ved 4000 rpm gir det dreiemoment på 327 Nm ved 4000 rpm. Momenter øker kanskje på heile registeret ja, men M47 har spissere effekt- og dreiemomentkurver enn M57. Maks dreiemoment kommer på høyere turtall og faller raskere ned, selv om forskjellen ikke er like merkbar som mot f.eks VAG's 1,9tdi. Mulig jeg bare innbiller meg det i og med at skyvet kommer litt tyngre, men det virker også som om turbo-laget blir større ved chipping?
B m w 5 2 5 i Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 For å underbygge Odd-M sin påstand: "Ok, vi skal sette det i sammenheng. For det første når BMW 530D dette formidable dreiemoment allerede ved 1.750 o/min, og mesteparten av motorens maksimale moment er tilgjengelig i hele det effektive turtallsområdet (1.000 – 4.500 o/min) Det er da de fleste bensinmotorer begynner å våkne til liv…" (sakset fra Dinside.no) http://www.dinside.no/motor/bil/tester/ ... t4198.html
Hofmeister-Knick Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 For å underbygge Odd-M sin påstand:"Ok, vi skal sette det i sammenheng. For det første når BMW 530D dette formidable dreiemoment allerede ved 1.750 o/min, og mesteparten av motorens maksimale moment er tilgjengelig i hele det effektive turtallsområdet (1.000 – 4.500 o/min) Det er da de fleste bensinmotorer begynner å våkne til liv…" (sakset fra Dinside.no) http://www.dinside.no/motor/bil/tester/ ... t4198.html Og om en løgn gjentas ofte nok så blir det sant? DinSide er ikke akkuerat referanse innen motorjou rnalistikk, for å si det mildt. Dessuten er påstandene der svært vage også, som det meste annet der. ved 4000 rpm har M57D30-184 323 Nm. Dette faller nok ganske lineært ifra 3250 rpm. Dette står i skarp kontrast til DinSides påstander, og de blir nok lurt av at båker mer ved 4500 rpm enn 3000 rpm!
Odd-M Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Husk at den artikkelen er fra 1999, snart ti år siden i common rail-dieselens barndom.
bcrazy Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 når man tar hensyn til en diesel bils lave utveksling (altså høy fart i forhold til o/m) så blir ikke det voldsomme dreiemomentet fullt så voldsomt. Man kan ikke bare sammenligne nm på en bensin og en diesel bil uten og også ta hensyn til utveksling i girkasse og differensial. Har enda ikke sett noen biltest hvor dette er nenvt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå