Gå til innhold

Mange her inne som jobber offshore?

Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis en har sikkerhetskursene en trenger og helsesertifikat, og itillegg et fagbrev av en relevant sort, eller noe form for teknisk fagskole, så skulle jeg tro at offshorejobben er i boks. Firmaene er ikke så gira på å betale massevis av kurs før de kan sende en på jobb har jeg inntrykk av. Som en kar skreiv her i et anna innlegg så er det viktig å holde trykket og oppdatere cv, samt å gjerne ringe å "plage" personalavdelingene litt, bare for å ikke forsvinne i mengden. Her i aker drilling har de jo mottatt over 14000 søknader, så det er fort gjort å falle mellom et par stoler her gitt.

Forresten fint at all klagingen på OT slutta sånn at vi kunne fortsette offshoredebatten...det ser jo tross alt ut som det er litt offshore folk her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Offshore er som de fleste sier her VELDIG vanskelig. Har nå prøvd å komme meg ut i over 2 år uten hell. Har bore og brønnteknikk, AT/SJA kurs, HMS offshore kurs, OLF godkjent sikkerhets kurs og helseattest. Selv med det er det umulig. De fleste krever enten mange år med erfaring eller fagbrev. I andre tilfeller begge to..

Men så hadde jeg så ufattelig flaks at en god venn av meg kjenner de rette folkene, så jeg har faktisk fått meg min første tur nå den 17des. Er vekke hele julen, men det er absolutt verdt det nå som jeg endelig kommer meg ut. Er bare et vikariat, men bedre enn ingenting. Nå får jeg en fot innenfor og litt erfaring hvertfall.

Men jeg tror ikke det er en uting at man ringer og maser på de. Til slutt går de bare lei og gir deg en jobb :P

Kristian08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ma løpe med røykdykker utsyr på ryggen å det kan vel være litt tungt :)

Nei, det er røykdykkertesten. Det er ikke noen fysiske tester for å komme seg ut i nordsjøen. Utenom helseattesten (Test av syn, hørsel, blodtrykk, etc)

Mannskapet som testes skal være iført treningstøy, joggesko, utrykningsbukse, utrykningsjakke (uten hjelm) og flaskepakke (samlet vekt 23 kg). Der moderne utstyr samlet blir lettere enn 23 kg, må det legges på vekter slik at 23 kg nås.

Mannskapet går på tredemølle i romtemperatur uten å holde seg i rekkverket. Båndet skal ha konstant hastighet på 5,6 km/time (10.40 min/km). Testen tar 8 minutter og man må klare å gå helt ut for å få godkjent resultat.

Fra 0 til 1 minutter har båndet en vinkel på 2,5 grader fra vater (ca. 4 % stigning)

Fra 1 til 2 minutter har båndet en vinkel på 4,0 grader fra vater (ca. 7 % stigning)

Fra 2 til 8 minutter har båndet en vinkel på 7,0 grader fra vater (ca. 12 % stigning)

Jobber man på en BP-rigg. Får man 8000,- i hånda om man tar denne testen. (Forutsatt at man er på brannlag)

Man har også 3000,- i utstyrsstipend til fritt bruk. Så lenge det er treningsrelatert. (Typ ny sykkel, klær, sko, etc)

Godt har vi det offshore! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber offshore, var ferdig med lærtiden i august.

Jeg er en såkaldt service arbaider, innebærer litt dårlig rotasjonsordning, 5 uker på og 4 uker av, og 4 uker på og 4 uker fri neste periode. Jeg har det helt topp med ordningen, men det kan ha noe med at jeg ikke har noen familie og får reise stort sett forskjellige steder hver tur (og liker det 8)). Sånn som det har vært i mitt frima en peroide har de ansatt en god del folk uten relevant erfaring. Dvs jobberfaring men overhode ingen offhorearfaring. Minuet med dette er at det har vært en opplæringsperiode på land på 6 månder, men med gratis bosted og hjemreise i helgene (hvis man ikke bor i nærheten).

Jeg jobber forsåvidt i Halliburton

Som det ble nevnt tidligere i tråden kunne kun boring tatt alle lærlingene fordelt på 3 klasser i Stavanger og 2 eller 3 i Bergen det året jeg gikk på Brønnteknikk. Ikke at det er så relevant med tanke på fast jobb, men det kan fortelle litt om at det var/er litt mangel på folk. Det kommer også flere borerigger de neste årene. Så skulle være mulig å skaffe seg en jobb offhore om man ikke er altfor kresen og har litt flaks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er overhode ikke noe verre enn de trådene til mange av dagdriverne her inne, skryter på seg biler og skal selge deler som ikke har noen gang eksistert i demmes eie

Men skal du i norsjøen, og om du er så heldig og får et tilbud så pass på at du får fast jobb av oljeselskapet og at du ikke blir leid ut av et firma på land, har mye og si på lønna. Men tror ikke det er så enkelt å få jobb der ute nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du i norsjøen, og om du er så heldig og får et tilbud så pass på at du får fast jobb av oljeselskapet og at du ikke blir leid ut av et firma på land, har mye og si på lønna. Men tror ikke det er så enkelt å få jobb der ute nå

Javell! Eneste grunn til at du kan si noe sånt som dette er at du har 0 peiling og har aldri jobba offshore..

Denne tråden er overhode ikke noe verre enn de trådene til mange av dagdriverne her inne, skryter på seg biler og skal selge deler som ikke har noen gang eksistert i demmes eie

Du er jo akkuratt lik selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden vi er i nå er nok den tiden hvor det er lettest å få jobb vil jeg si da men. Som en kar skreiv her så er det mange rigger på vei nå. I noen selskap får folk tilogmed lojalitetsbonus hvis de ikke forlater selskapet til fordel for et annet. Og jeg vet at her i aker drilling har de ansatt folk som ikke har vært på sjøen før omtrent, men de er jo ikke akkurat i flertall da men.

Sånne vikar-baserte stillinger er ikke så veldig å trakte etter tror eg. Kjenner en kar som er vikar i IKM, og jobber for rundt 150 kr timen...Halvparten av meg. Det hadde eg ikke giddet iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javell! Eneste grunn til at du kan si noe sånt som dette er at du har 0 peiling og har aldri jobba offshore..

Jeg fikk tilbud av Bergen stillas service for noen år siden, men i og med at jeg ville gå fra

450 ved og jobbe hjemme miste gratis firmabil og telefon og opp til 550 ca grovt regnet takket jeg nei, måtte ta et sikkerhetskurs på Rafnes i grenland og det var det.

følte du deg truffet siden du gikk i strupen på meg angåene dagdrivere så juger og fantaserer om hva de har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud av Bergen stillas service for noen år siden, men i og med at jeg ville gå fra

450 ved og jobbe hjemme miste gratis firmabil og telefon og opp til 550 ca grovt regnet takket jeg nei, måtte ta et sikkerhetskurs på Rafnes i grenland og det var det.

følte du deg truffet siden du gikk i strupen på meg angåene dagdrivere så juger og fantaserer om hva de har?

Der ser du du har lite peiling på hva du snakker om og det var akkuratt det jeg mente med når jeg quota utsagnet ditt om tråden, du blar ut om eit tema du ikke har noe peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der utsagnet syns jeg var tåpelig :? De fleste dagdriverne her har nok det de sier de har..

Tråden i seg selv er ikke ille i det hele tatt, men mange reagerte at en tråd om en stjålet bil ble stengt, og det er vel forståelig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen her er jo at du da får 100k bedre betalt (minus telefon og firmabil som allikevel ikke er særlig lønnsomt for tiden), og masse fritid? Ihvertfall om det var snakk om normal nordsjøturnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...